menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Walnotenplantje uit noot

RogerElise

RogerElise

Ik was vandaag onkruid aan het wieden en zag een vreemd plantje. Bleek dat dat plantje groeide uit een walnoot (verstopt door een eekhoorn of zo?). Is er een kans dit een boom(pje) wordt welke walnoten gaat dragen (en zo ja hoe lang duurt dat ongeveer) of kan ik het plant maar beter wieden. Ik heb een niet al te grote tuin (ca 10 bij 10m) en een hele grote boom past dus niet echt.

advies welkom!

alvast bedankt
zondag 19 april 2009 - 21:12
spruce

Spruce

Een zaailing (uit noot) groeit vrij snel vergeleken met een veredeld (geënt) exemplaar. Je bent helaas niet zeker van de kwaliteit van de noot - daarom worden vandaag de dag meer en meer geënte bomen verkocht.

Een zaailing zal ook iets groter worden en voor een noot moet je toch denken dat jouw ganse tuintje zal ingenomen worden op lange termijn. Ikzelf heb 3 (jonge) noten staan in driehoek met een tussenafstand van een acht tal meters.

Je kan natuurlijk de boom een kans geven en kijken of het goede noten gaan zijn - moet je wel een 10 tal jaar geduld voor hebben. Misschien is dat nog het meest fair - als de boom zich kan bewijzen zal je zeker een "kandidaat" vinden om hem te komen uitdoen.

Als je hem een kans geeft - tel dan maar 10 jaar om noten te geven, en dan is ie toch al vrij imposant (ik schat een 5-6 tal meter hoog en 4-6 meter in diameter.

jouw keuze,
zondag 19 april 2009 - 22:00
iecee

Iecee

noten kiemen heel makkelijk
in mijn tuin staan al enkele enorme notenbomen die hier in ong 12 jaar zijn opgeschoten en al jaren goeie noten dragen.
ze worden heel snel heel groot dus niet echt iets voor een kleine tuin
je kan nog proberen om hem klein te houden door geregeld de top eruit te halen en er een klimboom van te maken
dinsdag 21 april 2009 - 11:37

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon