menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Zonnebaars

Ga naar meest recente reactie

Goudwinde

Goudwinde

Ik ben op zoek naar een zonnebaars. Probeer eerst via deze weg omdat ze beter niet in de natuur uitgezet worden, en sommigen een ware plaag in hun vijver hebben. Heeft iemand een Zonnebaars te veel, dan kan je mij daar een groot plezier mee doen.
Dank bij voorbaat.
woensdag 28 mei 2008 - 22:42
lydia2

Lydia2

Hallo Goudwinde,

Ik woon in Wommelgem (bij Antwerpen). Heb wel wat zonnebaarzen maar zijn moeilijk te vangen. Als je wil... want ze kweken inderdaad een beetje te vlug naar mijn zin. (Maar ze zijn echt wel mooi ook).

Groetjes, Lydia
woensdag 4 juni 2008 - 16:52
Goudwinde

Goudwinde

Hoi Lydia,
alvast bedankt voor de reactie. Dacht al dat die er niet zouden komen. Maar blijkbaar is iedereen druk bezig in de tuin. De echte kweek van zonnebaars begint pas in juli heb ik intussen begrepen. Wommelgem is niet echt in m'n buurt dus hoop ik dat je me het niet kwalijk neemt als ik nog even wil afwachten. Ik wil je aanbod echter nog niet afslaan.
In het donker met de zaklamp erop zijn ze volgens mij wel makkelijker te vangen. Goudwindes zijn echte raketten, en in het donker met de zaklamp schep je ze zo uit het water. Ze kunnen op die manier niet meer boven het water uitkijken.
Groeten Goudwinde
woensdag 4 juni 2008 - 22:02
lydia2

Lydia2

De zonnebaarzen zijn nu inderdaad aan het kweken. Ik zie verschillende nesten in mijn vijver. Maar ik begrijp wel dat je voor 1 vis niet te ver wil rijden. Als je er toch nog eentje wil, dan laat je het maar weten.

groetjes Lydia
woensdag 4 juni 2008 - 22:31
Goudwinde

Goudwinde

Als ze aan het kweken zijn kunnen we ze beter met rust laten. Heb gelezen dat ze hun nest met hand en tand verdedigen. Het zou dus echt grof zijn om ze dan van dat nest plots weg te roven. Zou niet willen dat ik een dier met stress in mijn vijver doe belanden. Dan kan ik beter afwachten tot na het seizoen. Vandaar waarschijnlijk ook de weinige reacties hier. Sorry aan alle dierenvrienden, dit had ik een beetje uit het oog verloren.
woensdag 11 juni 2008 - 20:03
Peppody

Peppody

misschien een stomme vraag.... maar hoe zie je de nesten? We hebben 2 zonnebaarsen in de vijver zitten, ik heb verder nog niets gezien. Ik heb ze wel gisteren nog per ongeluk in m'n net gehad toen ik voor een kennis wat goudvissen aan het uithalen was dan hoop ik maar dat ik ze niet al te zeer gestoord heb als ze een nestje hebben.
zaterdag 21 juni 2008 - 12:40
lydia2

Lydia2

Het is ook niet bepaald 'een nest' dat je ziet. De zonnebaarzen beginnen op een bepaald moment een plek proper te maken in de vijver. Onze vijver hebben we al enkele jaren en er liggen lavasteentjes op de grond hiervan. De steentjes worden zodanig proper gemaakt dat ze terug hun bleke kleur hebben en al de rest (vuil ed) wordt weggebracht. Hierdoor zie je bij ons lichtere plekken op de bodem en daarboven zwemt de zonnebaars. Het is leuk om hen in het oog te houden op het wegjagen van indringers. De voorns en goudvissen jagen ze niet na maar wel de soortgenoten. Maar hoe het dan verder evolueert, kan ik echt niet zeggen. Dit heb ik zelf nog niet kunnen vaststellen. (te weinig tijd hiervoor).
Groetjes
Lydia
zaterdag 21 juni 2008 - 13:08
zonnebaars

Zonnebaars

ik heb wel 15 zonnebaarzen.
als iemand ze wil kopen kvraag 50 cent per zonnebaars.

p.s. ik ben van balen.
dinsdag 12 augustus 2008 - 17:59
Ronny Vijncke

Tekst aangepast

Ronny Vijncke

We zijn dringend op zoek naar een zonnebaars om het visbestand in onze vijver onder controle te houden. Kan iemand mij helpen aub.
zondag 17 oktober 2021 - 18:34

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon