menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Welke hazelaar

Ga naar meest recente reactie

evadepeva

Evadepeva

Graag zou ik een hazelaar in de tuin zetten. Ik vind een krulhazelaar erg leuk, maar zou ook heel graag nootjes krijgen.
Welk soort draagt goed zonder al te groot te worden? Of eenvoudig te snoeien?
Iemand verstand van deze struiken?
dinsdag 16 februari 2010 - 13:50
Rita1960

Rita1960

evadepeva,

ik heb ieder jaar "opschot" in de tuin van hazelnoten.. en in maart/begin april haal ik ze er allemaal uit.

Mocht je hier wat van willen kan ik je er dan wel wat met tante pos doen toekomen.
Ik weet wel niet welke soort het is maar er komen ieder jaar noten aan die met graagte gegeten worden door de specht en ook de vlaamse gaaien weten er raad mee. deze struiken kunnen idd wel zo'n 3 tot 4 meter hoog worden maar je kunt ze ook snoeien..
de nootjes op zich zijn zo'n 1 tot 1,5 cm groot...

groetjes,

Rita
dinsdag 16 februari 2010 - 19:51
evadepeva

Evadepeva

Ik las dat het 10 jaar duurt voordat een zaailing vruchtdraagt, dat duurt me toch iets te lang, sorry, Rita. Bedankt voor je aanbod...

De struik moet ergens achterin de tuin komen, dus hij mag wel de hoogte in, alleen hij kan niet oneindig breed worden.
Maar een krulhazelaar valt dus af.
donderdag 18 februari 2010 - 10:47
printemps

Printemps

Ik heb een tijd geleden ook een hazelaar willen kopen


Maar ik wet de juiste naam niet meer
Iets in de aard van Ray Cobb ????zouden lekkere dikke zijn
Die zijn vaak ge-ent en dus dragen ze vlugger

Maar of je een tweede moet zetten voor de bestuiving weet ik ook niet meer

Maar nu heb ik geen plaats meer om die te zetten
Mijn moeder kon er redelijk goedkoop aan raken via de Imkersbond

mvg

donderdag 18 februari 2010 - 16:52
iecee

Iecee

wat dacht je van een boomhazelaar die heeft een prachtige stam met kurklijsten en krijgt zijn nootjes in een hele mooie zaaddoos
en groeit erg traag
hij kan wel heel groot worden maar dat duurt dan wel 25 jaar.
de juiste latijse naam weet ek even niet
maar er zijn van de gewone hazelaar zoveel varieteiten dat er wel een geschikte bestaat die klein blijft en veel nootjes geeft maar dan moet je wel niet zomaar een zailing planten
bij mij worden de hazelaars enorm groot en zaag er dan de dikste takken tussen uit tot op de grond ieder jaar ongeveer een/derde maar ze vragen veel onderhoud
roodbladige groeien trager maar hebben ook minder nootjes
dinsdag 23 februari 2010 - 09:44
WiPe

WiPe

Voor zover ik weet draagt een boomhazelaar (Corylus colurna) niet echt veel vruchten op jonge leeftijd. Op latere leeftijd dragen ze beter, maar dan zijn het enorm grote bomen.

Er zijn een aantal variëteiten van de gewone hazelaar die goed dragen. Klein houden kan door de oudste takken tot tegen de grond weg te zagen.
dinsdag 23 februari 2010 - 16:23
iecee

Iecee

Ja, klopt een boomhazelaar geeft niet veel noten maar hij is zo mooi.

Mijn hazelaars komen van zo'n beplantingsactie en geven ook niet veel nootjes
De rode geeft er ook niet veel en de kurketrekkerhazelaar pas na jaren.

Kijk eens in de catalogus van kwekerij de Linde (dit is een fruitbomenkwekerij) die heeft er verschillende met met goeie beschrijving, of bij de boomgaardenstichting.

dinsdag 23 februari 2010 - 16:49
evadepeva

Evadepeva

Ik kreeg van mijn man een hazelaar voor mijn verjaardag!!
Helaas zat er geen naampje bij, maar het is een boom van ong. 3 meter, de top is eruit. Hij zit al vol katjes... Hij staat op een mooie plek, en krijgt voldoende water, en dat is gratis vandaag
Ik hoop een paar hazelnootjes te kunnen rapen deze herfst!!
zondag 28 februari 2010 - 22:07

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon