menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Plaag / ziekte plant

Ga naar meest recente reactie

lbrugg2

Lbrugg2

Eerst zaten deze beestjes op mijn pluimhortensia en nu op mijn dwerg rhododendrons, weet iemand wat dat zijn en hoe te bestrijden? Ze maken de volledige plant kapot! Bedankt !

Bloemen & Planten

zondag 26 mei 2024 - 16:28
Marianne v

Marianne v

Niet bestrijden! Dit zijn pissebedden en dat zijn opruimers . Ik heb zo een vermoeden dat de happen uit de bladeren niet hun werk zijn. Ik denk eerder dat ze veroorzaakt zijn door lapsnuitkevers/ taxuskevers
zondag 26 mei 2024 - 17:44
lbrugg2

Lbrugg2

Ik dacht ook eerst aan pissebedden maar ik heb nog nooit zoveel pissebedden gezien op planten, meestal onder stenen. Ik dacht dat het een ander beestje was. Maar blijkbaar eten ze ook planten las ik… de plant is ook aan het rotten waarschijnlijk door de te vele regen? En zitten ze er daarom op?
zondag 26 mei 2024 - 18:46
PeterC

PeterC

Het zijn zonder twijfel pissebedden.

Pissebedden zijn verwant met kreeftachtigen en van oorsprong zeedieren. Ze hebben zich aangepast aan het leven op land maar ze hebben nog altijd kieuwen en geen longen, en dat vereist dat ze altijd in een voldoende vochtige omgeving moeten verblijven.

Die vochtige omgeving is dit jaar overal ruim voorhanden, vandaar dat je ze ook op planten kan vinden, wat normaal gesproken niet het geval is.

Ze eten dood plantenmateriaal, geen levend. Dus maak je over hen maar geen zorgen.
zondag 26 mei 2024 - 20:46
lbrugg2

Lbrugg2

Bedankt voor jullie reactie en informatie, zeer leerrijk!
maandag 27 mei 2024 - 11:27

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon