menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Albizia julibrissin

Ga naar meest recente reactie

loucka

Loucka

Hallo,iedereen

een vraagje;
Ik heb een pracht van een Albizia julibrissin staan,werkelijk een echte paraplu kruin.Maar wat is er nu gebeurd,verleden maandag heeft het hier zeer hard gewaaid.En één van de drie takken die vanuit de stam komen is afgescheurd.
Tot 15 cm in de stam,de stam heeft een omtrek van 12 a 14 cm.
De tak is nog niet volledig afgescheurd.Wat heb ik nu gedaan;eerst een stuk stof erom heen gedaan,en dan met een tape de tak terug op zijn plaats gezet.
Zou dit nog kunnen terug aaneen groeien of moet ik die tak verwijderen.Dit zou zonde zijn,moest ik die tak verwijderen.Dan heeft deze boom geen zicht meer.
Maar nu dacht ik ze oculeren fruitbomen en dit is toch net hezelfde dat ik nu met die tak gedaan heb
Wat denken jullie
vrijdag 14 oktober 2011 - 03:15
WiPe

WiPe

Best is zo snel mogelijk terug aan mekaar zetten en zorgen dat het cambium niet kan uitdrogen. Als het cambium aan de rand van de wonde een klein beetje indroogt kunnen die twee delen niet meer met elkaar vergroeien. In een kwekerij wordt daarvoor entwas gebruikt, maar met wondbalsem zou dat ook moeten lukken.
vrijdag 14 oktober 2011 - 12:40
loucka

Loucka

Ik heb er nu wondbalsem aangedaan,en met een tape dit goed met elkaar verbonden.Ik hoop dat het zal lukken,want als deze tak eraf moet is het geen zicht meer.En kan ik terug beginnen,want dit is een boom uit zaad gewonnen.Hij is nu 4 jaar oud
vrijdag 14 oktober 2011 - 14:17
loucka

Loucka

Beste Allemaal

Het is nu teug bijna 4 jaar geleden dat ik jullie de vraag stelde over mijn ingescheurde Albizia. De ankers zitten er nog steeds aan, wanneer ik deze los zet
komt de scheur terug open. Volgens mij groeit hij dus niet meer aan elkaar.
Nu heb ik besloten van door de twee takken een gat te boren Hier een unoxse draadstang door te steken en de stam zo bijeen te houden. Dan kan ook de draadstang bij ingroeien in de stam. Wat denken jullie hiervan, zou dit kunnen lukken. Dan heb ik dat lelijk zicht niet meer van die ankers. De boom draagt nog steeds volop in de zomer zijn bloemen
Graag een antwoordje voor mijn beschrijving of het goed is of slecht

Struiken & Bomen

donderdag 19 februari 2015 - 02:20
klaas25

Klaas25

Hallo,
Heb in Twente de oudste boom van Nederland ook met zulke stangen gezien,
dus dat moet best wel lukken .

Klaas
zondag 22 februari 2015 - 16:50
loucka

Loucka

Beste
Ik zou er nu met draadstangen in Unox los door de takken gaan en zo bijeen houden.Het zicht is dan ook beter.Wat denkt u hiervan
zondag 22 februari 2015 - 19:16
deHaan

DeHaan

Ik zou even slikken omdat ik het jammer vind, maar dan zal ik die ene tak toch wegzagen.
Dat is voor de toekomst van de boom beter.
zondag 22 februari 2015 - 22:33
pthomass

Pthomass

Ik ben hierin een totale leek, maar als men hier spreekt over cambium denk ik aan de scheurlijn waar nog "levend" materiaal zit.

Is het geen mogelijkheid om op die scheurlijn +/- 0,5cm schors weg te snijden (terug open wonde creëren), en dan de producten gebruiken die eerder werden aangegeven? (wondherstel?)

woensdag 13 mei 2015 - 18:23
WiPe

WiPe

Nee, dat werkt niet omdat bomen alleen in het cambium kunnen groeien. Concreet betekent dat dat er groei is aan het uiteinde van de twijgen en aan de buitenkant van de stam, vlak onder de schors. De cellen die onder het cambium liggen kunnen niet met mekaar gaan vergroeien.

Dat betekent dus dat als je die schors weg snijdt, er een kleine afstand zit tussen het cambium aan beide zijden van die snede (wegens open wonde). Aangezien het cambium van de ene kant geen contact maakt met dat van de andere kant, is er geen vergroeiing mogelijk.

Als er wel vergroeiing zou zijn, dan is er alleen vergroeiing in het cambium. Het samengroeiende weefsel zou dan zo dun zijn dat het te zwak is om de takken bij mekaar te houden. De boom zou die verzwakking iedere keer opnieuw proberen herstellen waardoor je ribvorming krijgt waarachter een inwendige scheur ligt.



woensdag 13 mei 2015 - 18:50
pthomass

Pthomass

Sorry dat dit mogelijks gaat afwijken, maar vind dit wel interessant.
Als je ent, doe je dan eigenlijk niet hetzelfde?de "stam" gaat niet vergroeien, enkel de "schors". Je krijgt weliswaar die ribvorming maar er onstaat een stevige connectie.

Stel dat topicstarter wel op tijd was en het groeide terug aaneen, was dan niet hetzelfde gebeurd?

Ik zit met het volgende in mijn hoofd:
- scheur terug open maken
- inwendig stam "wegfrezen" met dremel (1 cm naar binnen, zowel tak als plant zelf)
- schors wegsnijden tot aan uitgefreesd deel (of iets minder)
- tak weer vastbinden

Zo kan hij de schors wel tegen elkaar duwen...

zou dat echt niet lukken?
donderdag 14 mei 2015 - 08:29
WiPe

WiPe

In principe zou dat kunnen. Het verschil zit er in dat een ent erg kort is. In dit geval zijn de takken lang en is de hefboom en daardoor de trekkracht op de vergroeiing vrij groot, waardoor die veel gemakkelijker terug los scheurt.
donderdag 14 mei 2015 - 09:18
loucka

Loucka

Beste allemaal
Ik heb de twee takken nu met een Unox draadstang verbonden. Ik heb dat even opgezocht op internet, en dat zou dus lukken. Ik heb hier bij mij een Bol es staan waar de katten hun nagels altijd in zette de boom lag helemaal open er was bijna langs de ene kant geen schors meer aan. Nu na een paar jaar, begint de wond terug dicht te groeien. en ziet men duidelijk dat de schors terug zal dicht groeien.Dus ik hoop dat het ook met mijn Albizia zo zal eindigen.
vrijdag 15 mei 2015 - 01:09

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon