menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Boom schaduw

Ga naar meest recente reactie

Maggie

Maggie

Hoi,

graag ideetjes voor een geschikte boom om schaduw op ons huis te verkrijgen.
Berk is mijn man allergisch aan. Beuk zou traag groeien, buurt staat al vol met eik, plataan zou vruchten hebben die vlekken nalaten op oprit, populier en iep zouden zeer gevoelig zijn voor ziektes, wilg blijft te lang groen en houdt dan dus ook de zon in het najaar weg en dat is niet de bedoeling.
Iemand een idee voor een geschikte boom?

Kan er iemand meer info geven over de amberboom? Die zag ik onlangs bij vrienden en was meteen verliefd, naar't schijnt geeft die ook prachtige herfstkleuren. Groeit deze boom snel?

alvast bedankt!
Maggie
donderdag 28 augustus 2008 - 21:09
Matabish

Tekst aangepast

Matabish

goeienavond Maggie,

hier vind je wat meer informatie over jou 'Amberboom' . Hij verliest zijn bladeren ook wel laat in de herfst, zoals de meeste bladverliezende bomen.
http://www.tuinkrant.com/plantengids/bomen/9967.htm

Groetjes,
Matabish.
donderdag 28 augustus 2008 - 22:31
WiPe

WiPe

Ik heb dat artikel bekeken. Er staan een aantal flagrante fouten in.
Zo wordt Liquidambar styraciflua in België geen 15, maar tot 30 meter hoog. De herfstkleur vn Liquidambar styraciflua kan zeer variabel zijn, met uitschieters tot paars-rood. Sommige exemplaren verkleuren echter nauwelijks of niet. Kies daarom voor een selectie waarvan de herfstkleur gekend is, of selecteer de boom die je koopt zelf in de herfst in de kwekerij.
Liquidambar heeft een uitgesproken voorkeur voor zure zandgronden en verkiest een vochtige standplaats.
Bovendien is de boom erg gevoelig voor takbreuk en daardoor niet geschikt voor gebruik op winderige locaties zoals de kust.
vrijdag 29 augustus 2008 - 08:21
ChristineV

ChristineV

Hallo Maggie,
inderdaad opletten welke varieteit je neemt want sommigen verkleuren helemaal niet spectaculair. Ik weet wel niet zeker of dit een geschikte boom is om veel schaduw te verkrijgen, want hij groeit wel hoog uit maar niet breed. Andere mogelijkheden zijn bvb. een linde of een tulpenboom: zij kunnen heel wat schaduw geven indien ze de plaats krijgen om een mooie brede kroon te vormen.
Veel succes!
Christine
vrijdag 29 augustus 2008 - 09:35
Eniavaswen

Eniavaswen

Hoi Maggie,

Al eens gedacht aan een esdoorn? Ik ben ook op zoek naar een geschikte boom en deze vond ik wel mooi.
vrijdag 29 augustus 2008 - 10:48
Tineke

Tineke

Hoi Maggie,
Ik kan je geen raad geven want ik ben net als jij zelf op zoek naar een boom (soliatair) die voor wat schaduw in de zomer en sfeer kan zorgen in de herfst. Ik kwam ook uit bij een amberboom of esdoorn. Mijn collega heeft een gewone esdoorn en ik vind hem ook prachtig...
Ik weet niet hoe hoog de boom bij jou mag worden? Hier liefst zo'n 10 à 12m, maar blijkbaar worden ze toch groter. 30 meter zie ik echt niet zitten!! Maar volgens mijn zoektocht zouden er toch ook kleinere soorten van bestaan. Iemand ervaring? En welke boom zou het snelste groeien? Een amberboom is naar het schijnt een trage groeier, maar na hoeveel jaar is hij toch de naam boom waardig ipv boompje?
Nog veel succes bij de keuze van je boom!
zondag 31 augustus 2008 - 22:16
Esem

Tekst aangepast

Esem

Acer flamenco is een tamelijke snelle groeier en geeft mooie roze met groen jonge scheuten
Ik heb hem staan in de tuin en is nu ongeveer 15 jaar oud met een hoogte van meer dan 10 mt.
en heeft een tamelijk breede kroon.
en idd een liquid Amber is een trage groeier al zou hij dan al 30 meter hoog worden??
Ik heb er eentje in de tuin is nu +/- 10 à 12 jaar oud en heeft een hoogte van ongeveer 8 meter.
Ik zou bijna durven zeggen boompje groot plantertje dood,wel te verstaan dat hij 30 mt of meer wordt.
maandag 1 september 2008 - 01:03
Maggie

Maggie

Dag Tinneke,

wij zouden toch ook wel graag een boom plaatsen die zeker zo'n 15 meter hoog wordt, zo hij dan schaduw kan gooien op ons huisje dat in de volle zon staat van 's ochtends tot 's avonds/
Ik ben ook verkocht aan die prachtige herstbomen, net zoals jij blijkbaar. We gaan eens luisteren hoe het zit met een esdoorn...

Tja Eddy,
die uitspraak had ik nogal gehoord, maar nog niet ivm deze boom.

bedankt voor jullie antwoord.

Groetjes
Maggie
dinsdag 2 september 2008 - 21:09
LOBU

LOBU

Tinneke, kijk eens naar Acer griseum, Acer triflorum en Acer henryi. Deze worden niet al te groot en verkleuren prachtig!

Maggie, als jouw boom wel wat groter mag worden is buiten een Liquidambar styraciflua - cultivar zoals bv L.s. 'Andrew Hewson', L.s. 'Lane Roberts', L.s. 'Palo Alto', L.s. 'Worplesdon', ...
ook de aanplant van een Acer rubrum cultivar het overwegen waard (oa A.r. 'Franksred', A.r. 'October Glory', A.r. 'Morgan', A.r. 'Red King', A.r. 'Scanlon', ... zijn schitterende bomen)

succes!
donderdag 11 september 2008 - 22:45

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon