menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Beukhaag sterft af

Hein

Hein

Hallo,we verhuisden 2 jaar geleden van een appartement naar ons nieuw huisje met een redelijk tuintje.Ik ben eigenlijk een leek ivm tuinieren maar leer heel veel bij op dit forum en heb eigenlijk de microbe goed te pakken gekregen!
Om inkijk aan de straatzijde wat tegen te gaan lieten we een beukhaag aanplanten'een 16-tal m lang.Dit lieten we doen door een tuinier omdat we dachten dat het zeker wel in orde ging zijn.
Vorige zomer sterfde de helft van onze 1m30 hoge plantjes reeds af en nu schiet er slechts nog een tiende van de haag over.
De haag kreeg nochtans voldoende water en ik gaf ze de nodige mest.
Het lijkt er op dat de plantjes van boven af beginnen af te sterven,er komen lijk bubbeltjes op de schors en wanneer ik dan een stukje schors afkrab blijkt die bruin te zijn.
De haag stond naar het zuiden gericht maar vangde wel veel wind misschien is dit wel de oorzaak?Nu heb ik de plantjes wel verzet omdat het er zo weinig waren naar een minder winderige plaats eens zien wat ze daar doet?
Vandaag moest ik terug 2 topjes afknippen van zo'n 20 cm.
Iemand een idee wat ik in godsnaam verkeerd doe want kheb er geen flauw idee van en kzou zo graag hebben dat dat kleine haagje ondertussen nu eens groeit!
woensdag 4 maart 2009 - 22:45
monique251

Monique251

Hoi Hein,

Mogelijke oorzaken voor de sterfte van de beuk:
- te lang boven de grond gestaan (de haarwortels zijn vrij kwetsbaar en sterven vlug af indien ze indrogen door wind of zon)
- te laat in het seizoen aangeplant (als de bladknoppen gaan zwellen moet je eigenlijk niet meer aanplanten, de plant verliest te veel energie en vocht door het aankomende blad)
- nat gestaan in de winter.
Normaal gesproken is er alleen sprake van windschade als door de wind de plant zich zelf loswoelt (heen en weer beweegt waardoor de wortels bloot komen te liggen en kunnen uitdrogen).