menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Zaad van de aronskelk

Ga naar meest recente reactie

Bowie

Bowie

[afbeelding verwijderd niet-https]

Wat moet ik hiermee?
zaterdag 4 augustus 2007 - 14:08
Tortelduifjes

Tortelduifjes

Tania, ik denk dat je dat kan gebruiken om aronskelken te zaaien. Zelf deed ik het nog nooit daar het gemakkelijk is om aronskelken te verscheuren als je meerdere planten wilt hebben.
zaterdag 4 augustus 2007 - 15:20
corrielat

Corrielat

Ha, Bowie,
Ik had ook zo'n (geval) aan mijn paarse calla, omdat ik niet wist wat het was heb ik het afgesneden en weggegooid, ik was bang dat het een ????? was, zonde he
zaterdag 4 augustus 2007 - 15:47
Silverke

Silverke

Hallo Bowie,

Je kan dit inderdaad uitzaaien, maar de zaaddozen op je foto zijn nog groen(dus niet rijp).
Ze moete eerst geel(bruin) geworden zijn eer je ze kan oogsten.
Ik heb dit jaar enkele aren laten staan ,omdat ik ook wil proberen om te zaaien .
Wel oppassen met kinderen en huisdieren ,is giftig.

groetjes

Silverke

zondag 5 augustus 2007 - 09:32
kollebloem

Kollebloem

Hallo

Ik zit met net dezelfde vraag. Ik heb twee grote stengels met zaaddozen en die beginnen nu te verkleuren van groen naar geel.
Als de zaden rijp zijn zou ik die willen zaaien maar ik heb er geen flauw idee van met wat ik rekening moet houden.
in welke aarde is het best? moeten ze goed vochtig worden gehouden of niet? mogen ze buiten blijven staan of niet? in de zon of in de schaduw? binnen overwinteren of buiten?
Ik kan wel zeggen dat mijn Aronskelk niet in de schaduw staat en dat ze gans de zomer prachtig heeft gebloeid. Ik dek ze ook nooit af voor de winter.

Wie geeft raad en tips.

Alvast bedankt
maandag 6 augustus 2007 - 13:11
Silverke

Tekst aangepast

Silverke

Hallo Kollebloem,

Je kan best wachten tot de zaaddozen bruin geworden zijn, dan oogsten en nog een tijdje binnen laten drogen.
Dan breek je de zaaddozen open, in ieder bolletje(zaaddoos) zitten verscheidene zaadjes( ik heb eentje opengebroken waar er 9 in waren.
Ik gebruik zaai en stekgrond om te zaaien en doe er zo'n 6 in een potje. hou de grond goed vochtig door af te dekken met huishoud folie of nog beter, snij een cola of andere frisdrankfles doormidden en plaats daar je potje met zaad in. Plaats daarna het andere gedeelte v/d fles er weer boven op, zo maak je een mini-serretje. Het kiemproces v/d aronskelk kan wel enkele maanden op zich laten wachten, geduld is dus de boodschap.Als je in de winter zaait moet je wel de potjes op verwarming zetten(ongeveer 25 gr) in de zomerperiode is dit niet nodig.

Ik zou zeggen succes ermee en laat me eens weten ofhet je lukt.

Groetjes

Silverke
maandag 6 augustus 2007 - 14:15
kollebloem

Kollebloem

Dag Silverke

Bedankt voor de uitleg. Ik probeer het zeker en ik zal je laten weten of het lukt.
Maar dat zal pas voor binnen een aantal maanden zijn natuurlijk.

Groetjes
Kollebloem
maandag 6 augustus 2007 - 14:57
Peter Van Vreckem

Peter Van Vreckem

ik heb zaadjes gerecupereerd van een Aronskelk of ( CALA ) van mensen in de buurt nu weet ik niet of ze al mogen gezaaid worden maar volgens somige bronnen die ik geraadpleegd heb zou je ze pas vanaf februari mogen zaaien, het idee om een fles cola in 2 te snijden en om zo een serretje te maken daar was ik nog niet opgekomen hoor maar ik heb per toeval op het werk oude diskette opberg boxen die ze gingen weg gooien meegebracht je weet wel met zo van die donker doorschijnende bovendekseltjes ga daar in ene oud botervlietje wat potgrond doen en daar de zaadjes insteken op de verwarming zetten en tijdig vochtig houden best om de 2 dagen verstuiven en hopelijk komt er nadien iets te voorschijn he met mijn sinaasappelpitten en citroenpitten ishet ook gelukt dus.....

Groetjes The 8Ball
zondag 11 november 2007 - 14:05
sylvain

Tekst aangepast

Sylvain

Ik zou er geen van zaaaien als ge ze had laten staan Bowie en ze gewoonlaten rijpen en mee onder de bescherming steekt dan gaat ge er van verschieten hoeveel jonge aronskelken ge volgend jaar zou hebben gehad zelfs de vogels dragen ze rond.
Bowie ge weet wat een reuze planten dat kunnen worden en dat het gemakkelijkste is van ze te scheuren of de natuur zijn goesting te laten doen.
Die bij mij aan het beeld Bowie ge weet wel welke ik bedoel die heeft toch zekers 80 bloemen gehad dit jaar.
Ge ziet maar die in mijn wijn vat DIE WAREN NOG NU VOLOP BUITEN AAN HET BLOEIEN .GROETJES EN DAG

[afbeelding verwijderd niet-https]
woensdag 14 november 2007 - 16:53

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon