menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Kastanjemineermot

Ga naar meest recente reactie

abutilon

Abutilon

Al enkele jaren heeft mijn paardekastanje te lijden van de mineermot.Het verwijderen van de afgevallen bladeren en het aanbrengen van lijmband heeft maar matig succes.Einde zomer ziet de boom er niet erg mooi uit.Het plaatsen van vallen met lokstof schijnt me ook geen erg efficiënte remedie , is daarbij nogal omslachtig en ook vrij kostelijk.Is er geen chemisch middel dat aan de stam kan gestrooid worden en dat na regen in de sapstroom terecht komt om alzo de mineermot te vernietigen?
woensdag 8 november 2006 - 20:54
jp

Jp

Er is geen eensluidend advies te geven. Met succes bestrijden is eerder het herhalen van de preventieve & hygiënische maatregelen. Er is bij mijn weten geen pasklaar middel. De ene boom heeft er trouwens meer last van dan de andere (standplaats ? cultivar ?). Ik denk dat alle redelijke maatregelen die U opsomt wel effect hebben, maar geen definitieve oplossing bieden.
Een studie in Engeland (bron : gardener's world) toont aan dat de mineermot de boom wel verzwakt maar niet levensbedreigend is. Dwergkastanjesoorten (bep. Am.Pavia ondersoorten) zouden minder gevoelig zijn.
Veel succes, de aanhouder wint (meestal).

donderdag 9 november 2006 - 10:44
abutilon

Abutilon

Dus roeien met de riemen die we hebben:lijmband aanbrengen en in de herfst alle bladeren verwijderen.In de toekomst wordt er misschien wat op gevonden!
Groetjes
donderdag 9 november 2006 - 18:48
sugar

Tekst aangepast

Sugar

Verder zijn vogels (meesjes) en sluipwespen je betse vrienden.

Plaats wat nestkastjes voor meesjes in je tuin en zet enkele insectenhotels in je tuin voor de sluipwespen

dit alles onder het motto 'Baadt het niet dan schaadt het niet' en 'Vele kleintjes maken één grote'

sugar
zaterdag 11 november 2006 - 12:38
abutilon

Abutilon

Nestkastjes voor mezen heb ik extra geplaatst.Maar wat bedoel je eigenlijk met insectenhotels voor sluipwespen?
Abutilon
zaterdag 11 november 2006 - 20:28
sugar

Sugar

Zoek eens op google.

Neem enkele schijven van een boomstam, hang die op een boor er gaten in van 4-6-8 mm . Zet die stammen zo dat die gaten naar het zuiden richten, en de sluipwespen zullen op zoek gaan naar larven , die in één van die gaatjes deponeren, er een eitje in droppen en...

Tom
zaterdag 11 november 2006 - 21:02
abutilon

Abutilon

Dank voor die nuttige informatie,ik zal dit zeker eens uitproberen.
Groetjes
Abutilon
zaterdag 11 november 2006 - 21:11
coriander

Coriander

Hallo,

waar kan je die lijmbanden kopen?
maandag 13 november 2006 - 16:08
abutilon

Abutilon

Hallo Coriander,

Deze lijmband kun je kopen in de meeste tuincentra ,zoals Aveve.
maandag 13 november 2006 - 22:10

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon