menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Nog wat kleuren....als het donker wordt....

Ga naar meest recente reactie

Paronoto

Paronoto

Zat al een tijdje "verscholen" achter het bos

Foto's van uw Tuin

zaterdag 15 februari 2014 - 20:53
Paronoto

Paronoto

Maar...daar is "ze" dan...stralend...
Volgens de "legende" zou men nu "moeten" zaaien....... Proberen?

Foto's van uw Tuin

zaterdag 15 februari 2014 - 20:57
PetrusDe

PetrusDe

... Ja , maar met deze wind zaaien ????
Je weet : wie wind zaait .... zal storm oogsten !! ...
en in de donker zal het ook niet zo goed lukken hé....

Maar zeker mooie opname !!
zondag 16 februari 2014 - 14:26
Paronoto

Paronoto

We zijn een maand later.....nog wat gouden kleuren bij avondlicht....

Foto's van uw Tuin

zondag 16 maart 2014 - 20:30
Paronoto

Paronoto

Daar is de "zonnespiegel" weer.... Tijd om te zaaien (?)

Foto's van uw Tuin

zondag 16 maart 2014 - 20:36
Polplastron

Polplastron

Volgens mij is dat bedacht door mensen die overdag te weinig tijd hadden om in de tuin te werken ...
zondag 16 maart 2014 - 21:21
Paronoto

Paronoto

"overdag te weinig tijd hadden "

Wat doen die dan wel dat er geen tijd meer overschiet....en dat ze in een "dagploeg" zitten Ne "facteur" bvb die moet overal "ne keer binnen komen"...
zondag 16 maart 2014 - 22:42
Polplastron

Polplastron

Even serieus; het lijkt mij plausibel dat dit de achtergrond zou kunnen zijn van het ontstaan van dat zaaien etc. bij bepaalde maanstanden. Het lijkt me mogelijk dat boeren vroeger overdag heel wat werk hadden en ook hun opbrengsten moesten verkopen op de markt etc. Misschien zaaiden ze daarom wel op het einde van de dag terwijl het al aan het schemeren was. Bij volle maan was dit makkelijker, vandaar hun moraal dat zaaien bij volle maan het meest interessante was. Later is deze achtergrond misschien vergeten en ontstond een nieuw bijgeloof .... Wat denk je? Zou het kunnen? Ik zie namelijk geen andere logische verklaring voor heel het maankalender-gebeuren ...
maandag 17 maart 2014 - 17:43
zuurtje

Zuurtje

Het valt mij op dat het ontkiemen van zaaigoed 's nachts gewoon doorgaat.
maandag 17 maart 2014 - 19:29
Paronoto

Paronoto

'k Heb dat niet "uit mijnen duim gezogen" , het staat bvb te lezen op I-net op de zaaikalender van o.a. de Kwieke Kwekers en nog vele andere...
Typ eens "Zaaien bij wassende maan" en ge hebt direct al een blad vol...
In den tijd dat ik nogal wat zaaide heb ik dat gedaan "wanneer ik tijd had" en had ik van die "maanstonden" nog gene weet
Een ding was zeker : het zaad dat ik oogste van mijn eigen planten kiemde meestal probleemloos, met of zonder maan, terwijl het zaad dat ik kocht bij allerhande zaadhandelaars het nogal eens liet afweten....In het verleden zijn er heel wat Topics gespendeerd i.v.m. alles wat zaad en zaaien aangaat....

Ge kunt terug blikken tot 1863 dagen geleden....= 1 uur lectuur

Nog even dit: over 't algemeen had ik van eigen planten (gratis) zaad genoeg om het uit te proberen op verschillende tijdstippen terwijl ik van het soms duur betaalde 'buitenlands" zaad te weinig had om het meermaals uit te proberen.
maandag 17 maart 2014 - 20:26

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon