menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Amberboom herfstverkleuring

Ga naar meest recente reactie

md

Md

Hallo Allen,

ik heb zo'n 2 jaar terug een amberboom geplant. Deze ben ik gaan kopen in een boomkwekerij. De boompjes stonden toen in hun hersftkleuren. Heb er toen een fel-rood exemplaar uitgekozen.

Echter verkleurt het boompje bij mij veel minder(mooi) dan toe ik deze aankocht.

kan het aan de grond liggen, of aan de bemesting?

Als iemand hier meer over weet, leer ik graag bij.
dank
md
zaterdag 3 oktober 2009 - 15:09
printemps

Printemps

Misschien heeft een mooiere verkleuring te maken met een koudere temperatuur

Weet het niet zeker
Maar die in mijn buurt is die ook nog niet mooi rood
Ofwel is het nog wat te vroeg

mvg

zaterdag 3 oktober 2009 - 15:14
md

Md

Hoi, printemps,

nu begint die inderdaad pas te verkleuren, maar aan de kleur te zien zal dit net als vorig jaar niet die felrode kleur zijn waarvoor ik deze aangekocht heb.

De kleur is eerder donker bordeaux-achtig.

dag
md
zaterdag 3 oktober 2009 - 15:24
printemps

Printemps

Heb gegoogled

Ze houden niet van onderbeplanting en kalk

En hoe warmer de zomer,des te meer suikers en dan zou de verkleuring anders zijn


mvg
zaterdag 3 oktober 2009 - 15:36
md

Md

thx,

heb al enkele keren bemest met korrels, misschien zit er wel te veel kalk in.

zal bemesten zonder kalk.
dag
zaterdag 3 oktober 2009 - 15:43
WiPe

WiPe

Ideaal voor een optimale herfstverkleuring is een najaar met warme dagen en nachten die sterk afkoelen.
Een standplaats in volle zon kan ook veel verschil uitmaken. Bomen die in de schaduw staan zullen minder verkleuren. En ik vermoed dat bomen op een rijkere grond ook langer doorgroeien en dus later verkleuren of minder sterk verkleuren.
zaterdag 3 oktober 2009 - 16:48
spruce

Spruce

Liquidambar verkleuring is sterk afhankelijk van de cultivar die u gekozen heeft. De gewone amberboom zal niet elke herfst mooi verkleuren. De 'Worplesdon' is een betere kandidaat als de herfstverkleuring belangrijk is - het is ook een cultivar die het goed doet op wat meer waterzieke bodems.
dinsdag 6 oktober 2009 - 22:49
lam

Lam

Er zijn vele factoren die de verkleuring beinvloeden van het blad van de Liquidambar.
De temperatuur , verlichting ( lantaarnpaal in de omgeving kan al veel schelen), bemestingstoestand van de bodem . Als men een zaailing heeeft gekocht dan is het afwachten, de verschillen zijn dan groot .
Een ding is zeker het is een van de mooiste bomen met herfstkleur.
dinsdag 6 oktober 2009 - 23:15
buksbunnie

Buksbunnie

de amberboom bij mij in de tuin kleurt ook nog niet,
maar op andere plaatsen heb ik bomen gezien, 3 stuks op 10 meter van elkaar,
waarvan er twee verschrikkelijk mooi zijn en die ene nog groen.
dus waar het aan ligt ,zou ik niet weten
groeten Jan
zondag 11 oktober 2009 - 22:30
Eniavaswen

Eniavaswen

Mijn amberboom kleurt ook niet mooi rood, eerder geel. Hij staat er wel nog maar een jaar en ik wijt het aan de droogte van vorige maand. Zo'n jonge boom zal wel sneller lijden onder invloeden van buitenaf dan een boom die er al lang staat.
Ik heb idd ook al prachtexemplaren gezien, maar die zijn allemaal al behoorlijk groot.

Groetjes, Karen
maandag 12 oktober 2009 - 10:12
Eniavaswen

Eniavaswen

Mijn boom is intussen al heel wat blad kwijt, maar hetgeen er nog aanhangt heeft een prachtige rode kleur gekregen.
Misschien komt het gewoon wat later bij zo jonge bomen?

Groetjes, Karen
maandag 2 november 2009 - 08:13

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon