menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Rhododendron bladeren verkleuren bruin

Ga naar meest recente reactie

Kwest

Kwest

Beste rhodokenners,

Een drietal jaar geleden geleden plantten we een rhododendron ponticum. In het plantgat brachten we veel potgrond en compost aan om de rhododendron de juiste grond en een goede start te geven. De struik groeit (en bloeit) goed, maar de nieuwe bladeren verkleuren na een tijdje en krijgen een bruinachtige kleur. Ze sterven niet af, maar blijven deze kleur behouden. Hoe kunnen we dit verhelpen?

[afbeelding verwijderd niet-https]

Dank voor jullie advies,

Kwest

www.tuin-aanleggen.be
zondag 5 juli 2009 - 06:05
WiPe

WiPe

Ik zou je aanraden zowel plantdiepte als zuurtegraad te controleren.
zondag 5 juli 2009 - 12:24
meerkat

Meerkat

Op sommige hebben we dit ook, kan het zonnebrand zijn? Ik ga het volgen en indien het niet weggaat eens sproeien met een middel tegen bladziektes.
maandag 6 juli 2009 - 13:40
Kwest

Kwest

WIPe,

De struik is zeker niet te diep geplant, daar let ik altijd op.
Ik heb daarnet de zuurtegraad gecontroleerd: 6 Ph, dus niet zuur genoeg? Is dat de oorzaak van de bruine bladeren?
Omdat we hier rond Gent met een zanderige grond zitten, heb ik bij het aanplanten een zeer ruim plantgat volgestort met speciale turf voor rhodo's en heide.
Moet kan ik de grond nog zuurder maken? Hoe?
De rhodo staat niet ver van een krulwilg, die zuigt misschien te veel water weg?

Groeten,

Kwest
maandag 6 juli 2009 - 19:14
JovanDreumel

JovanDreumel

Rhododendron staat met de wortels graag in vochtige grond, die ook niet warm wordt. Jaarlijks wat tuinturf erbij brengen helpt wel Een pH van 6 is te hoog. Met de turf wordt de grond geleidelijk aan zuurder en dan daalt het pH getal.
maandag 6 juli 2009 - 19:17
WiPe

WiPe

Eventueel mulchen met dennennaalden of haksel van coniferen, bij voorkeur in een niet te dikke laag, kan ook helpen. Coniferen hebben de slechte eigenschap de grond te verzuren. Bovendien helpt haksel om de grond vochtig te houden, wat bij Rhodo ook meegenomen is.
maandag 6 juli 2009 - 20:57
Herms

Herms

Dit is zeker weten (100%) geen Ponticum.

Het is wellicht een azalea Ponticum.
Dat is een oude naam voor rhododendron luteum.

Dat is een bladverliezende rhododendron (azaleas zijn sinds een aantal jaren ook rhododendrons)

En zo te zien is ie met bladverliezen al begonnen.
Ik denk dat er niets aan de hand is.

Gaat volgen jaar gewoon weer bloeien.


Zie voor foto's van de luteum:

http://www.hirsutum.info/rhododendron-species/indexl.html
maandag 13 juli 2009 - 04:13
Maayke

Maayke

Beste allemaal,

Misschien dat iemand voor mij nog goed advies heeft. Ik heb na deze zomer van droogte net de sleutel gekregen van mijn nieuwe huis. In de tuin staat een heel aantal rhodondendrons. Deze zomer hebben ze helaas geen extra water gehad en nu is een deel volledig bruin en verdord.
Hoe kan ik ze nu het beste behandelen? Zijn ze nog te redden? En moet ik ze dan kort snoeien of juist zo laten staan zoals ze nu zijn?

Hoop dat jullie adviezen hebben.
maandag 27 augustus 2018 - 14:12
WiPe

WiPe

Nar mijn idee kun je best afwachten en kijken hoe de planten zelf reageren. Afgestorven delen wegknippen kan best nadat het nieuwe blad is uitgelopen.
dinsdag 28 augustus 2018 - 09:27

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon