menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wat doet een boom zoal na een hagelstorm

spruce

Spruce

Hallo, bij ons hier in Zolder is onlangs een grote hagelstorm gepasseerd. De hagel stenen waren 4-5 cm groot.

Dat betekent dat de natuur een slag gekregen heeft.

Bij ons in het dorp staat hier een grote kastanje in het fris groen loof met grote mooie witte bloementuilen. Hij is volledig terug uitgelopen en lijkt alsof het de eerste lente is. Normaal gezien heeft de kastanje te leiden van die verwelking ziekte door dat insect, maar nu staat hij prachtig met zijn bloementuilen (eind augustus).

Bij mij in de tuin heeft één van de jonge notebomen zijn blad afgegooid en ik heb de indruk dat deze terug gaat uitlopen (begin september). Ik ben eens benieuwd.

Zo, graag had ik wat ervaringen uitgewisseld over het effect van het grof natuurgeweld op onze bomen en struiken.

Graag jullie ervaringen of commentaar.
zaterdag 22 augustus 2009 - 17:45
Rita1960

Rita1960

De natuur herstelt zichzelf..gaan laten en het volgend jaar is alles weer goed
groetjes,

Rita
zaterdag 22 augustus 2009 - 22:24
JovanDreumel

JovanDreumel

De inslagen op de takken zie je van de winter pas of je moet nu goed kijken. Wij hadden vorig jaar 22 juni zo'n enorme hagelbui. Inderdaad herstelt de natuur heel veel zelf. Maar soms moet je toch een bestrijding uitvoeren tegen schimmelaantasting. b.v. bij tomaten en aardappels, omdat de wonden invalspoorten zijn voor schimmelsporen.
zondag 23 augustus 2009 - 17:49

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon