menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Triestige tuin

Ga naar meest recente reactie

yvdv32

Yvdv32

Dag iedereen,
Ik weet niet of het bij anderen ook is maar mijn tuin ziet er momenteel zeer triest uit. Misschien door de slakkenplaag of de overvloedige regen, maar het is triest tegenover andere jaren. De baptisia is al twee jaar heel ondermaats (paar stengels maar en nu aangetast door slakken). De andere planten willen maar niet losbarsten. Ik heb onlangs gelezen dat door de vele regens de grond dichtgeslibt is en daardoor de wortels van de planten eigenlijk quasi stikken. Ook dat de grondstoffen (voeding, mineralen etc) weggespoeld zijn waardoor je extra bemesting zal moeten geven. Klopt dit? Ik zou graag mijn borders terug in volle gezonde vorm willen zien.

Alvast bedankt
maandag 27 mei 2024 - 00:42
Marianne v

Marianne v

Ik moet je tegenspreken vrees ik; alles ziet er idd wat verregende uit maar is in geen jaren zo groen geweest.
De bladeren van de rodghersia zijn drie keer zo groot als normaal, alles groeit dat het een lieve lust is, maar ms komt dat omdat het hier de laatste jaren zo droog was dat de planten ter plaatse bleven trappelen....
maandag 27 mei 2024 - 08:13
yvdv32

Yvdv32

Marianne V,
Ik ben heel blij voor jou. Hier is het echt niet zo goed. De border met Echinacea, Baptisia etc staat er zeer leeg en triest bij. De uitgezaaide Cosmos komen maar héél traag op.
Ik geef twee maal per jaar bordervoeding, in de winter leg ik afgevallen bladeren etc tussen de planten. Tot nu toe altijd goed geweest, en dit jaar miserie.
Dit wordt geen goed tuinjaar bij mij vrees ik. Zelfs mijn kuipplanten oleanders en erythrina zijn helemaal dood, maar dat heeft een andere oorzaak.
Denk dat ik binnenkort naar het tuincentrum zal moeten gaan.
maandag 27 mei 2024 - 09:09
minouke

Minouke

Ben eens met Marianne, alles staat goed vol het enige nadeel dit jaar vind ik het groot aantal slakken en erg veel onkruid. Daarvoor strooi ik slakkenkorrels en steek ik veel tijd in het wieden. De grond maak ik dan los met een drietandkrabber. Elk heeft zijn favoriet gereedschap maar de mijn is deze hier https://www.tuinadvies.be/tuinwinkel/product/5134/drietand-plat-gesmeed-32-cm?_gl=1*1map0lx*_up*MQ..*_ga*MTA3MzY5OTc4NC4xNzE2Nzk3NzUz*_ga_245PT3M8W4*MTcxNjc5Nzc1My4xLjEuMTcxNjc5Nzc1My4wLjAuMA..*_ga_WV29J1BDXR*MTcxNjc5Nzc1My4xLjAuMTcxNjc5Nzc1My4wLjAuMA..

Wat dood is of uitgebloeid wordt dan ook gesnoeid of uitgespit.
Gras maaien en de graskanten afstekken doet ook al veel.
In juni ga ik voor de 2de maal alles weer bemesten.
Het voordeel dit jaar is dat je met succes planten kan verplanten wat ik de laatste jaren weinig gedaan heb omdat het weer te droog was.
Ook plezant is dat dit jaar veel bloeiers veel vroeger bloeien, zoals de rozen.

En dan moet je tuin er toch al frisser uitzien.
maandag 27 mei 2024 - 10:26
yvdv32

Yvdv32

Bij mij dus niets van dat alles. Zelfs de bloemen bloeien niet zoals het hoort.
Enkel veel slakken

maandag 27 mei 2024 - 10:49
renatus

Renatus

hier wel veel slakken maar desondanks zeer groen en verwacht veel bloemen

Bloemen & Planten

maandag 27 mei 2024 - 12:20
renatus

Tekst aangepast

Renatus

intussen nog groener dan op deze pic deze is vanaf begin mei Ik bemest n ooit gooi wel takjes snoeisel etc terug de tuin in
maandag 27 mei 2024 - 12:24
renatus

Renatus

dit is ook een moment vanaf begin mei, de kleine kaardebol bovenaan pic is nog massaler geworden

Bloemen & Planten

maandag 27 mei 2024 - 12:33
yvdv32

Tekst aangepast

Yvdv32

Ziet er heel mooi uit.
Denk dan toch dat ik iets verkeerds doe
maandag 27 mei 2024 - 12:44
leerling

Leerling

Waarom bemest je zoveel?

Ruim 70% van de tuinen in België zijn overbemest en overbekalkt.

Meststoffen stimuleren bovengrondse groei. De plant moet weinig investeren in wortels als hij zo ook genoeg voedingsstoffen kan opnemen. En ja, dat ziet er dan mooi en weelderig uit.
Kunstmest bevat meestal maar een fractie van de elementen die een plant nodig heeft om echt sterke cellen te maken, waardoor hij minder weerbaar wordt.
Kunststoffen zijn dikwijls ook zouten. Zout is slecht voor je bodemleven, maar ook voor de wortels: het zuigt het water weg.
Bemesten in het najaar heeft al helemaal geen zin. Dan groeien de planten niet meer. De meststoffen blijven dan ongebruikt in de grond zitten of spoelen weg.

In de natuur wordt niet (nauwelijks) bemest. Raar toch dat al die planten het miljarden jaren zonder de mens hebben volgehouden.
In de natuur wordt wel gecomposteerd. Zolang je geen verstikkend dikke laag mulch of compost aanbrengt, kan je je daar geen kwaad mee doen. Je stimuleert je bodemleven, je zorgt voor een betere wortelgroei, verbetert de structuur van de bodem (minder kans op dichtslibben) en brengt minder schade toe aan milieu en klimaat.

Ja, er zijn massa's artikels te vinden over bemesting. De meeste zijn van bedrijven die je graag meststoffen verkopen.
maandag 27 mei 2024 - 16:03
yvdv32

Yvdv32

Dag Leerling,
Ik bemest twee keer per jaar, zoals je bijna overal leest: in de (vroege) lente en eenmaal rond eind juni.
Is dit ok? Ik ging er vanuit van wel aangezien ik ook de ervaringen van (hobby)tuinders op het internet volg.
Ik moet zeggen dat dat altijd goed ging. Ik heb ook compost van het groente- en fruitafval dat ik verstrooi. Al moet ik toegeven niet heel consequent of regelmatig.
Ik heb jaren een supermooie, volle border gehad met veel bloemen. Enkel dit jaar zie ik een verschil. Misschien moet ik wat geduld hebben en komt het over enkele weken in orde.
maandag 27 mei 2024 - 17:07
Zeus

Zeus

Ik vind die overvloedige regen echt geen ramp. Alles staat super groen, geen gesleur me gieters . Ik bemest in t voorjaar met koemestkorrels (heel beperkt) en mulch normaal in juni met houtsnippers (voor t vocht minder te laten verdampen). Ik heb zelf weinig slakken.
Mijn broer waarschuwde me nota bene dat ik door houtschors op mijn paadjes te gooien meer slakken zou hebben maar blijkbaar niet.
maandag 27 mei 2024 - 17:49
Tuinprins

Tuinprins

Hier is de Baptisia voor het eerst in jaren behoorlijk toegetakeld door de slakken.

Echinacea is geen plant voor de border aangezien deze slecht tegen concurrentie door andere planten kan. Verder houdt Echinacea absoluut niet van natte winters en laten we die nou net gehad hebben. De nieuwere cultivars met opvallende kleuren zijn dure eenjarigen, komen de winter in de Lage Landen niet door. Bij een trial van Echinacea in Engeland en Duitsland zijn die zonder uitzondering door de mand gevallen.

Cosmos zaailingen zijn een lekkernij voor slakken. Ik kan die hier niet planten of zaaien in de borders want wordt binnen de kortste keren kaalgevreten door de slakken. Dahlia's idem dito.

Desondanks mag ik niet klagen, de borders staan er hier redelijk goed bij. Iedere morgen vroeg door de tuin en iedere slak die ik tegenkom zonder pardon doormidden knippen, begint nu vruchten af te werpen.

Gegroet, de tuinprins

Bloemen & Planten

maandag 27 mei 2024 - 17:52
PeterC

PeterC

Ik heb jaren een supermooie, volle border gehad met veel bloemen. Enkel dit jaar zie ik een verschil. Misschien moet ik wat geduld hebben en komt het over enkele weken in orde.

Het kan met de bodem in je tuin te maken hebben en/of met de specifieke planten die je hebt dat je tuin het nu niet goed doet.

Maar het kan niet blijven regenen dus met wat geduld moet dat wel weer in orde komen.

Op onze droge zandgrond hier is het voorjaar tot nu een zegen voor onze vaste planten. Struiken en bomen staan er overvloedig groen bij en ook de gazon doet het fantastisch.
maandag 27 mei 2024 - 20:08
leerling

Leerling

@Yvdv32
Lees a.u.b. mijn antwoord nog een keer.

Ik kan het niet duidelijker schrijven dan wat ik al deed: meer dan 70% van de tuinen in België is overbemest, omdat mensen geloven wat mestfabrikanten hen willen doen geloven.

Als je wil weten of bemesten in jouw tuin zin heeft, laat dan je bodem testen.
Of lees tenminste wat wetenschappelijke(re) artikels over de problemen die overbemesting (al helemaal met kunstmeststoffen) veroorzaken.

De enige plant die ik ooit meststof heb gegeven is onze Kalmia polifolia 'Ostbo Red'. Die heeft emotionele waarde, maar deed het hier echt niet goed. Twee jaar geleden heeft hij daarom één gift van meststoffen voor zuurminnnende planten gekregen - en ja, dat heeft geholpen. Sedertdien krijgt hij weer gewone compost.

Maar verder heb ik dus nog nooit mest gebruikt.

Buiten die Kalmia kiezen we voor planten die het goed doen in de omstandigheden die we hier hebben.
Dat zijn niet dezelfde als degene die onze vorige tuin zo vrolijk maakte. Het zijn gewoon andere planten waarvan we net zo goed genieten.

Met de natuur mee tuinieren is altijd gemakkelijker.
maandag 27 mei 2024 - 23:23
Marianne v

Marianne v

Sorry mensen, ik bemest ook , en volgens jullie heel zeker ook met de verkeerde meststof : de bekende blauwe korrel , één keer in het voorjaar voor de meeste planten, voor de specifiek zuurminnende is het minigran van DCM voor zuurminnende planten, met minder zouten in....
Verder heb ik heel veel pot planten en die móet ik wel bemesten . De hongerige fuchsia's krijgen wateroplosbare 20-20-20, de agapanthussen daarbovenop aangepaste agapanthusmest.
Ik gebruik mijn potgrond opnieuw voor mijn ongeveer 80 dahlia's,vermengd met eigen compost en wat minigran extra omdat hij na een jaar volledig uitgeput is.
Lijkt goed resultaat te geven . De wormen leven nog , getuige de merels die ze vrolijk uit gras en borders komen peuteren , de mierenhoopjes in het gras doen het ook goed.
Mijn echinacea staan bij gebrek aan volle grond ook in potten, hebben de winter deels onder plastiekkoepel doorgebracht om de overvloedige regen tegen te houden , maar ook daarvan ( de speciallekes) zijn er een deel kapot
Met compost alleen haalt mijn tuin het ook niet maar ik probeer het beperkt te houden, en zonder schuldgevoel
Ik heb momenteel meer schrik van het doembeeld van een droge en hete zomer : de bladeren zijn allemaal enorm groot , en zullen deze zomer dus ook meer water nodig hebben dan normaal, en dat met een oppervlakkiger wortelstel
dinsdag 28 mei 2024 - 13:45
minouke

Minouke

Marianne
Ik ook, en sebiet komen ze zelfs een zak van 30kg lavameel brengen. Normaal gezien strooi ik organische meststoffen van DCM maar ik ga nu eens lavameel proberen.
Aan de rozen geef ik speciale rozenmeststoffen.
Met compost kom ik voor heel de tuin niet toe.
En ik voel mij daar heel goed bij en mijn plantjes ook

Bloemen & Planten

dinsdag 28 mei 2024 - 15:01

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon