menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Onze Platanen.

Ga naar meest recente reactie

Kiptaro

Kiptaro

Dag mensen,

Sinds enige tijd (begin van de zomer begon het) begint de stam van onze 2 dakplatanen raar te doen.
Ze worden bruinig, bladeren af (niet zoals het zou moeten) en er blijft een dood lijkende stam over.
Aan de zijkant van de boom zitten gaten waar een soort van zwart vocht uit komt, de gaten zijn zwart.

Wat kan ik hier tegen doen ? wat is dit en hoe te behandelen?
zondag 11 september 2011 - 11:08
WiPe

WiPe

Hoen oud zijn die bomen? Hoe lang is het geleden dat ze geplant zijn?
Is er recent iets veranderd rondom die bomen (grasgezaaid, terras aangelegd etc)?
zondag 11 september 2011 - 13:34
Tuinprins

Tuinprins

Ziet de stam eruit als het plaatje op de volgende link:

http://www4.paca.inra.fr/pathologie_vegetale_eng/Research/Mycology/Canker-stain-of-plane-tree

Is het blad van de boom verder normaal?
zondag 11 september 2011 - 14:11
WiPe

WiPe

De aantasting die op die link beschreven wordt komt in België en Nederland niet voor. Bij deze aantasting verkleurt de schors violet-achtig met verticale oranje strepen, zeker niet bruin.
Ik heb toevallig twee weken geleden in het zuiden een aantal platanen gezien die aangetast waren door deze aantasting. De bomen sterven als gevolg van die aantasting zeer snel af. Bovendien is die aantasting razend besmettelijk en moeten er behoorlijk drastische maatregelen genomen worden als een boom daardoor aangetast is.
zondag 11 september 2011 - 14:16
Tuinprins

Tuinprins

Het zou kunnen zijn dat deze aantasting zich noordwaarts uitbreidt.

Ik zou zo 1-2-3 niet weten welke andere ziekte verantwoordelijk is voor het beschreven probleem.

Massaria platani tast de bovenzijde van takken aan en we hebben hier van doen met de stam. Bovendien komt Massaria voor op bomen die al wat ouder zijn (30+).

Een andere ziekte die veel bij platanen voorkomt is Apiognomonia die leidt tot het ontstaan van bruine plekken op het blad. Verder kunnen necrosen op twijgen en takken ontstaan maar ik heb nog niet gehoord dat ook de stam aangetast wordt.


Gegroet, de tuinprins
zondag 11 september 2011 - 14:55
WiPe

WiPe

Ik vermoed dat het om Phytophtora zou kunnen gaan.

Maar in een dergelijk geval moet je je in de eerste plaats afvragen waarom de conditie van deze bomen zodanig achteruit gegaan is dat ze gevoelig zijn voor dit soort aantastingen. En dan kom je heel vaak uit bij standplaatsgerelateerde oorzaken.
Het behandelen van de bomen tegen phytophthor haalt m.i. niks uit als je de achterliggende oorzaak niet kan opsporen en aanpakken.
zondag 11 september 2011 - 16:00
Kiptaro

Kiptaro

Zijn denk ik een jaar of 8, ik zal wel foto's maken binnenkort.
Ik weet dat we als kind vroeger ook platanen hadden en dat er soms gaatjes in zaten waar je een stok in kon prikken (was toen om een of andere reden leuk).. dat heeft deze nu ook..
dinsdag 13 september 2011 - 17:49

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon