menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Acer palmatum of japanse esdoorn

barty0070

Barty0070

4 jaar geleden plantte ik een japanse esdoorn die tot voor enkele weken prima groeide. Nu echter is er 1 tak waarvan de blaadjes verdroogd zijn en ondertussen afgevallen. Verder is ook de tak zelf aangetast ttz de schors bladert af en de tak vertoont nu grote vlekken. De rest van de boom ziet er redelijk intact uit alhoewel dat ik vrees dat de rest van de boom ook aangetast zal worden.
weet er iemand of dit een ziekte is en met welk produkt of hoe te behandelen. Zou het helpen bewust tak af te zagen ?

In ieder geval op voorhand dank voor de mogelijke suggesties.

[email protected]
maandag 9 juni 2008 - 20:28
WiPe

WiPe

Eigenlijk kan ik op basis van je beschrijving alleen maar gokken. Maar voor mij lijken deze symptomen heel erg opd ie van Verticillium. Dat is een vaatbundelschimmel die de wortels aantast waardoor de takken afsterven. Je kan de dode tak wegzagen, maar veel maakt dat niet uit. Als je hem afzaagt kun je bnest niet in het levende hout zagen.
De schimmel zelf kun je aanpakken door de plant te begieten met een systemisch fungicide. Alliete is daarvoor geschikt.
maandag 9 juni 2008 - 20:37
barty0070

Barty0070

hartelijk bedankt voor uw antwoord.
Ik vroeg me af of ik het produkt alliete in een tuincentrum kan kopen of is dit een merknaam van een produkt
maandag 9 juni 2008 - 21:35

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon