menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Sierkers

Ga naar meest recente reactie

lyne

Lyne

Hallo, kan er mij iemand een woordje uitleg geven over het snoeien van een sierkers aub? Het gaat om een serrulata amanogawa. Is het zo dat het nu ongeveer kan? Wat met de gomziekte? Alvast heel erg bedankt, Lynne
woensdag 31 augustus 2011 - 13:05
Pieter2

Pieter2

Oude exemplaren zou ik niet te veel snoeien. Beste tijd is eigenlijk juist om. Prunus snoei je namelijk best begin juli, maar wil je er nu nog aan beginnen zou dat ook nog kunnen lukken.

Wat wil je bereiken met de snoei, want deze soort is toch zuilvormig of heb ik het mis? Eventueel misplaatste takken?



woensdag 31 augustus 2011 - 22:24
lyne

Lyne

Goede morgen, bedankt voor het antwoord. Inderdaad het is een zuilvorm, maar de boom begint helemaal open te vallen. Daarom wou ik, als dat mogelijk is wat modelsnoei toepassen.
donderdag 1 september 2011 - 10:37
satomi

Satomi

U kunt Prunus serrulata 'Amanogawa' het komend voorjaar snoeien na de bloei. Te breed groeiende takken kunnen eventueel geheel verwijderd worden mits ze niet te dik zijn.

Niet te sterk snoeien want dan heeft u kans op "gommen" (dat kleverige spul). Daar kan dan gomziekte op ontstaan en dat kan de boom dan weer doden.
De regel voor loofbomen is : niet meer dan 1/5 e deel van het bladvolume per jaar wegnemen.

U kunt takken ook inkorten maar kijk dan wel goed naar de vorm van de boom want vaak worden ze er niet mooier op.

donderdag 1 september 2011 - 14:13
lyne

Lyne

Ok dank je wel
donderdag 1 september 2011 - 14:15
Pieter2

Pieter2

Minste kans op gommen is periode begin juli. Maar zoals satomi zegt inderdaad niet te veel snoeien, want dan neem je de saptrekkers weg en zal hij sowieso doodbloeden.

donderdag 1 september 2011 - 14:51

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon