menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Leylandii

Ga naar meest recente reactie

semperfi

Semperfi

In october 2006 plantte ik zo'n 50 Leylandii, ze waren zo'n 80/90 cm hoog.
Nu zijn de meeste wel rond de 1.5 à 2 meter, maar ze hangen met hun kopje zo slap als't maar zijn kan.
Is dat normaal, wat kan ik er aan verhelpen of is dat niet nodig ?????????
Grutjes,
Bob
zondag 25 mei 2008 - 15:18
JovanDreumel

JovanDreumel

Een Chamaecyparis heeft een hangende top, maar niet verdroogd.
woensdag 28 mei 2008 - 14:52
WiPe

WiPe

Een Chamaecyparis heeft een hangende top, maar niet verdroogd.


Het gaat hier natuurlijk over x Cuprocyparis en niet over Chamaecyparis Maar goed, daarmee is dan weer bewezen dat dat zelfs de beste kan overkomen.

Wat betreft de vraag: leylandii's hebben nu eenmaal de neiging om slappe topscheuten te maken zodat die die doorhangen. Zolang die toppen niet verdrogen i.c. bruin worden is er niks aan de hand. In kwekerijen wordt deze soort aangebon,den aan bamboestokken om er voor te zorgen dat ze mooi rechtop groeien.

woensdag 28 mei 2008 - 20:38
JovanDreumel

JovanDreumel

Inderdaad, gelijk heb je het is een kruising met een Chamaecyparis, maar beiden hebben de neiging de kop te laten hangen.
woensdag 28 mei 2008 - 21:29
WiPe

Tekst aangepast

WiPe

Dat was een kruising tussen Chamaecyparis nootkatensis en Cupressus lusitanica.

Maar aangezien in 2002 in Vietnam een nieuwe conifeer ontdekt is die in een apart genus thuishoorde (Xanthocyparis vietnamensis) is het genus Chamaecyparis herbekeken en is Chamaecyparis nootkatensis van naamt verandert en heet die nu Xanthocyparis nootkatensis.

Aangezien x Cupressocyparis voorbehouden was voor de hybriden tussen Chamaecyparis en Cupressus is x Cupressocyparys leylandii ook van naam vernadert in x Cuprocyparis leylandii.

't Is maar dat je het weet. (Ik kon het echt niet laten.)






donderdag 29 mei 2008 - 07:59
JovanDreumel

JovanDreumel

Toen ik eerder nog op school nomenclatuur verzorgde bleef ik met dat soort zaken wel op de hoogte, maar nu ik met pensioen ben krijg ik die gegevens niet allemaal meer door, maar gelukkig kan ik je nog wel volgen. De Chamacyparis nootkatensis ken ik wel en de Cupressocyparis heb ik jarengeleden nog in de tuin gehad, maar dat was een keiharde groeier en om die reden heb ik die weer verwijderd. Maar sinds 2002 ben ik van school weg en toch leer ik (hier) nog bij.
donderdag 29 mei 2008 - 08:10
semperfi

Semperfi

Hola Paula,
Wat een geleerde discutie
Ik heb nog een Chamaecyparis in de tuin, maar die is erg dik en donkerder, 'k wist niet dat dat familie was van Leylandii.
Maar in elk geval hartelijk bedankt voor de antwoorden : de toppen zien mooi groen en ik kan de boompjes eventueel aanbinden .....
Thanks,
Bob
donderdag 29 mei 2008 - 11:31

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon