menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Vliesdoek goed gebruiken op balcon-terras

Lino

Lino

Om planten op het terras te beschermen tegen de vorst, hebben mijn ouders vliesdoek gekocht.
Dat is een erg grote lap.
Is het de bedoeling om die in meerdere lagen rondom een plant te wikkelen?
En hoeveel lagen boven elkaar zijn dan nodig voor een goede bescherming?
Ik zou 3 planten willen inpakken. Zet ik ze bij elkaar en wikkel ik ze samen in of knip ik het doek en wikkel ik ze elk apart in?

en dan nog een vraag: moeten planten die ingepakt zijn water krijgen of kan er genoeg water door het doek?
donderdag 1 december 2011 - 08:30
kurt

Kurt

Beste Lino,

Gewone vliesdoek heeft een kwaliteitsgehalte van 17gram / m².
Als u uw planten tegen vorst wil beschermen, dan kun je de doek het best meermaals rond uw plant of plantengroep wikkelen. Per keer dat je wikkelt heb je tussen de doek ook telkens een extra isolerende luchtlaag.
Je mag de doek tot max. vier a vijf keer rond uw planten wikkelen. Nog meer is niet meer nuttig. Elke laag zal enkele graden kou tegenhouden. Bij vier a vijf lagen zit je met buitentemperaturen van rond de min 10°C toch nog net rond het vriespunt onder de doek. Veel hangt echter ook af van de standplaats van uw planten. Staan deze mooi beschut in een klein stadstuintje tegen een overdag opgewarmde muur, dan kunnen deze veel meer aan dan planten die vrij open staan in een landelijke tuin. Staan de planten in een pot, dan moet ook de pot ingepakt worden zodat de potkluit niet kan doorvriezen. Als de wortelkluit bevriest dan kunnen de wortels geen water meer opnemen en als je een bladhoudende plant hebt (olijfbomen of dergelijke) dan blijven ze water verdampen en zullen ze deels of volledig vriesdrogen en afsterven. Vergeet ook niet om de uit de grond opstijgende grondvorst te weren uit uw kuipen en potten. Dit kun je doen door onder de potten een stuk piepschuim te leggen.

Als jouw planten staan onder 1 tot max 3 lagen vliesdoek, dan zal er nog voldoende water doorheen de doeken gaan, vanaf meer omwikkelingen zou ik het toch even extra in de gaten houden.

Veel succes,
Kurt
donderdag 1 december 2011 - 08:57
Lino

Lino

Na dit gelezen te hebben, denk ik dat ik de planten alledrie bij elkaar schuif en ze samen omwikkel met pot en al. Ik schat dat ik er dan 3x rond kan.
Dat moet volstaan op een zuidgericht balkon op de 3de verdieping.

Bedankt Kurt
vrijdag 2 december 2011 - 07:53

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon