menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Vlinderstruik nu snoeien

Ga naar meest recente reactie

RogerElise

RogerElise

Kan ik dit weekend al vlinderstruiken snoeien? ik heb zowel een oude struik, eentje die 2 jaar terug gekocht heb, en enkele die gestekt zijn (nu een jaar oud)

alvast bedankt
dinsdag 3 maart 2009 - 20:58
Rita1960

Rita1960

Hoi,

kijk eens op deze site..

http://www.neerlandstuin.nl/struiken/buddleja.html

succes,

Rita
dinsdag 3 maart 2009 - 21:18
Detuinenindemen

Detuinenindemen

De vlinderstruik kan nu gesnoeid worden, behalve Budleja alternifolia. Die bloeit op het 2-jarige hout en wordt direct na de bloei in juni gesnoeid.
dinsdag 3 maart 2009 - 22:02
leeuwtje

Leeuwtje

Heeft er hier niet iemand budleja alternifolia. Die wil wil ik al jaren zo graag hebben. Misschien dat iemand een stekje voor me heeft?
Ik heb ook al enkele vlinderstruiken gesnoeid!
woensdag 4 maart 2009 - 01:01
RogerElise

RogerElise

kunnen de gestekte struikjes ook al gesnoeid worden?
woensdag 4 maart 2009 - 06:51
Plantadvies

Plantadvies

Ligt eraan wanneer gestekt. Neem aan dat u net gestekte stekken bedoeld. U kunt ze inderdaad snoeien. Wacht alleen nog even de vorstperiode af.

Plantadvies
www.plantadvies.com
woensdag 4 maart 2009 - 07:40
annis

Annis

Meestal snoei ik zelf de vlinderstruik niet zo vroeg maar pas begin of half april. Dan nog afhankelijk van de weersomstandigheden of er geen vorst wordt voorspelt.

Annis
woensdag 4 maart 2009 - 17:36
RogerElise

RogerElise

de stekjes zijn vorige winter gepland als stek. In de loop van vorig jaar zijn de stekjes uitgelopen en zijn tot 30-80 cm hoog. Er zitten al wortels, want heb ze voor de winter verplaatst naar de definitieve plek.
woensdag 4 maart 2009 - 19:45
Feniks

Feniks

Oud topic maar zelfde vraag. Zou ik mijn vlinderstroek nu al durven snoeien? Het kriebelt...met dat goede weer.
maandag 14 maart 2011 - 10:26
Pistachio

Pistachio

Ik heb gelezen dat je een vlinderstruik heel drastisch mag snoeien en dat heb ik vorig jaar ook gedaan maar nu is hij 1,5m hoog en staat mooi dik, ik vind het zonde om hem in te snoeien, mag ik een jaartje overslaan? De uitgebloeide bloemen heb ik er wel afgehaald.
maandag 14 maart 2011 - 13:55
Feniks

Feniks

Vlinderstruiken bloeien op eenjarig hout, dus op de takken die nu gevormd gaan worden. Als je hem niet snoeit, komen de bloemen dus helemaal bovenin te zitten. Als je dat niet erg vindt, laat je hem zo.
Ik ga hem zeker snoeien, maar ik vraag me af of eventuele vorst nog schadelijk kan zijn.
maandag 14 maart 2011 - 14:05
Ed50

Ed50

@Pistachio: je mag natuurlijk altijd een jaartje overslaan maar persoonlijk zou ik hem wel elk jaar snoeien. Als je hem elk jaar snoeit heb je elk jaar bloemen op een hoogte van 1,5 à 2 meter hoogte en dat vind ik ideaal. Je kijkt dan mooi tegen de bloemen (en bijhorende vlinders) op. Bloemen op een hoogte van 4 of 5 meter heb je niks aan want die zie je amper.

Groetjes,
Eddy
maandag 14 maart 2011 - 19:08
Pistachio

Pistachio

Bedankt voor de tips. Misschien dat ik hem toch nog snoei.
woensdag 16 maart 2011 - 08:09
Feniks

Feniks

Mijn vraag was eigenlijk eerder of ik hem nú a mag snoeien, als er nog kans op vorst bestaat.
woensdag 16 maart 2011 - 08:34
charelke

Charelke

Het snoeien van die vlinderstruik heb ik 10 dagen geleden gedaan het zijn er twee die in één gegroeid zijn van licht paars en ene iets donkerder ,ze waren rond de 3 meter hoog afhangend echt schoon zoals ieder jaar ,ik heb ze wel op buikhoogte gesnoeid zoals elk jaar en het zijn er die al 10 jaar oud zijn en ineen gestrengeld ,als ik stekken wil nemen moet ik op voorhand een lintje aanbrengen welke kleur het is. (stekken zie ergens hier op ,de zoekmachine, ik heb het van Marc DE Meschmaeker van tv) en da lukt éh.
groetjes uit Ham
Charelke
donderdag 7 april 2011 - 02:21
Pistachio

Pistachio

Als je een stek wil nemen, nu bijvoorbeeld, hoe lang moet de tak dan zijn die je afsnijdt om in de grond te steken, of speelt de lengte geen rol? En hoe diep moet je die juist planten?

donderdag 7 april 2011 - 14:46
charelke

Charelke

Pistachio,
Neem een 10tal stekken van zo'n vingerdikte en zo'n 25cm lang,doe die in een bokaal water laat ze een 10cm boven uitsteken, zet die in de zon op de vensterbank en na enkele dagen zie je al witte stippen op het gedeelte dat in het water staat,dat worden je nieuwe wortels om de paar dagen het water verversen . Na een paar weken kun je die stekken in de grond steken. Ik doe dat zo ook met brugmansia's.
groetjes
Charelke
donderdag 7 april 2011 - 15:20
renate67

Renate67

Ik zet stekken 20-30cm direct in de grond en niet eerst op water, helft boven en helft onder de grond
Renate
vrijdag 8 april 2011 - 08:51
Pistachio

Pistachio

Bedankt Charelke en Renate voor de tips!
maandag 11 april 2011 - 12:57

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon