menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bevroren boom gekocht geen garantie zegt kweker

Ga naar meest recente reactie

Nimue007

Nimue007

Hallo,

mijn moeder kocht enkele weken geleden in een boomkwekerij 2 amberbomen (Liquidambar).
Eentje van de bomen was een beetje teruggesnoeid, de andere niet.
De bomen werden op 2 meter van mekaar geplant, in dezelfde grond, op hetzelfde ogenblik.

Nu is er een van de bomen die terug blad heeft gekregen de andere niet. Dit werd gemeld aan de kwekerij maar zij zeggen geen garantie te kunnen geven op de boom, is dit normaal? Als je 80 euro voor een boom betaald verwacht je toch niet dat ze je een bevroren exemplaar meegeven hé...

Wat vinden jullie hiervan?
woensdag 27 mei 2009 - 16:36
Polplastron

Polplastron

Het is een typisch probleem. Ik ken een tuincentrum dat boven de kassa de leuze heeft hangen:"Wij geven geen garantie, wij leveren kwaliteit".

Het is natuurlijk heel moeilijk om te bewijzen dat er niets is misgelopen bij het planten. De wortels kunnen uitgedroogd zijn door het vervoer, de bomen kunnen foutief geplant zijn ... (Ik wil niet zeggen dat dit bij jou gebeurd is hoor!) Vandaar zullen sommige kwekerijen en vooral tuincentra liever geen garantie geven.

Ik zou toch die boom nog een kansje geven; misschien loopt hij toch nog uit. Als dat niet het geval is, zou ik mijn conclusies trekken over de betreffende boomkweker en daar alvast nooit meer iets kopen.

Zelf ga ik steeds naar dezelfde boomkwekerijk hier in de buurt; die is iets duurder, maar ik heb er altijd al kwaliteit gekregen. Zo ontstaat er een vertrouwensrelatie. Eén keer hebben ze mij een verkeerde struik meegegeven. Toen die na de winter bladeren begon te krijgen, kwam ik daar pas achter.
Toen ik dit meldde heeft de kwekerij meteen voorgesteld om de struik terug te brengen en deze aan mij te vergoeden. Ik heb dat toen echter niet gedaan omdat het me niet echt stoorde.

Je kan natuurlijk altijd eens proberen een aangetekende brief te sturen met je klacht. Vaak nemen bedrijven zoiets serieus omdat het als bewijs kan dienen indien je een juridische aanklacht zou indienen.

Succes
woensdag 27 mei 2009 - 16:50
Nimue007

Nimue007

Hallo Pol

bedankt voor je antwoord.

Ik begrijp dat een kweker denkt dat er iets fout gelopen kan zijn bij het planten of vervoer maar als je twee dezelfde bomen koopt op dezelfde dag, op hetzelfde tijdstip plant, in dezelfde grond op enkele meter van mekaar en eentje blijkt in de lente dan dood te zijn... tja.. Dan moet je als kweker toch ook kunnen bedenken dat dat erg bizar is.

Zeker als je je "meester in groen: We geven advies en garanderen kwaliteit" wil noemen...


in elk geval; waar koop jij je planten want daar gaat het er gelukkig anders aan toe



bedankt!!!
woensdag 27 mei 2009 - 17:05
Polplastron

Polplastron

Ik weet niet of ik hier reclame mag maken maar het is een adresje in Schilde. Ik weet niet van waar jij bent, maar ik vermoed dat er in je buurt ook altijd wel boomkwekers zijn waar je terecht kan voor goede kwaliteit. Degene waar ik ga is niet zo heel groot en heel klantvriendelijk. Ik heb er ook al meermaals bepaalde zaken besteld: rozen, struiken en bomen en ze doen daar uitermate hun best ongeacht hoe grillig mijn wensen soms ook zijn. Ik heb daar al meermaals gestaan dat ze me in eerste instantie zeiden:"Wat is dat voor iets?" en dat ze uiteindelijk toch de juiste boom of struik konden vinden ook al kostte het soms enkele weken om eraan te geraken.
woensdag 27 mei 2009 - 18:35
WiPe

WiPe

Ik zou toch eerst nog eens nakijken of er niks mis gegaan is met het planten. Vooral plantdiepte controleren is dan een erg eenvoudige stap die vaak snel tot de oplossing leidt. Dus: kun je eens nakijken hoe diep de wortels onder de grond zitten. Dat zou normaal gesproken maar een paar cm mogen zijn.

Het is zo dat je de beste boom kan dood krijgen door hem op de verkeerde manier te behandelen. Ik kan dus wel begrijpen dat je boomkweker geen garantie kan geven. Je kan je zelfs niet voorstellen hoeveel vakmensen daar nog fouten tegen maken. Om eerlijk te zijn overkomt me dat zelfs ook nog wel eens, zo lang is dat trouwens niet geleden.
woensdag 27 mei 2009 - 18:51
Polplastron

Polplastron

Je slaat de nagel op de kop WiPe!
woensdag 27 mei 2009 - 18:58
Nimue007

Nimue007

het zijn bolbomen, Liquidambar styraciflua 'Gumball' en ze staan ruim 2 meter van mekaar, voldoende volgens tuinarchitect..

donderdag 28 mei 2009 - 15:41
WiPe

WiPe

Heb je de plantdiepte al gecontroleerd?
donderdag 28 mei 2009 - 19:17
dendrodan

Dendrodan

@polplastron die in schilde is dat een zijweg van de baan schilde, brasschaat iets voorbij de politie als je van schilde komt.
Deze is voor mij ook op zoek naar een bepaalde plant. Maar ik heb geduld.
woensdag 3 juni 2009 - 19:31
Polplastron

Polplastron

Yep, die is't. Ik heb goede ervaringen met die mensen! Als je wat lang moet wachten, kan je best even zelf bellen want dat schiet er bij hen soms wel eens over! Maar ja als de service verder goed is, vergeef je dat snel hé!
vrijdag 5 juni 2009 - 12:26
ingec
vrijdag 5 juni 2009 - 21:45
ingec

Ingec

waar heb je die bomen gekocht
ik vind dat je andere mensen best wel mag waarschuwen op dit forum voor een slecht adres .
ik heb nog wel een paar vragen.
je zegt een paar weken geleden want het is al juni en dus te laat om bomen te plantn of te verkopen behalve als ze in pot staan want dan kon het het hele jaar
liquidambabar heeft al vroeg blad dus het moest al te zien zijn of er blad aan kwam
heb je hem gekocht in pot of met blote wortel
heb je de wortels gecontroleerd voor je hem kocht ?
en ik vindt dat als je 80 € betaald dat ze toch wel goeie kwaliteit mogen verkopen
volgens de wetgeving heeft een consument recht op 2 jaar garantie op alles wat hij koopt
vrijdag 5 juni 2009 - 21:45
Rita1960

Rita1960

@ beetje off topic

volgens de wetgeving heeft een consument recht op 2 jaar garantie op alles wat hij koopt

Ja, da's heel mooi maar ik ben van mening dat je je eerst eens heel goed moet laten voorlichten voordat je iets koopt.

En dit geldt in mijn ogen vooral voor planten en levende dieren, deze hebben net als mensen "stoepgarantie" er kan altijd wat mee gebeuren.

Als de kwaliteit goed is maar je maakt zelf fouten vind ik dat je niet terug kunt gaan om te reclameren.

groetjes,

Rita
zaterdag 6 juni 2009 - 19:39
Nimue007

Nimue007

Hallo,

ik wil hier zeker de kweker niet in een slecht daglicht plaatsen want tot dit voorval was ik steeds tevreden over hem en zijn planten. Ik heb dan ook steeds collega's en vrienden en familie naar hun doorverwezen en vond het jammer dat het nu mis is gelopen de allereerste keer dat mijn eigen moeder er iets kocht.
Dit heb ik dan ook aan de kweker meegedeeld en hij heeft voorgesteld om een nieuwe boom maar aan de helft aan te rekenen (eind dit jaar dus wanneer we terug mogen planten).

Mijn moeder heeft de bomen gekocht toen het opendeurdag was daar, nog in volle plantseizoen (was ergens na die heel erg koude weken deze winter). bomen waren met blote wortel en hadden nog geen blaadjes.

Vind het toch wel bijzonder dat er hier vanuit gegaan wordt dat wij deze fout geplant zouden hebben; hoe verklaar je dan dat één van de bomen het wel goed doet en de andere dood is? Ze zijn op zelfde tijdstip gekocht, op zelfde manier geplant en in dezelfde grond en op slecht enkele meter van elkaar...
zondag 7 juni 2009 - 10:30
WiPe

WiPe

Ik kan nergens lezen dat er iemand geschreven heeft dat de oorzaak per definitie ligt in het feit dat jullie een fout gemaakt hebt. Wat ik wel lees is dat mensen crisitsch zijn, zich vragen stellen, over de manier dat de bomen geplant zijn omdat op die manier kan uitgesloten worden dat daar iets fout gelopen is. Per slot moeten wij oordelen zonder de situatie gezien te hebben en zonder dat wij iets meer weten dan wat jij schrijft. Dat we dan bijkomende vragen stellen lijkt mij niet meer dan normaal. Persoonlijk vind ik het jammer dat je daar dan niet op antwoord. Die antwoorden zouden je een heel eind op weg kunnen helpen.
zondag 7 juni 2009 - 11:12
Polplastron

Polplastron

Ik ben het wel met WiPe eens. Ik ga er bijvoorbeeld wel van uit dat jij waarschijnlijk alles heel goed gedaan hebt, maar dat kan zo'n kweker ook niet weten. Als hij aan elke klant planten moet vergoeden die het om een of andere reden niet goed gedaan hebben, dan is dat wel heel moeilijk.

Als je een goede relatie hebt met je kweker, dan zal die vaak wel iets extra doen, maar in dit geval kan je de kweker ook best het voordeel van de twijfel geven.

Jammer, maar helaas.
dinsdag 9 juni 2009 - 18:39
Adrienne

Adrienne

tja en de natuur zelf speelt ook nog mee.
Aan weerszijde van onze oprit zou een boom komen.
Ha Chique salle, alleen is het nooit gelukt.
Aan een kant geen aekel probleem, maar aan de anderzijde
heeft er drie keer een nieuwe gestaan.
En noppes, nada, dikke neus.

Een vriendin van t' zelfde laken een pak.
Wil een mooie haag zetten wat gebeurt er een meter wil gewoon niet starten.
Het tuincentrum is zelfs volledig de grond komen vernieuwen.
En nog ..... noppes dus het ligt niet altijd aan de kweker of jezelf.
Ik noem het gewoon de natuur grillen, da's het simpelste


gtjs adrienne
vrijdag 12 juni 2009 - 16:58
deHaan

DeHaan

Er wordt gestelt dat er 1 bevroren is afgeleverd.
zaterdag 13 juni 2009 - 18:14

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon