menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Symmetrie notelaar herstellen

spruce

Spruce

Hallo,

twee jaar geleden passeerde een hagelstorm over ons tuintje.

van onze jonge notelaar zijn aan één kant de gesteltakken beschadigd, die zijn daarna afgestorven, de boom lijkt het voor de rest goed te doen.

nu is de boom aan één kant al zijn takken kwijt (ongeveer zuidoost kant), wat te doen ? Kan men een tak laten "bij groeien" ? Gebeurt dat automatisch als de boom wat ouder wordt ?

het is een Buccaneer cultivar.
donderdag 28 april 2011 - 22:54
WiPe

WiPe

Ik zou andersom te werk gaan. Aangezien bij Noten de takken heel sterk gaan doorhangen, kun je beter de symmetrie herstellen door aan de andere kant de takken een voor een weg te halen dan nieuwe takken proberen bij te kweken.
Je mag in de zomer aan de andere kant een tak weg halen. Dat moet niet de onderste zijn, de dikste is beter. In de zomer snoeien is tenandere beter dan in de winter; zeker bij soorten ls okkernoot of walnoor die in de winter kunnen bloeden.

Als je opkroont heb je het voordeel dat je makkelijker onder de boom door kan. Bovendien gaan bij okkernoot de takken op termijn zwaar doorhangen. Zelfs takken die op zes meter hoogte groeien komen dan nog tot op de grond te hangen.
vrijdag 29 april 2011 - 12:36
spruce

Spruce

Dus Wipe, je wil eigenlijk gewoon stelmatig opkronen, maar niet te snel, zodat de onderste takken verdwijnen waar de symmetrie nu ontbreekt, en door het natuurlijk uitgroeiproces aan de top de symmetrie op lange termijn wordt herstel ? Dat lijkt me een goed voorstel,

het is zo dat de boom ongeveer op een hoogte van 1,5 meter een gestel tak heeft die met veel sap gaat lopen. Deze tak doet het wel goed, en ik denk als ik die behoudt, dat de boom op termijn twee stammen zou hebben op ongeveer een hoogte van 1, 5 meter, dat zou misschien wel een mooi plaatje kunnen zijn. Misschien dat ik die tak laat staan en de hogere gesteltakken systematisch ga wegnemen in de toekomst.
vrijdag 29 april 2011 - 21:26

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon