menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Lavatera

Ga naar meest recente reactie

ines

Ines

[afbeelding verwijderd niet-https]
Shot with [url=http://profile.imageshack.us/camerabuy.php?model=DSC-H1&make=SONY]DSC-H1 at 2007-08-14
Hier met de zaaddoosjes van de Ceanothus Gloire de Versailles
dinsdag 14 augustus 2007 - 20:59
minouke

Minouke

ook zo'n romantische plant vind ik, maar komt die de winter goed door bij u, bij mij alleen de felroze, deze hier bevriest elk jaar en ik vind deze nu juist de mooiste, is dat niet de soort Barnsley
dinsdag 14 augustus 2007 - 21:06
ines

Ines

Hier staat ze een 3 tal jaren en komt ieder jaar goed terug, de tijd van verplanten komt straks aan...
de Ceanothus neemt te veel plaats in en ik denk dat ze de plant zal verdringen.. de naam iets met ice en dan nog iets maar ik zou de volledige naam moeten opzoeken.
dinsdag 14 augustus 2007 - 21:10
minouke

Minouke

Ice Cool, daarmee misschien dat haar hartje minder roze is, ik dacht van het licht ofzo; ik zal die eens proberen misschien is die sterker dan Barnsley
dinsdag 14 augustus 2007 - 21:18
ines

Ines

Het proberen waard Chantal...veel succes!
dinsdag 14 augustus 2007 - 21:37
Jeannette1

Jeannette1

Heel mooi Ines, die zaaddoosjes lijken wel bramen!

Groetjes, Jeannette
dinsdag 14 augustus 2007 - 22:29
Nigella

Tekst aangepast

Nigella

Ines is het een vaste plant Lavatera (wordt een struikhoogte)
dan is het volgens mij vermoedelijk de White Angel

ik denk dat ik hem hier ook op het forum gezet heb toen hij zijn 1e bloem gaf, oh neem toen hij na die grote aanval van kevers zijn 1e bloem toch gaf
http://forum.tuinadvies.be/forum_topic.php?hid=7&sid=26&tid=8428&hl=lavatera_white_angel
woensdag 15 augustus 2007 - 09:57
ines

Ines

Ja dat zou kunnen Nigella, ik neem gewoon de tijd niet om alles op te zoeken nu er zoveel werk in de tuin is. Sorry ze. Ben al blij dat ik de gewone naam uit het hoofd ken. Normaal voeg ik een aankoop toe in een archief maar af en toe vergeet ik dat ook wel eens....en soms heb ik een plantenruil waarvan ik dan ook de volledige naam niet kan achterhalen.
woensdag 15 augustus 2007 - 10:39
ines

Ines

Jeannetje, ja die zaaddozen zijn inderdaad komiek om zien...precies kleine driehoekjes
woensdag 15 augustus 2007 - 10:41
annis

Annis

Mijn Lavatera Barnsley is vorig voorjaar helaas kapot gegaan, jammer. Is in de winter van 2005 een tak van los gescheurd door sneeuwval en heb deze moeten inkorten daardoor waarschijnlijk bevroren.
Maar bloeien dat ze doen ik vindt het geweldig van eigenlijk niets tot een mooie bloeiende struik. Ik heb de struik ongveer een jaar of drie gehad.
donderdag 16 augustus 2007 - 10:25
minouke

Minouke

annis, dan heb je nog geluk, ik heb ze nog nooit door de winter gekregen, en al verschillende keren geprobeerd, verleden jaar had ik zelfs de Barnsley Baby en die werd maar 1m hoog , ook na de winter weggebleven

Misschien zit de grond ervoor iets tussen, als het nat is in de winter en daarbij nog vorst ????
donderdag 16 augustus 2007 - 11:26
annis

Annis

Chantal wij hebben hier ook zware kleigrond. Nu het zoveel regent de afgelopen dagen is de grond erg nat. Het gras is af en toe net een moeras. Hoewel het water wel gauw weg zakt blijft het toch vochtig.
Nu met dat weer zijn er weer talloze slakken die het voorzien hebben op mijn dit jaar pas gezette vaste planten die ik dit voorjaar had gezaaid. Het lijkt wel alsof daar geen einde aan komt. De zon moet maar weer flink gaan schijnen, maar ja daar hebben wij helaas niets over te zeggen.

donderdag 16 augustus 2007 - 13:29
Nigella

Tekst aangepast

Nigella

annis, dan heb je nog geluk, ik heb ze nog nooit door de winter gekregen, en al verschillende keren geprobeerd, verleden jaar had ik zelfs de Barnsley Baby en die werd maar 1m hoog , ook na de winter weggebleven

Misschien zit de grond ervoor iets tussen, als het nat is in de winter en daarbij nog vorst ????


van Lavatera moet je om zeker te zijn elk najaar een stek nemen, de Barnsley lukt absoluut, de Lilac lady ook makkelijk, deze witte met licht rozig hart de White Angel iets minder makkelijk, maar soms toch.
als je een Lavatera overhoudt snoei je die best niet in voor het voorjaar. Wij laten die zeker zo, ofwel snoeien we die in tot op 85 cm en dan in maart tot 15 cm

en stek van het najaar wordt toch een grote struik, Lavatera is een serieuze plant

als je de Lavatera een jaar of 6 houdt, wordt hij zo houterig onderaan, terwijl een stek bloeit vanaf van onder aan de plant; maar als je een oude elk jaar insnoeit heb je zeker ook een mooie plant. De lilac lady (de eerst bloeiende die nu al uitgebloeid is, is hier zelfs al gekortwiekt
donderdag 16 augustus 2007 - 16:32

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon