menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Nordmann kerstboom zaden

marcco

Marcco

Ik zou graag nordmann kerstbomen zaaien. ik heb er in de tuin 1 staan, maar heb er nog nooit kegels op gezien om er zaad van te nemen.

Hou zou dat komen?
woensdag 7 december 2011 - 14:27
LOBU

LOBU

Als ze ouder worden krijgen ze ook bij ons overvloedig kegels, maar die vallen (zoals bij alle zilversparren (Abies sp.)) helemaal uit elkaar, allen de spil blijft staan.
Hieraan kan je trouwens makkelijk de Abies herkennen, die rechtopstaande kegels in tegenstelling tot de sparren (Picea sp.) waarbij ze hangen en niet uiteenvallen.
Nu is het bij Abies nordmanniana niet zo evident om de zaden uit de boom te halen, alvorens die kegels begint te vormen is die toch al snel een 8 à 10m hoog en probeer dan maar eens in die top te raken. Je zou dan al doeken onder de boom moeten leggen op het moment dat die kegels uiteenvallen en of dat werkbaar is weet ik niet echt.
Nog een punt om op te letten is dat Abies vrij makkelijk hybridiseert, als er dus nog andere soorten in de ruimere omgeving staan (windbestuiver) kunnen de zaailingen afwijken van de standaard A. nordmanniana, m.a.w. als je zelf kerstbomen wil kweken kan je best zaad bestellen of zaailingen aankopen.
Tot ze ca 1 à 1.5m hoog zijn groeien die nordmannen trouwens vrij traag, daarna zetten ze een echte groeispurt in (meer dan 1m per jaar heb ik zelf kunnen vaststellen in de regio Westerlo-Geel)
zondag 25 december 2011 - 17:46

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon