menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Beukhaag sterft af

Hein

Hein

Hallo,we verhuisden 2 jaar geleden van een appartement naar ons nieuw huisje met een redelijk tuintje.Ik ben eigenlijk een leek ivm tuinieren maar leer heel veel bij op dit forum en heb eigenlijk de microbe goed te pakken gekregen!
Om inkijk aan de straatzijde wat tegen te gaan lieten we een beukhaag aanplanten'een 16-tal m lang.Dit lieten we doen door een tuinier omdat we dachten dat het zeker wel in orde ging zijn.
Vorige zomer sterfde de helft van onze 1m30 hoge plantjes reeds af en nu schiet er slechts nog een tiende van de haag over.
De haag kreeg nochtans voldoende water en ik gaf ze de nodige mest.
Het lijkt er op dat de plantjes van boven af beginnen af te sterven,er komen lijk bubbeltjes op de schors en wanneer ik dan een stukje schors afkrab blijkt die bruin te zijn.
De haag stond naar het zuiden gericht maar vangde wel veel wind misschien is dit wel de oorzaak?Nu heb ik de plantjes wel verzet omdat het er zo weinig waren naar een minder winderige plaats eens zien wat ze daar doet?
Vandaag moest ik terug 2 topjes afknippen van zo'n 20 cm.
Iemand een idee wat ik in godsnaam verkeerd doe want kheb er geen flauw idee van en kzou zo graag hebben dat dat kleine haagje ondertussen nu eens groeit!
woensdag 4 maart 2009 - 22:45
monique251

Monique251

Hoi Hein,

Mogelijke oorzaken voor de sterfte van de beuk:
- te lang boven de grond gestaan (de haarwortels zijn vrij kwetsbaar en sterven vlug af indien ze indrogen door wind of zon)
- te laat in het seizoen aangeplant (als de bladknoppen gaan zwellen moet je eigenlijk niet meer aanplanten, de plant verliest te veel energie en vocht door het aankomende blad)
- nat gestaan in de winter.
Normaal gesproken is er alleen sprake van windschade als door de wind de plant zich zelf loswoelt (heen en weer beweegt waardoor de wortels bloot komen te liggen en kunnen uitdrogen).
Ik hoop dat je een van de oorzaken herkent. Heb je de schade gemeld aan degene die ze voor je heeft aangeplant? Een uitval van maximaal 10% is redelijk normaal, indien er meer uitval is zou ik degene die ze heeft aangeplant er op aanspreken ervan uitgaande dat jij goed voor de planten gezorgd hebt.
Groet, Monique
donderdag 5 maart 2009 - 00:14
leeuwtje

Leeuwtje

Wij hebben zo ook een deel bij een kweker gekocht. Hij wist dat we ze kwamen halen en ze lagen al gerooid klaar. Aangezien we erg vroeg op de ochtend waren, denk ik dat hij ze er de dag tevoren al uitgehaald heeft. De wortels lagen onbeschermd dus open en bloot. Ik denk dat 85% het niet gehaald heeft wat ik erg spijtig vind. Nu moet ik eigenlijk nog opnieuw wat zetten.
dit jaar ook van landschapsbeheer gekregen en die zijn allemaal goed aangeslagen als ik het zo bekijken. Hier en daar ééntje die dood is. Misschien 5 op 200 meter.
donderdag 5 maart 2009 - 01:47
Hein

Hein

De plantjes werden aangeplant in het begin van de maand november dus dit is wel de correcte periode om aan te planten veronderstel ik.
Ik denk idd dat het probleem wel zal zijn dat de plantjes te lang uit de grond gestaan hebben maar dat weet je natuurlijk nooit zeker he.
De tuinier is een familielid van mijn vrouwke en om de goede vrede te bewaren doe ik toch maar niet moeilijk he!
Ik weet één ding zeker,ik vraag nooit iets meet aan een tuinier en probeer voortaan alles zelf!
Ik plantte nu de helft van de beukplantjes zelf bij en deed ze zelf uit het zand in de Floralux,ons tuincenter in de buurt.
En nu weer spannend afwachten...
Thx voor de antwoorden he
donderdag 5 maart 2009 - 09:09

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon