menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Welke bomen in tuin

Ga naar meest recente reactie

felix

Tekst aangepast

Felix

Ik wil in mijn tuin twee bomen planten die maximaal een achttal meter hoog worden (twee dezelfde om een soort van symmetrie te krijgen). Niemand suggesties? Liefst bomen die er inheems uitzien. Bijvoorbeeld geen bolcatalpa's of dergelijke. Ze zouden de vorm van een eik of zo mogen hebben, maar dan liever kleiner.

Heeft iemand suggesties van mooie en leuke bomen?
maandag 7 juli 2008 - 16:54
Heike

Heike

Je zou kunnen kiezen voor échte inheemse bomen. Ben er achter gekomen dat inheemse planten beter gedijen in onze tuinen, het is logisch natuurlijk! Waarom een exoot planten als inheems voor de hand liggend is?

Hier een lijstje van enkele inheemse bomen:

*Castanea sativa - Tamme kastanje
*Fagus sylvatica - Beuk
*Fraxinus excelsior - Gewone es (V)
*Populus canescens - Grauwe abeel (V)
*Populus nigra - Zwarte populier (V)
*Prunus avium - Wilde kers
*Quercus petraea - Wintereik
*Quercus robur - Zomereik
*Salix alba - Schietwilg (V)
*Tilia cordata - Kleinbladige linde
*Tilia platyphyllos - Grootbladige linde
*Ulmus glabra - Ruwe iep (gevoelig voor iepenziekte)
*Ulmus minor - Gladde iep
maandag 7 juli 2008 - 17:44
felix

Felix

Inderdaad. Maar veel van die bomen worden veel te hoog. Ik heb niet zo'n heel brede tuin, en moet ook aan mijn buren denken.

Ik ben dus vooral op zoek naar minder hoge bomen.
maandag 7 juli 2008 - 17:54
Esem

Tekst aangepast

Esem

Felix,
een zeer mooie boom en geschikt voor een kleinere tuin of plaatsgebrek is de Liquidambar amberboom.
groeit vrij traag .

Zie hier foto en uitleg als je onderaan op de link klik.

Gr Eddy.

Ps
ik heb hem ook in de tuin staan,en heeft een zeer mooie verkleuring naar de herfst toe.

http://www.tuinadvies.be/liquidambar_amberboom.htm
maandag 7 juli 2008 - 18:13
WiPe

WiPe

We hebben hier in de tuin ook een Liquidambar styraciflua ofte amberboom staan. Die is in tussentijd een dikke twintig meter hoog, misschien wel ietsje meer. Ik zou dat dus niet durven bevestigen dat die geschikt is voor een kleinere tuin.

Misschien wel een goede keuze zijn:

Crataegus monogyna (meidoorn)
Sorbus aucuparia (lijsterbes)
Alnus incana 'Aurea' (goudels, blijft kleiner dan de soort)
maandag 7 juli 2008 - 19:37
felix

Felix

Hallo. Al bedankt voor de tips.
Amberboom is een mooie boom, maar ik zou inderdaad moeten informeren mbt hoogte. De boom lijkt mij ook al dicht bij de grond te vertakken. Terwijl ik eigenlijk liever een iets hogere vertakking prefereer. Of snoei je dit gewoon naar wens?
Meidoorn: idem: hoe zit het met de vertakking.

Lijsterbes vind ik wat 'kaal'. Ik verkies een iets dikkere bebladering. Mijn ouders hadden vroeger lijsterbes staan.
maandag 7 juli 2008 - 20:04
piet1

Tekst aangepast

Piet1

hallo, een aanrader van mij, zie hierna. Via google vind je wel een foto. Je kan die snoeien, of laten groeien. Deze schittert door de verkleuring van het blad..

Gleditsia triacanthos 'Sunburst'

Christusdoorn

Valse Christusdoorn

Honey locust



De Gleditsia is een sierlijke kleine boom

en heeft een licht doorlatende kroon.

Als de boom te groot wordt is hij makkelijk te snoeien.

Loop in het voorjaar goud geel uit en verkleurd in de

zomer naar groen geel.

groeten
Piet
maandag 7 juli 2008 - 20:21
felix

Felix

Mijn hart heb ik eigenlijk verloren aan de moeraseik. Ik vind dat qua vorm eigenlijk een hele mooie boom.

Alleen qua hoogte blijken er nogal andere meningen over te bestaan. In de literatuur gaat het om lengtes van zo'n 20 meter. In de handel kwam ik examplaren tegen waar gesproken werd over 8 meter of dergelijke... Is dat dan om de koper te overtuigen, of bestaan er kleinere variëteiten?
maandag 7 juli 2008 - 20:28
jp

Jp

En mijn voorkeur gaat uit naar het krentenboompje (amelanchier). Mooie kleur bij het ontluiken, mooie en talrijke bloesems, mooie bessen (eetbaar, maar de vogels zijn d'r vaak mee weg), en mooie herfstkleur (rood). Niet te groot.

Voor beperkte tuinen zijn er dikwijls ook varieteiten die zuilvormig groeien (fastiagata), zowel bij naald- als loofbomen.
Bv. de lijsterbes die WiPe aanprijst kan je ook vinden in zuilvorm.

Soms bestaan er ook kleinblijvende varieteiten, zelfs bij van oorsprong grote bomen zoals beuk.
(Ik kan echter niet meer op de naam komen)
maandag 7 juli 2008 - 20:42
WiPe

WiPe

8 meter voor een moeraseik???? Dat is een farce. In catalogi wordt vaak ook aangegeven hoe hoog de boom na x aantal jaren is. Dat lijkt de boom kleiner dan hij uiteindelijk wordt.

Je kan de boom zelf opkronen.
Als je lijsterbes al te kaal vindt zou ik de meidoorn ook niet durven aanraden.
Maar als je van eiken houdt, waarom plant je dan geen knoteiken?
maandag 7 juli 2008 - 20:44
felix

Felix

Elders in de tuin heb ik inderdaad ook al twee zuileiken staan. Maar nu wil ik toch liever bomen met een 'echte' kruin.

MMmmm, die knoteiken passen niet echt in mijn persoonlijk tuinconcept. Mooie dingen met andere woorden, maar niet in mijn tuin.

Ik weet het, ik ben een moeilijk mens.

Christusdoorn komt op de shortlist, maar of hij het wordt...
maandag 7 juli 2008 - 20:59
Detuinenindemen

Detuinenindemen

Moeraseik ofwel Quercis palustris wordt zonder ingrijpen ook erg groot. Wij hebben de moeraseik als leiboom maar dat vraagt dus wel degelijk snoeien. Het is een beauty, zonder meer,
maandag 7 juli 2008 - 23:43
Rita1960

Rita1960

Hoi Felix,

en wat te denken van een Sambucus nigra (gewone vlier) of de boomvorm van de krentenboom (amelanchier) ?? Beiden zijn goed te snoeien (klein te houden) en je kunt de bloesem/ bessen ook nog gebruiken. ( als de vogels je niet voor zijn geweest )
Oh ja, beide soorten doen het bijna op elke grondsoort goed ( na aanslaan)

groetjes,

Rita
dinsdag 8 juli 2008 - 20:14
parasolboom

Parasolboom

de bomen die wij binnen de perken houden door snoei kunnen daar goed tegen:
Tilia = Linde, Plataan, Fagus = gewone Beuk, Carpinus Betulus = Haagbeuk.
Mogelijke vormen Lei = haag op poten, dak = parasol, blok = kubus (woning), boog = halve iglo, zuil = kolom.
veel succes met kiezen, dat is nog lang wachten tot het plantseizine vanaf eind oktober......
Mariëtta[afbeelding verwijderd niet-https]
woensdag 9 juli 2008 - 17:16
walter02

Walter02

Een heel mooi alternatief is de styrax japonica. Bloeit in het voorjaar overvloedig met mooie witte klokvormige bloemen. Daarna komen er eironde vruchtjes op die tot de herfst blijven hangen. Ook sierappel is een bruikbaar alternatief.
dinsdag 26 juli 2016 - 14:28

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon