menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Alternatief voor Japanse esdoorn

Ga naar meest recente reactie

brechtensofie

Brechtensofie

Wij zouden graag een boom plaatsen in de voortuin, kwa uitzicht vind ik de japanse esdoorn prachtig.
Maar wij zitten hier met redelijk zware kleigrond en de zon schijnt de hele dag in de voortuin, ondertussen al gelezen dat dit niet echt ideaal is..
Kunnen jullie ons een boom aanraden die het uitzicht heeft van de japanse esdoorn, maar toch geschikt voor onze situatie.
Boom mag max 5m lang worden.
Bedankt!
woensdag 22 februari 2012 - 02:59
brechtensofie

Brechtensofie

Oja, hij moet ook vorstbestendig zijn!
woensdag 22 februari 2012 - 03:02
WiPe

WiPe

Acer campestre 'Carnival
woensdag 22 februari 2012 - 17:08
brechtensofie

Brechtensofie

Mooie boom ,en mooi blad!
Ma blijkbaar nie echt gemakkelijk te verkrijgen..
En op 10 jaar bereikt die een hoogte van 2m50 (stond er op een site)
Nie dat ik snel een grote boom wil,ma 10 jaar is vind ik toch wel lang om dan 2m50 te hebben..
Anders nog ideeën?
donderdag 23 februari 2012 - 09:35
Rowie

Rowie

De meeste kleinbladige bomen die niet hoger worden dan een meter of 5 zijn langzame groeiers. In de esdoornfamilie zijn veel alternatieven met eveneens handvormig blad. Te kiezen valt ook voor een snellere groeier en die dan d.m.v. (vorm)snoei beheersen, bv. Acer Platanoides "Royal Red", "Schwedleri", "Crimson King" die allen ook nog mooi bruin/rood blad hebben. Succes
donderdag 23 februari 2012 - 11:13
WiPe

WiPe

Het nadeel van kleine bomen is dat het altijd een tijd duurt eer ze hun totale hoogte bereikt hebben. De variatie binnen de Japanse esdoorns is vrij groot, sommige blijven erg klein, andere worden dan weer hoger, maar tien jaar om een hoogte van 2,50 meter te bereiken is niet abnormaal bij Japanse esdoorns. Als ze al 2,50 m hoogte bereiken.
donderdag 23 februari 2012 - 13:04
brechtensofie

Brechtensofie

Schwedleri is prachtig!!!
Heb ook nog eens verder zitten zoeken en zag de Prunus Pandora, iemand ervaring met deze boom?
donderdag 23 februari 2012 - 22:11
WiPe

WiPe

Schwedleri is een behoorlijk grote boom. In de praktijk is het klein houden van dergelijke grote esdoorns niet evident, alleen al omdat ze gevoelig zijn voor bloeden. Meestal worden dat soort bomen eerder verknoeid door veelvuldig snoeien.
vrijdag 24 februari 2012 - 12:37
Rowie

Rowie

WiPe heeft gelijk, het snoeien van een esdoorn mag alleen als de boom volledig in rust is (dec-feb) én het niet vriest. Het (vormsnoeien) op zich moet eveneens met beleid gebeuren, of men moet kiezen voor een bolvorm, waar de "Schwedleri"minder geschikt voor is. Zelf houd ik al járen een "Royal Red" klein (<5m) door éénmaal per jaar héle takken weg te nemen tot op de oorspronkelijke aanhechting/splitsing. Halverwege een tak snoeien geeft inderdaad een lelijk resultaat met vele wilde uitlopers
vrijdag 24 februari 2012 - 14:00
WiPe

WiPe

Maar als je die bomen gaat snoeien in rust (dec. - feb) en het niet vriest, hoe ga je dan om met het probleem van het bloeden? Esdoorns gaan bloeden in het voorjaar als je ze in de winter snoeit.
vrijdag 24 februari 2012 - 16:31
Tuinman65

Tuinman65

Acer campestre Carnival is te koop bij kwekerij Hulsdonk in Peer.
Googel maar eens.
En.... een esdoorn snoei je best in de zomer!
zaterdag 25 februari 2012 - 08:46
LOBU

LOBU

Wat vind je van een Cornus mas als (misschien meerstammige) boomvorm?
Of Cornus kousa, Cornus florida, Cornus alternifolia 'Argentea', Styrax japonicus, Halesia carolina, Stewartia pseudocamellia, Clethra barbinervis, ...
zondag 26 februari 2012 - 13:18
brechtensofie

Brechtensofie

Wat vinden jullie van de japanse kerselaar? Mag die gesnoeid worden?
zaterdag 2 februari 2013 - 22:12
vloeiende

Vloeiende

Kerselaar zo weinig mogelijk snoeien.
Een Amelanchier als meerstammige misschien, op stam is hij vaak karakterloos.
Syringa vulgaris kan ook 4-5 m worden, misschien niet echt eenboom maar uitgegroeid geeft het effect, als je onder de 5m wil blijven zou ik toch voor een heester kiezen, zoals al gezegd is het snoeien van sterk groeiende bomen niet altijd bevorderlijk voor de vorm
zaterdag 2 februari 2013 - 23:38
Tuinprins

Tuinprins

Syringa vulgaris vind ik niet veel soeps omdat het blad na de bloei vaak lelijk wordt. In m'n voortuin zou ik die struik niet willen hebben. Amelanchier vind ik OK maar als de grond droog is krijgt hij vaak meeldauw. Kerselaar nu maar even niet, eerst maar eens kijken in welke mate de monilia ziekte zich de komende jaren manifesteert.

Ja, het blijft lastig om een boom voor de voortuin te kiezen, vooral als ze ook nog op een Japanse esdoorn moeten gelijken. Misschien maar over een andere boeg gooien?

Gegroet, de tuinprins
zondag 3 februari 2013 - 09:29
BOSVROUW

BOSVROUW

Je kan een Japanse esdoorn heel goed in pot houden. Wel groot genoeg. Als de pot ingegraven is zie je er niets van!
zondag 3 februari 2013 - 10:54
vloeiende

Vloeiende

Tuinprins heeft gelijk wat Syringa betreft, was vergeten dat het in de voortuin te doen is. Misschien Sorbus scalaris, Magnolia, ik weet niet of Heptacodium tegen zware grond kan.
zondag 3 februari 2013 - 11:34
brechtensofie

Brechtensofie

Vanmorgen eens langsgeweest bij een tuincentrum, en de zaakvoerster prees een Prunus cerasifera Nigra aan. Mits de grond wat verrijken zou deze blijkbaar goed staan en kan je in het voorjaar (februari ) snoeien en anders niet veel onderhoud aan. Zag op google afbeeldingen dat die ook in meerstammige bestaan, heeft die dan dezelfde naam of hoe zit dat? of is deze boom een totaal slecht idee??
zondag 3 februari 2013 - 16:15
WiPe

WiPe

Deze soort wordt pakweg 8 meter hoog.
Meerstammige bomen hebben dezelfde naam als bomen met één stam.
zondag 3 februari 2013 - 21:33
brechtensofie

Brechtensofie

Mits snoeien ,kan je die niet in lengte beperken ?
woensdag 6 februari 2013 - 07:51
WiPe

WiPe

Daar wordt die ook niet echt mooier van, integendeel zelfs
woensdag 6 februari 2013 - 11:28

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon