menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Cactus word geel in de kop

Ga naar meest recente reactie

Lars cactus

Lars cactus

Goedemorgen deze mooie zondag morgen,

Al veel gekeken op dit forum en nu me ook maar aangemeld.. zit met een probleem.
Mijn mooie cactus van bijna anderhalf jaar oud is ineens boven aan het 'uitdrogen' en verkleurd geel. Dit is alleen in de toppen van de cactus!
Onderin is de cactus nog mooi groen van kleur.

Ik heb de cactus een anderhalve maand geleden verpot (wat overigens echt een smerig werkje is met deze cactus!). En toen een klein beetje water gegeven, ik geef de cactus elke eerste dag van de maand een klein beetje water..
Vanaf het moment van verpotten (circa 20 mrt) de plant tot nu geen water meer gegeven.

Kan het daar aan liggen? Cactus heeft gisteren zijn eerste slokje weer gehad.
Of ligt het aan verpotten? Er werd mij destijds geadviseerd om de plant na een jaar / anderhalfjaar uit zijn vertrouwde 'rode nestje' te halen...

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

C&S ziekten en plagen

zondag 2 mei 2021 - 09:32
Lars cactus

Lars cactus

Dit is overigens de complete cactus. Ik kreeg het niet voor elkaar om twee foto's tegelijk te sturen via mijn telefoon...

C&S ziekten en plagen

zondag 2 mei 2021 - 09:33
Dany

Dany

Die cactus (Cereus peruvianus) staat veel te donker.
Hij staat in een compleet verkeerde pot, een zwarte plastieke pot met afwateringsgaten is veel beter.
Als je een cactus verpot geef je die in de eerste 14 dagen zeker geen water.
Iedere maand een beetje water geven is niet goed, in de groeiperiode giet je die kletsnat en de volgende gietbeurt (dat kan een week zijn maar evengoed 4 of 5 weken naar gelang de weersomstandigheden) is dan wanneer de wortelkluit volledig droog is en dan wacht je nog een week en dan terug kletsnat.
Vanaf eind augustus begin september hou je hem kurkdroog op een koele plaats tot maart vanaf dan kan je water geven en hem terug warmer plaatsen.
Cactussen mooi houden in de woonkamer is niet eenvoudig.
Dat is een cactus die heel gemakkelijk in het verpotten er zijn veel moeilijker exemplaren.
zondag 2 mei 2021 - 10:11
Lars cactus

Lars cactus

Hi Dany,

Thanks voor je snelle reactie.

De pot is voor 2/3 gevuld met hydro korrels, zo werd mij toen ook geadviseerd in de winkel waar ik deze plant heb gekocht. Dus de drainage van de cactus is wel goed (toch?).

Wat is de oorzaak van het 'uitdrogen'/geel uitslaan van de cactus? De combinatie van factoren die jij zojuist hebt opgenoemd?

Advies?
-Plek veranderen waar die meer in de zon staat? Dus zuiden, lekker in t zonnetje?
-Verpotten.
-Voorlopig geen water geven tot ff grond helemaal droog is, week wachten en volledig nat maken. (Ook de cactus zelf?)
-Vanaf einde zomer/begin herfst verplaatsen naar een koele/donkere plek en dan tot maart geen water meer geven.

Nogmaals dank!

zondag 2 mei 2021 - 10:38
Dany

Dany

Wat juist de oorzaak is van dat indrogen kan zijn door de kleine beetjes water geven iedere maand, ik heb al gezegd het is beter dat hij eens kletsnat wordt zo kan hij zich volledig vol zuigen en dan wachten tot hij volledig droog is, is dat in het voorjaar 6 of 8 weken dan is dat maar zo. Cactussen gaan 95% kapot door teveel water dan door te weinig water.
Ik heb niks tegen die hydrokorrels maar het overtollig water kan niet weg. Vroeg of laat gaan die wortels constant in het water zitten en dan gaat hij rotten.
De cactus mag volledig nat worden maar moet niet, als het regent in de natuur worden ze ook nat. Cactussen zijn eigenlijk geen kamerplanten maar vanwege ons klimaat in de winter moeten ze hier binnen en droog overwinteren en als het kan op een plaats met zoveel mogelijk licht.
Hij staat in een mooie pot maar is geen geschikte pot voor een cactus.
Persoonlijk zou ik hem eruit halen, de hydrokorrels mengen onder de pot grond in een zwarte plastieke pot en hem buiten zetten tot eind augustus begin september
Laat mij ook zeggen dat de mensen in de tuincentra niet altijd veel kennis hebben van cactussen op te kweken meestal is het inkopen en verkopen wat natuurlijk hun goed recht is want anders zouden er niet veel planten bij de mensen terecht komen.
Hopelijk heb je wat aan de links hieronder.
http://www.cactusclub-lophophora.be/vensterbankcultuur/
http://www.grusonia.be/index.php?page=kweektips
zondag 2 mei 2021 - 12:09
Lars cactus

Lars cactus

Hartstikke bedankt voor je uitgebreide antwoorden! Ik ga er mee aan de slag!

Goed weekend gewenst!
zondag 2 mei 2021 - 12:19
deHaan

DeHaan

De pot is voor geen enkele plant geschikt, want er zitten geen gaten in.
zondag 2 mei 2021 - 12:32

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon