menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Festuca Gautieri groeiproblemen

Ga naar meest recente reactie

Zakraket

Zakraket

Wij hebben 3 seizoenen geleden een groot deel van onze tuin aangeplant met FESTUCA Festuca Gautieri. Het eerste seizoen ging één deel van onze tuin als een malle; de bollen waren binnen 2-3 maanden tot wel meer dan50cm in doorsnee.
In dat deel was het seizoen daarop zo'n beetje de helft afgestorven Ik heb er toen enkele helemaal teruggeknipt, en sommige daarvan (maar een klein deel) zijn enigzins hersteld.
Vorig zag het er op zich redelijk goed uit, maar het najaar werden er in dat deel echter steeds meer geel, en na de winter zijn ze zo'n beetje allemaal vooral geel.
Enkele weken heb ik het grootste deel helemaal verwijderd en wat stekjes van bestaande planten geplant, alsook een paar stekjes die ik vorig jaar ergens had weggezet en die het redelijk doen.
De overgebleven bollen heb ik een beetje geprobeerd het dode materiaal weg te halen, maar wat er nu is overgebleven zijn uitgedorde "centrums" met een groene kraag. Ziet er niet uit (zie foto)

Het andere deel, daar zijn de bollen vrij langzaam gegroeid, en in dit 3e seizoen (het vorige ook) staan ze er prima bij, zonder onderhoud allemaal mooie bollen zonder veel geel.

Nu blijkt onze tuin zeer voedingsarm, dus ik ben bezig geweest met mestkorrels en compost. Mogelijk is dat een oorzaak geweest .
Daarnaast vermoed ik dat in het slechte deel de bollen te kort op elkaar stonden; het was een aaneengesloten mat en met de kletsnatte winters stonden ze waarschijnlijk te nat (ik meen dat ze niet zoveel vocht nodig hebben)

Het deel waar ze het goed doen staan ze meer in clusters, met open plekken ertussen (waar franse schors ligt)

Ik heb begrepen dat je de bollen door scheuren in vorm zou kunnen houden, maar ik zou niet weten hoe ik dat met deze exemplaren moet doen. Kan iemand mij vertellen wat ik moet doen om dergelijke bollen weer mooi te krijgen? Of kan ik ze er beter uit trekken en nieuwe planten.

Bloemen & Planten

dinsdag 23 april 2024 - 20:01
Zakraket

Zakraket

Dit is het andere deel van de tuin, daar hoef ik eigenlijk weinig aan te doen (heb een beetje gemest met korrels)

Bloemen & Planten

dinsdag 23 april 2024 - 20:03
Joukje Smeding

Joukje Smeding

Misschien eens scheuren en de groene delen terug zetten. Ja die nattigheid heeft hier ook veel schade toegebracht. O.a. groenblijvende conifeertjes zijn hier bruin .
donderdag 25 april 2024 - 17:21
Zakraket

Zakraket

Dat scheuren, dat is dan het herplanten van deze uitlopertjes? Dat heb ik vorig jaar met een 10-tal gedaan en die zijn uitgegroeid. Enkele weken geleden ook gedaan, maar die zijn allemaal dood. Misschien nog te vroeg (erg nat en vorige week nog wat vorst gehad en zo)
Ik dacht met scheuren dat je de plant zelf bij wijze van spreken doormidden scheurt en de 2 delen terugzet.
maandag 29 april 2024 - 18:49
Zakraket

Zakraket

Ik bedoel deze uitlopers

Bloemen & Planten

maandag 29 april 2024 - 18:50

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon