menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Klimop in beukenhaag

Ga naar meest recente reactie

Dialo

Dialo

Hallo!

Enkele bomen van onze beukenhaag zijn uitgegroeid tot serieuze bomen.
Er groeit al verschillende jaren klimop in. Persoonlijk vinden wij dat zeer mooi...
hebben heel de winter toch wat groen en ook de vogels maken er dankbaar gebruik van.
Vanmorgen zei onze buur echter dat de klimop bijna aan de top van de bomen was
en onze bomen vervolgens zouden afsterven... de klimop zou de bomen wurgen!
Ik ben op zoek geweest, via 't internet, naar informatie...
maar vind veel tegenstrijdigheden...
volgens de ene kan het kwaad en volgens de andere is het allemaal flauwe kul
en zelfs heel nuttig voor de boom...
Maar wat nu? Ik wil deze prachtbomen in geen enkel geval kwijt?
Klimop eraf halen of laten staan?
Wie kan en wil ons helpen?
Bedankt alvast!
Vriendelijke groeten,
Diane

Struiken & Bomen

zaterdag 4 april 2009 - 20:50
WiPe

WiPe

Klimop kan bomen wurgen, maar dat is eerder uitzonderlijk. Wanneer de klimop rondom de stam zit en de takken met mekaar vergroeien dan kan de klimop een koker vormen die niet meer met de stam kan mee uitzetten. In een dergelijk geval kun je de klimop aan een kant best van boven tot onder doorsnijden zodat de klimop plaats kan maken voor de stam die dikker wordt.

Een ander probleem is dat de klimop voor extra gewicht in de takken zorgt waardoor de beuk extra gewicht te torsen krijgt. Daardoor kan de boom makkelijker breken of sneller verouderen. Dat zou je kunnen beperken door om de vier jaar de klimop fors in te korten.

Daartegenover staat dan weer dat de klimop voor een niet te onderschatten ecologische meerwaarde zorgt en specifiek beuk kan beschermen tegen zonnebrand.
zondag 5 april 2009 - 08:03
Dialo

Dialo

Bedankt voor je reactie en de nuttige informatie. We zullen het nodige doen en de klimop flink wat inkorten. Groetjes, Diane
zondag 5 april 2009 - 20:27
iecee

Iecee

er is ook een nadeel, normaal is de boom kaal in de winter en heeft de wind er geen vat op, dus misschien gevaarlijk als het stormt.
ik dacht niet dat klimop een wurger is
goeie bijen plant omdat hij bloeit in de winter
woensdag 8 april 2009 - 21:08
Tuinvos

Tuinvos

De mythe dat klimop bomen wurgt is onzin. Reden is dat de plant de boom als steun gebruikt en er niet op parasiteert.Beiden kunnen gerust samenleven.
Mocht de klimop nu zodanig gaan woekeren dat ie de ganse kroon overgroeit dan bestaat er natuurlijk altijd een kans dat de boom zijn metabolisme wordt uitgeschakeld, hij in een fatale stress situatie komt en afsterft. Maar dit is hoogst uitzonderlijk. Vandaar waarschijnlijk de mythe. Ik zelf heb het nog nooit waargenomen.
Maar als je het niet betrouwt mag je gerust ingrijpen
maandag 20 april 2009 - 10:32

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon