menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Passiflora

Ga naar meest recente reactie

patricia

Tekst aangepast

Patricia

IK heb sinds moederdag een passiflora blauwe witte bloemen nu zijn er na de bloei 2 grote bollen ingekomen wat moet ik daarmee??
vrijdag 20 juli 2007 - 13:03
jumperke

Jumperke

Bedoel je met bollen geen vruchten?
Gaat het over de soort P. Caerulea?
Als het vruchten zijn kan je ze laten hangen en er dan zaden van nemen of opeten.

groetjes jerko
vrijdag 20 juli 2007 - 15:45
Spuddy

Spuddy

Opeten als ze rijp zijn
vrijdag 20 juli 2007 - 19:52
Bartje22

Bartje22

"k heb ook een passiflora gekocht maar spijtig genoeg komen er geen vruchten in de passiebloem staat op zware vochtige kleigrond, in volle zon de hele dag door..
Weet iemand advies?

Gr. Bart
vrijdag 20 juli 2007 - 21:04
JovanDreumel

JovanDreumel

Over de smaak van de vruchten zullen we niet twisten
vrijdag 20 juli 2007 - 21:08
an

An

ik heb ook gelezen dat je ze kunt eten maar bij andere sites staat dan weer van niet
gr an
vrijdag 20 juli 2007 - 21:20
hildavw

Tekst aangepast

Hildavw

Patricia,
die bollen die jij bedoelt, zijn dat niet gewoon de nieuwe bloemen die nog moeten uitkomen , want die zien er uit zoals bollen, bijv. zoals de zaadbollen van de hibiscus er uitzien.
Hilda
zondag 22 juli 2007 - 02:23
koentje

Koentje

Hallo,

kan je van passiflora ook zaden afhalen?

groetjes,

koentje
zondag 22 juli 2007 - 09:11
hildavw

Hildavw

Ik denk het wel, onze buren hebben een spontane zaailing die goed groeit.
Het is wel afwachten of die zal bloeien.
Maar naar het schijnt kan je hem gemakkelijk stekken.
succes
Hilda
zondag 22 juli 2007 - 10:29
an

An

ik heb een stek met wortel in de aarde gezet(in een grote pot) maar die wordt helemaal slap
ik heb er nog 4 op water staan waar ook wortels aan komen maar hopen dat die het doen want die eerste gaat niet zo goed
gr an
zondag 22 juli 2007 - 11:26
klixje

Klixje

Ik heb ook zo'n 'bollen in mijn passiflora, kijk maar
http://images2.fotopic.net/?iid=yptzsg&outx=600&noresize=1&nostamp=1
Vorig jaar heb ik deze in mijn tuin gezet en die blijft maar groeien.
Heeft er iemand tips over hoe ik die in toom hou? Op deze manier wordt die stam veel te houterig en veel te dik.
Graag zou ik ook een deel willen stekken naar een andere locatie, maar veel info voor een leek is er niet te vinden
maandag 23 juli 2007 - 18:35
an

An

wat jij teveel hebt wil ik ook inmijn tuin probeer met stekken maar het lukt niet en zaaien
gr an
maandag 23 juli 2007 - 23:34
Laura

Laura

Mijn passieflora staat al bijna 10 jaar in de tuin. Zijn pootjes moeten uit de zon en zijn kop in de zon.

De stam is helemaal verhout en ik knip hem altijd bij in het vroege voorjaar. Ondertussen komen er overal in de tuin jonge plantjes omhoog , ik denk dat die uit de wortels groeien.

Zodra de vruchten rijp (oranje) zijn bellen er mensen aan om te vragen of ze ze mogen plukken.Ik snap alleen niet waarom want het is allemaal pitjes.

Laura
dinsdag 24 juli 2007 - 10:44
an

An

maar waarom lukt het bij mij dan niet
ik heb hem expres nog in pot staan buiten krijgt genoeg hemel water om verder wortels te trekken
zodat ie krachtig in de volle grondt zou gaanmaar hij staat er zo lullig bij
slappe blaadjes
gr an
dinsdag 24 juli 2007 - 10:55
Laura

Laura

Weet ik ook niet An

Ik heb de mijne als kadootje voor binnen gekregen, maar toen hij steeds groter werd heb ik hem in de tuin gezet en daar staat hij nu dus al jaren.

Zaten er wel genoeg wortels aan toen je hem in de pot gezet hebt ?

Laura
dinsdag 24 juli 2007 - 11:05
klixje

Klixje

Mijn passieflora staat al bijna 10 jaar in de tuin. Zijn pootjes moeten uit de zon en zijn kop in de zon.

De stam is helemaal verhout en ik knip hem altijd bij in het vroege voorjaar. Ondertussen komen er overal in de tuin jonge plantjes omhoog , ik denk dat die uit de wortels groeien.

Zodra de vruchten rijp (oranje) zijn bellen er mensen aan om te vragen of ze ze mogen plukken.Ik snap alleen niet waarom want het is allemaal pitjes.

Laura

Foto's!

Hoe knip je hem bij? Kort bij de stam of alleen de uiteindes van uitgroeiers?
Ik ken er echt niets van, maar hij (of zij) doet het wel goed
dinsdag 24 juli 2007 - 12:06
an

An

Weet ik ook niet An

Ik heb de mijne als kadootje voor binnen gekregen, maar toen hij steeds groter werd heb ik hem in de tuin gezet en daar staat hij nu dus al jaren.

Zaten er wel genoeg wortels aan toen je hem in de pot gezet hebt ?

Laura


mijn schoonzus heeft hem gestekt en die zei dat er voldoende wortels aan zaten
gr an
dinsdag 24 juli 2007 - 14:12
hildavw

Hildavw

Mijn buurman heeft me deze voormiddag een zaailing van zijn passievrucht beloofd.
Hij had die juist ontdekt tussen een laurierstruikje.
En nu maar afwachten of die zo goed zal groeien als zijn moeder.
Hilda
woensdag 25 juli 2007 - 13:59
Laura

Laura

Hierbij wat foto's

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]


Laura
donderdag 26 juli 2007 - 12:40
danny2

Danny2

Hallo An,

die stekjes die jij gekregen heb zijn beworteld in water, waarschijnlijk veel te lang en bij het oppotten sterven deze af, zodat jouw plantje nieuwe wortels moet aanmaken. Als je in water stekt moet je elke dag zien en als er worteltjes veschijnen van pakweg twee mm kan je ze best oppotten in vochtige grond en ze zullen wel aanslaan. Zet jonge plantjes de eerste week altijd uit de zon maar wel veel licht.
Wat de vruchten betreft deze zijn echt wel eetbaar, maar zoals Jo zegt ieder heeft zijne smaak.
Vruchten komen vanzelf aan de plant als er in jullie plant de juiste hommels komen om ze te bestuiven,zoniet kan je ze altijd zelf bestuiven gewoon je vinger over de meeldraadjes wrijven van de ene bloem en dit stuifmeel best bij een andere bloem op de uiteinden van de drie stampertjs wrijven, je ziet wel aan je vinger als er geel poeder aanhangt, zoniet is het stuifmeel nog niet rijp genoeg en moet je een halve dag wachten.

succes danny
donderdag 26 juli 2007 - 20:49
corrielat

Corrielat

Mijn passieflora geven ook heel veel stekken die massal uit de grond komen, ik heb gehoord dat deze nooit zullen bloeien, wie weet dit? is jammer als je ze weggooit terwijl het bloeiers zoude worden,
zondag 29 juli 2007 - 13:13
Yani

Yani

Niet weggooien.
Deze stekken gaan als ze groot genoeg zijn wel degelijk bloemen krijgen.
Heb er zelf van staan, bij mij bloeien stekken die ik uitdoe al het volgende jaar.

Groetjes

Yani
zondag 19 augustus 2007 - 21:17
corrielat

Corrielat

Hallo Yani,

Ik zal ze heel voorzichyig uit de grond halen en in potjes planten, als ze het goed gaan doen, kan ik er altijd weer iemand mee verblijden he
zondag 19 augustus 2007 - 22:05
Ouwepee

Ouwepee

Er zijn onnoemlijk veel soorten passiflora, slechts enkelen geven ook passievruchten.
Als je in je supermarkt vruchten haald, zitten daar sowieso zaden in. De meeste zullen echter Israel of Colombia als oorsprong hebben, zijn daarom misschien niet winterhard. Momenteel test ik dat uit.
De Zwitserse kweker Häberli heeft enkele winterharde soorten in zijn assortiment. Deze kweker heeft in België dealers, en is daardoor betaalbaar.
donderdag 22 mei 2008 - 00:45

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon