menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Lijsterbes

Ga naar meest recente reactie

Tuinvrager

Tuinvrager

De twee vorige jaren had ik steeds bessen op mijn lijsterbes, dit jaar echter niet. Bij mijn buur staan ook twee lijsterbessen en deze hebben volop bessen. Heeft u hier een verklaring voor,
zaterdag 12 juli 2008 - 12:21
printemps

Printemps

hallo

misschien slechte bestuiving met dat rotweer?


mvg
an
zaterdag 12 juli 2008 - 15:30
Matabish

Tekst aangepast

Matabish

[afbeelding verwijderd niet-https] Tuinvrager,

hartelijk [afbeelding verwijderd niet-https] op dit hoogst interessante en reuzeleuke tuinforum!!
Wat betreft je 'lijsterbes', die van mij heeft zelfs nog geen bloemen dit jaar!!! 'k Heb wel volop 'mossen' in de tuin![afbeelding verwijderd niet-https]
Zoals An al zei, 't zal wel aan het rotweer liggen!! Die van je buur staat waarschijnlijk meer beschut.
We zullen maar weer hopen op "volgend jaar beter" zekers?

Groetjes,
Matabish.

PS.- als je een eens minuutje tijd over hebt, kan je ons helpen boompjes planten op de rubriek 'Tuinbabbel' in de topic 'GreenQuizz 1.000.000.000 bomen'. Leuk om te doen!
zaterdag 12 juli 2008 - 21:55
PeterC

PeterC

De twee vorige jaren had ik steeds bessen op mijn lijsterbes, dit jaar echter niet. Bij mijn buur staan ook twee lijsterbessen en deze hebben volop bessen. Heeft u hier een verklaring voor,

Ik heb hetzelfde: 2 lijsterbessen en niet 1 besje. Hier in de buurt vind je trouwens bij geen enkele lijsterbes meer dan een handvol bessen.
Maar ook de Acacia heeft dit jaar geen bloemen gehad, en in de 6 eiken die we hier hebben staan vind ik bijna geen eikels.
woensdag 16 juli 2008 - 20:26
Rita1960

Rita1960

Hoi,
vanavond even gekeken.....
1 lijsterbes met daarin een tiental besjes aan 1 trosje...
maar in de eiken barst het van de eikels.
Onze acacia robinia heeft dit jaar weer zeer uitbundig gebloeid, tot volle tevredenheid van alle hommels en alle kleinen die hiervan leven........ ( behalve tot tevredenheid van mijn echtgenoot, die ook dit jaar weer heel veel bloesem uit de dakgoot moest halen )
Vermoedelijk heeft het toch te maken met een late - bijna- onopgemerkte nachtvorst. Of heeft iemand anders hier een verklaring voor??
btw: ik woon in het noorden van nederland.

groetjes,

Rita
donderdag 17 juli 2008 - 21:34
PeterC

PeterC

Begin april heeft het nog gevroren.
Zou het dat kunnen zijn?
dinsdag 22 juli 2008 - 20:31
Rita1960

Rita1960

'k weet het niet.. Misschien is het een combinatie van factoren. én een nachtvorst en geen mastjaar voorzover je dit kunt zeggen van een lijsterbes die vorig jaar wel uitbundig heeft gebloeid en bessen heeft gegeven. Vorig jaar had ik lang niet zoveel eikels in de eiken zitten en toen had ik wel veel bessen in de lijsterbes..
Ik ga er maar vanuit dat de natuur zichzelf regelt en leg me daar maar bij neer.
't is net zoals met m'n gouden regen. 1x per 2 jaar bloeit zij uitbundig en het het jaar erop .... niets.
en dan zeg ik altijd....... als je volgend jaar niet bloeit ga je eruit.. en dan het jaar erop
volop bloesem en helemaal geel

groet'n

Rita
dinsdag 22 juli 2008 - 21:34

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon