menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Alternatief uitzaaiende Knautia (Beemdkroon)

Scoob

Scoob

Enkele jaren geleden hebben we onze borders opnieuw beplant met o.a herfstanemoon, berghortensia, Nepeta (kattenkruid), Zonnehoed, Ijzerhard en Salvia Nemorosa.

Maar ... We plantten ook Beemdkroon (Knautia Macedonica) ertussen, wat we op zich nog steeds een mooie plant vinden, alleen ben ik die laatste nu één voor één aan het weghalen, en zal daar nog even mee bezig zijn vrees ik... Dit zaait zich verschrikkelijk hard en snel uit en vormt binnen de kortste keren een tapijt van on(gewenst) kruid in de border en nestelt zich overal tussen de vaste planten. Op bepaalde plekken in de border was het onkruid niet meer tegen te houden, en eerst hebben we gedacht dat er iets van zaad zou meegekomen zijn met de schors die in de border tussen de planten ligt. Dit voorjaar vormde zich echter na de snoei het patroon : waar Knautia staat is het niet te doen. De komende seizoenen zullen er zich hier en daar nog wel een aantal uit de grond naar boven dringen.

Iemand een idee (en liefst ervaringen) waardoor ik deze plant zou kunnen vervangen zonder (zoveel) last te hebben van uitzaaiers (zowel via zaad als wortel) ? Hoeft niet wintergroen te zijn, maar mag. max hoogte ca. 75-100 cm. bloemen wit, roze paars of blauw. Grond = zanderig en waterdoorlatend, standplaats voornamelijk volle zon.

Bedankt alvast voor de nuttige tips !
scOOb
woensdag 27 maart 2024 - 08:04
Tuinprins

Tuinprins

Ik denk dat heel veel mensen jaloers zijn op dat uitzaaien van Knautia macedonica. Het is in principe een kortlevende vaste plant die zich door uitzaai moet zien te handhaven. Hier, op humusrijke zandgrond, vind ik af en toe een zaailing maar echt veel zijn het er niet. Komt waarschijnlijk doordat de beplanting in de borders dicht staat en teveel concurrentie is voor de Knautia.

Doordat je lid bent van de 'pastelbrigade' vallen de wat feller gekleurde zomerbloeiers af.

Eventueel siergrassen die niet al te hoog worden of Kalimeris soorten die onder de 1 meter blijven.

Gegroet, de tuinprins
woensdag 27 maart 2024 - 08:27
minouke

Minouke

@ tuinprins, 'pastelbrigade'

ik heb leemgrond en hier vind ik af en toe eens een zaailing maar om te zeggen dat ze zich verschrikkelijk uitzaaien dat heb ik hier niet.
Kalimeris vind ik ook een aanrader, bloeit ook erg lang, bestaat in het wit en licht paarsblauw.
Achillea millefolium 'Cerise Queen' zaait zich niet uit, wat vele Achillea's wel doen.
Echinacea, Phlox, Astrantia hebben zowat dezelfde kleur als Knautia
woensdag 27 maart 2024 - 09:58
Scoob

Tekst aangepast

Scoob

Bedankt bedankt !
Tja, jaloers ... Als je ziet wat ze hier doen is er weinig om jaloers op te zijn. Letterlijk niet bij te houden, en geen ambitie om een Knautia-kwekerij te starten ... Maar idd. heel dicht op mekaar staat het niet. Ook nog maar enkele jaren geleden aangelegd ...

Tja, pastel ...niet echt bij stilgestaan. Beplantingsplan kwam uiteindelijk van de tuinarchitect en echt heel expliciet hebben we dat zo nooit vernoemd. Maar het mag wat feller ... alleen krijg ik geel, oranje en rood hier moeilijk verkocht bij vrouwlief...

Ik zie alvast een paar leuke suggesties die ik eens ga bekijken ! en eens weer alles in bloei staat eindelijk eens wat foto's nemen, want is er niet van gekomen afgelopen jaar.

Fijne avond !
scOOb
woensdag 27 maart 2024 - 18:53

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon