menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Overgroeiende takken eik

Ga naar meest recente reactie

Pistachio

Pistachio

Mijn achterbuur is komen vragen of hij een paar takken van mijn eik mag afzagen. Ik heb om ruzie te vermijden toegezegd. De boom is ongeveer 25 jaar oud, ik vermoed dat hij een paar takken minder wel zal overleven? Hij gaat het in de komende dagen doen want de overhangende takken "rusten" op zijn kermiswagen en de afvallende eikels zouden er putjes in maken. Is het veilig in deze periode? De boom staat op de perceelsgrens en wij kunnen er zelf moeilijk aan aangezien onze houten afsluiting voor onze bomen staat. Ik til er niet zo zwaar aan maar mij gaat het erom dat de boom overleeft.
vrijdag 30 september 2011 - 15:18
Pieter2

Pieter2

Het tijdstip is allezins geen probleem. Belangrijkste is dat hij niet te veel in een keer wegsnoeit. Om op veilig te spelen kan je best maar 20procent van de kruin snoeien. Maar geslacht Quercus zijn sterke bomen dus ik denk dat je je geen zorgen moet maken.
vrijdag 30 september 2011 - 16:38
Pistachio

Pistachio

Als ik hem mag geloven gaat het maar om een tak of 3, maar het is moeilijk om vanuit onze tuin te zien. Ik maakte me wel een beetje zorgen want zijn filosofie zal zijn, hoe meer eraf hoe beter. Hij kan wel enkel aan de zijtakken, de kruin is veel te hoog en hangt ook niet boven zijn stuk grond. Bedankt voor je antwoord alvast, weet ik tenminste dat het tijdstip geen kwaad kan en dat het sterke bomen zijn!
vrijdag 30 september 2011 - 16:54
Pieter2

Pieter2

Liever kleine kruin dan een tak op mijn auto
vrijdag 30 september 2011 - 21:13
WiPe

WiPe

Dat snoeien langs de autosnelweg is een doorn in het oog van de sector van de boomverzorging. dat is niet snoeien, dat is hakken om te hakken.

En die kleine kruin wordt na het snoeien terug groter waardoor de kans op 'tak op de auto' door dat slechte snoeien veel groter is geworden.
zaterdag 1 oktober 2011 - 10:36
WiPe

WiPe

Het is een misverstand dat als een boom een handeling overleeft dat die handeling geen schade veroorzaakt. Als die schade dan ook nog eens meer problemen oplevert dan degene waar de boom voor gesnoeid is, dan kan je bezwaarlijk zeggen dat je goed bezig bent. Laat staan dat je een voorbeeld zou nemen aan zo'n werk.
zaterdag 1 oktober 2011 - 15:41
WiPe

WiPe

Daar vrees ik dus ook voor. Ik kan alleen het advies van hierboven herhalen: niet meer dan 20 % van de takken wegsnoeien. Ik wil daar ook nog aan toevoegen: zorg dat de takkkraag blijft zitten (dat is de verdikking aan de basis van de tak, die zowel weefsel van de stam als de tak bevat) en snoei geen takken weg van meer dan 10 cm doorsnede.

En ik zou ook zeggen: doe dat zelf ipv dat door je buurman te laten doen.
zondag 2 oktober 2011 - 08:32
iecee

Iecee

een eik is zo sterk die kan je zelfs knotten
en ben maar blij dat die buur alleen maar een paar takken weg wil en het zelf wil doen , want wettelijk heeft hij het recht om te vragen de boom weg te doen .
een hoogstamboom hoort officieel 2 meter van de perceelsgrens te staan.
nu vind ik presoonlijk een hoogstamboom veel mooier al hij hoog is opgesnoeid, dan wordt de verhouding stam kruin veel mooier
zondag 2 oktober 2011 - 09:50
WiPe

WiPe

Ik ben toevallig gisteren nog bij een knoteik geweest die twee jaar na het knotten ineens afgestorven is. 'Schijnbaar' zonder reden. Gevolg van te zware takken knotten en de daarmee gepaard gaande verzwakking. Het is een illusie dat eiken sterke bomen zijn die alles aankunnen.
maandag 3 oktober 2011 - 12:30
Pieter2

Pieter2

Natuurlijk moet je altijd een saptrekken laten staan bij oude knoteiken! Bij het herstel van een oude knotboom mag je nooit alles in één keer afdoen.

En daarbij, hoe ouder een boom wordt, hoe minder kans is op opnieuw uitlopen. Jonge eiken (tot stamomtrek 1m) kun je gemakkelijk afzetten aan de grond, waardoor zich een zogenaamde hakhoutstoof vormt. Als je oude eiken met stamomtrek groter dan 1m gaat afdoen met de bedoeling een stoof te vormen dat gaat dat vies tegenvallen.
maandag 3 oktober 2011 - 16:22
WiPe

WiPe

Dat van dat saptrekken, zeg je dat om te lachen? Op welke feiten is dat gebaseerd?

Probleem bij oudere bomen is enerzijds dat slapende ogen moeilijker uitlopen. tweede probleem is dat de afgrendeling energie vraagt. Die energie moet komen van het blad dat gevormd wordt nadat de boom geknot is. Hoe dikker de boom, hoe groter de omtrek die moet afgegrendeld worden. Als de boom te weinig energie kan investeren in een degelijke afgrendeling dan kan de minste aantasting fataal zijn. dan loopt de boom nog wel uit, maar gaat achteraf toch nog dood. En dat heeft niks met saptrekken te maken.
maandag 3 oktober 2011 - 17:00
Pistachio

Pistachio

Onze eik staat op de perceelsgrens maar niemand kan bezwaar aantekenen omdat hij er al ongeveer 25-30 jaar staat volgens de boomchirurg die ik op bezoek had. Daar ben ik blij mee want hij bespaart me heel wat inkijk. Mijn achterbuur heeft er zijn waslijn aan vastgemaakt, zonder ooit toestemming te vragen maar de boomchirurg zei dat dit geen kwaad kon voor de boom dus heb er maar niets van gezegd.
De stam staat op onze grond in de hoek van ons perceel maar de takken groeien heel ver uit, de man die de takken gaat afdoen woont naast onze achterbuur dus wij kunnen zelf niet bij de takken zover anders deden we het wel zelf, de takken groeien eigenlijk twee percelen verder. Eigenaardige situatie maar zo was het al toen ik er kwam wonen. Mijn naaste buur heeft ook al eens wat takken verwijderd omdat die boven zijn thuinhuis hingen, zonder te vragen. Het "vervelende" is dat de boom uitwaaiert boven andere percelen en minder over ons stuk grond omdat er vlakbij nog andere bomen zijn en daar de groei belemmerd wordt. Mijn vriend is ook nog eens met de beste man gaan praten en hij verzekerde ons nog eens dat het maar om een tak of 3 gaat dus we hopen dat het meevalt.
maandag 3 oktober 2011 - 17:20
Pieter2

Pieter2

Dat van dat saptrekken, zeg je dat om te lachen? Op welke feiten is dat gebaseerd?

Probleem bij oudere bomen is enerzijds dat slapende ogen moeilijker uitlopen. tweede probleem is dat de afgrendeling energie vraagt. Die energie moet komen van het blad dat gevormd wordt nadat de boom geknot is. Hoe dikker de boom, hoe groter de omtrek die moet afgegrendeld worden. Als de boom te weinig energie kan investeren in een degelijke afgrendeling dan kan de minste aantasting fataal zijn. dan loopt de boom nog wel uit, maar gaat achteraf toch nog dood. En dat heeft niks met saptrekken te maken.

Wipe, als je in de sector zit zijn de feiten waarop ik mij baseer de resultaten van uitgevoerde werken. Ik weet niet in welke sector je werkt, of je enige praktijk ervaring hebt met knotten, of probeer je te googlen wat voor advies ik geef... Dat oude bomen moeilijk uitlopen via slapende ogen ben ik mee akkoord, ik heb zelf gezegt dat bij een eik met omtrek groter dan 1m de kans enorm verkleint dat hij opnieuw zal uitlopen, maar dan heb ik het over complete bomen. Dus geen knotvormen. Een knoteik die in het verleden (bijvoorbeeld 100 jaar geleden) geknot is kan nu opnieuw geknot worden mits dit gefaseerd gebeurt (dus saptrekkers laten staan). Die saptrekkers zorgen ervoor dat de boom 'blijft leven', zodat nieuwe scheuten uit slapende ogen (in de knot) kunnen uitschieten. Als die nieuwe scheuten volgroeid zijn kunnen ook de saptrekkers gesnoeid worden. Dan is uw knotboom is hersteld. Dit loopt goed zolang de knotboom voldoende licht en warmte heeft (dus een oude knotboom herstellen in een donker bos loopt ook mis). Zoals jij aanhaalt wat je gezien hebt ik je buurt, daar hebben ze waarschijnlijk GEEN saptrekkers laten staan en/of is er onvoldoende zonlicht/warmte, met als gevolg dat de boom sterft. Daarnaast hetgeen wat je zegt over de afgrendeling, het is niet zo dat een boom al zijn energie moet steken om wondes af te schermen. Wondes worden gewoon van binnenin afgeschermd en dat gebeurt al binnen enkele uren nadat de boom geknot is. De stomp is dan dood hout. Hetzelfde bij hakhoutstoven is dat de stam die afgezaagt wordt sowieso afsterft. De nieuwe scheuten (uit slapende ogen) groeien eerst nog aan het oorspronkelijk wortelgestel, maar daarna vormen ze hun eigen wortelgestel. Daarom dat hakhoutstoven en knotbomen zo goed zijn voor de biodiversiteit: veel gaten/spleten en veel dood hout.
maandag 3 oktober 2011 - 17:38
WiPe

WiPe

Wondes worden gewoon van binnenin afgeschermd en dat gebeurt al binnen enkele uren nadat de boom geknot is.

En kun je dan ook omschrijven hoe dat afschermen van binnenin dor de boom gebeurd?


Als je het hebt over gefaseerd knotten kan ik je heel goed volgen. Ik vrees dus dat we hier vooral van mening verschillen over de betekenis van het woord 'saptrekkers'. Ik zou gefaseerd herknotten niet durven omschrijven als 'saptrekkers' laten staan. Als je spreekt van saptrekkers dan denk ik aan kleine takken van nog geen tiende van de doorsnede van de oorspronkelijke tak met ene totale bladmassa die slechts een fractie is van de totale bladmassa die verdwijnt.

Gefaseerd knotten gaat over het gedeeltelijk terug zetten van de takken tot op de knot waarbij een deel van de kruin blijft staan om bij ene volgende snoeibeurt geknot te worden. Reden waarom dat minder problemen geeft is dat er voldoende blad over blijft om voor de suikers te zorgen die de energie leveren voor het afgrendelen van de snoeiwonden. Met trekken van sap heeft dat niks te maken.
maandag 3 oktober 2011 - 18:58
Chef

Chef

In het vervolg niet zo ver laten komen en zelf het initiatief nemen om de overhangende takken tijdig weg te halen, nog voordat de buren zich gaan ergeren. Dat zou ik doen. Dat voorkomt een hoop problemen. Ik ken de situatie ter plaatse natuurlijk niet precies, maar op grond van de beschrijving van TS zou deze eik nog een hoop problemen kunnen geven in de toekomst zolang deze blijft staan. Is het dat echt allemaal waard?

Om terug te komen op de vraag van TS: een jonge eik zal totaal geen hinder ondervinden van een paar afgesnoeide takken.
maandag 3 oktober 2011 - 21:49
Pistachio

Pistachio

Wij zouden inderdaad vanaf zijn grondstuk het zelf kunnen doen maar dan krijg je misschien toch nog discussie als hij er meer vanaf wil doen dan wij goed vinden en dat kan evengoed tot ruzie leiden. Ik begrijp dat het voor hem niet leuk is die overhangende takken. Ik vertrouw er maar op dat hij niet overdrijft en zich aan zijn woord houdt. Ben waarschijnlijk naïef maar probeer positief te blijven.

Zelf de overhangende takken allemaal afdoen is niet te doen want dan schiet er op ons stuk alleen een stam over, zoals ik al zei, de boom staat helemaal in de hoek van ons perceel. Bijna alle takken groeien over dus begin daar maar eens aan.

Als de boom schade zou ondervinden en hol wordt zoals ik van birdwatcher lees, zou het nog goed zijn voor de vogels ... nou dat is dan nog iets positiefs. De boom blijft in elk geval staan, ook al heb ik in de komende tijd discussie met buren, hij is veel te waardevol. Ik heb ook last van mijn buren dus mogen zij ook wat "hinder" van onze boom ondervinden
dinsdag 4 oktober 2011 - 08:31
Pistachio

Pistachio

De snoeibeurt is gebeurd, de doormeter van de doorgezaagde tak was ongeveer 5cm en dit op ongeveer 3m afstand van de stam. Ik denk dat mijn rechtstreekse buren met de achterbuur onder één hoedje gespeeld hebben want de takken die over hun tuinhuis groeiden zijn ook allemaal weg. Te beroerd om het zelf te vragen waarschijnlijk. Het waren allemaal takken die aan die ene onderste tak groeiden. Ik vind het maar een kaal gezicht nu maar ik denk dat de veiligheid van mijn boom niet aangetast is. Toch vreemd dat mensen die niet tegen bladeren/groen kunnen, komen wonen naast een tuin met bomen in
woensdag 19 oktober 2011 - 08:16
Pistachio

Pistachio

Zeg birdwatcher, jij hebt er blijkbaar verstand van. Denk jij dat die tak (met vele zijtakken) die nu afgezaagd is door mijn lieve buren nog zal uitschieten? Ik hoop het alvast. De eik is zoals gezegd ongeveer 25j oud.
donderdag 20 oktober 2011 - 10:38
Pistachio

Pistachio

Dat is goed nieuws birdwatcher, het voornaamste is dat de boom er geen schade van ondervindt. En gezeur van de buren, dat ben ik al gewoon... laat ze maar komen, ben ook al een zeurlijstje aan het maken om hen van antwoord te dienen . Bedankt voor de info, als ik nog eens een boomvraagje heb, hoor je het wel
maandag 24 oktober 2011 - 08:47

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon