menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

BRUINE BUXUS

anthomaka

Tekst aangepast

Anthomaka

Ik had(2-tal jaar) vernomen dat er in Engeland een algemene schimmelinfectie was en men waarschuwde toen al(BBC2/Garderners World)dat dit zou overgaan naar het vasteland.
Ik heb vele meters buxus en verzorg deze exact volgens het boekje.Preventief(o.w.v.,zie BBC) spuit ik regelmatig met een middel tegen aardappelziekte,omdat dit werkt tegen 4 schimmels.
Sinds een maand beginnen ineens en willekeurig,stukken haag bruin te worden en in enkele weken zijn de planten dood.Bij de buren is precies hetzelfde aan de gang en ook van vrienden en kennissen verneem ik dat hun buxus afsterft.Bij diegenen die hun tuin door een firma laten verzorgen,hoor ik dat deze tuinonderhouddiensten ook spuiten.Ik kon nog niet aan de weet komen met welk product en of het ook werkt.
In het BBC tuinprogramma zei men toen ook ode planten en geen oplossing.
Ik probeer nu de oorzaak(schimmel???) te achterhalen om dan misschien een oplossing te vinden.
Het is echt geen zicht,een kaarsrecht buxushaagje van pakweg 50m waarin verschillende stukken dood zijn.
donderdag 18 oktober 2007 - 08:08
Plantadvies

Plantadvies

Men moet afgevallen blaadjes verwijderen en niet op de composthoop gooien, als het om de schimmel Volutella buxi of pseudonectria rousseltana gaat. Snoei tevens alle aangetaste twijgen terug, tot in het gezonde hout. Vergeet u niet u gereedscahp te ontsmetten. Bestrijding: Een middel met koper als werkzame stof (in Nederland niet meer toegestaan) In België kan met bordeauxe pap gebruiken.

Enkele mlieuvriendelijke middelen zijn:

40 gram Equisetum = Paardestaart te koken samen met 2 liter water, gedurende een half uur. Laat dirt mengsel nog twee etmalen trekken, zeef alles en vul aan tot 10 liter.
Zeewierextracten: verkrijgbaar bij biologische speciaalzaken. Leest u dan de gebruiksaanwijzing.
Uiengier: Stop een flinke bos uien met bol, stengel en blad in een emmer met water. De emmer met de uien blijft gedurende vier dagen op een koele plaats staan. Zeven en spuiten.

Succes Plantadvies.
donderdag 18 oktober 2007 - 20:35

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon