menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bosbes en Blauwe bes

Ga naar meest recente reactie

pthomass

Pthomass

Vroeger ging ik met mijn grootvader altijd het bos in om bosbessen te plukken. Die werden gebruikt voor gelei, taarten en pannenkoeken. Heerlijk...

Nu, vandaag kreeg ik een foldertje in de bus waar je struiken en bomen kan bestellen. Er staat "Blauwe bes - Vaccinium Corymbosum" in. Die kunnen blijkbaar 1m25 groot worden. Dat is groter dan de struikjes in het bos.

Waarin verschilt de gewone bosbes van deze blauwe bes?

Ik wil die plant kopen en heb wat plaats achterin de moestuin waar ik ze perfect kan zetten. Iemand een idee van de plantafstand tussen elke plant?

Ze zitten in pot en zijn +/- 40cm groot.

Alvast dank voor jullie reactie
dinsdag 24 januari 2012 - 20:19
Pieter2

Pieter2

De soort uit het foldertje is de Amerikaanse bosbos. De inheemse blauwe bosbes is Vaccinium myrtillus.

De Amerikaanse soort wordt commercieel geteeld voor de vruchten. Ze hebben, in tegenstelling tot de inheemse bosbes, grote vruchten tot ongeveer 1cm doorsnede.

Zelf heb ik 3 struiken staan van Amerikaanse bosbes. Het zijn drie verschillende variëteiten, die ieder een andere maand bloeien en waarvan dus iedere maand een ander struikje rijpe vruchten heeft. Ik eet dus 3 maanden iedere dag enkele bessen in juni, juli en augustus.

Hier staan ze ongeveer 1m uit elkaar.

dinsdag 24 januari 2012 - 21:16
pthomass

Pthomass

welke variëteiten heb jij dan?
dinsdag 24 januari 2012 - 22:02
sugar

Sugar

Blauwbessen zijn niet de eenvoudigste plant om te kweken. Ze hebben een zure grond nodig, zoniet kwijnen ze weg.

Ik heb hier zware leemgrond, niet ideaal voor blauwbessen, en dus heb ik mijn blauwbessen geplant in metserskuipen van 75 l.

Enkele gaten in de bodem van die kuip en de potten gevuld met een mengsel van turf, potgrond voor zuurminnende planten en denneschors.
dinsdag 24 januari 2012 - 22:25
pthomass

Pthomass

damn, ik zit met dezelfde grond
dinsdag 24 januari 2012 - 22:27
sugar

Sugar

Toch geen probleem? Doe wat ik heb gedaan en je planten zullen als kolen groeien
dinsdag 24 januari 2012 - 22:28
pthomass

Pthomass

heb je die kuipen dan ook ingegraven?

en wat doe je om dat de jaren daarna nog zuur genoeg te houden? Die houtschors of zuurminnende potgrond erbij gooien?

Bijkomend voordeel van die kuipen is dat je die tegen elkaar kunt zetten, en dan heb je ineens voldoende afstand tussen twee planten.
dinsdag 24 januari 2012 - 22:37
sugar

Sugar

Ingegraven. Maar dat hoeft niet.

Af en toe wat mest voor zuurminnende planten geven.

Ik hou toch meer afstand tussen de planten aan (ongeveer 150cm). Blauwbessen groeien uit tot forse planten
dinsdag 24 januari 2012 - 23:14
pthomass

Pthomass

heb je toevallig een foto van hoe ze er nu bij staan? En wat hun huidige hoogte is?
woensdag 25 januari 2012 - 09:41
sugar

Sugar

Neen, geen foto's op dit moment. Mijn planten zijn nu ongeveer 80 cm hoog (zijn nog niet zo heel oud)
woensdag 25 januari 2012 - 18:59
Pieter2

Pieter2

Variëteitnamen ken ik niet, maar in het plantencentrum verkopen ze altijd een pakket met deze drie variëteiten, zodat je de ganse zomer kan plukken.

Bosbessen kweken is hier geen enkel probleem. Van nature staan de bossen hier vol. Zit hier op neutrale tot zure zandgrond, ideaal dus.

Plantenkeuzes maken voor je tuin is simpelweg ook je bodem en de eisen van de planten kennen. Anders ben je niet duurzaam aan het tuinieren. Anderzijds is het natuurlijk begrijpelijk dat je graag bosbessen hebt staan, want het is zo verrukkelijk.
woensdag 25 januari 2012 - 20:24

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon