menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Geurende klimplanten

Ga naar meest recente reactie

Eryngium

Eryngium

Ik ben op zoek naar geurende klimplanten voor een muur op het zuiden van smorgens tot op de avond zon. Ik had gedacht aan lonicera periclymenum 'serotina' maar weet niet of dat deze goed doet om zo een zonnige waarschijnlijk droge plek in de zomer. Het is hier een mengeling van zand leem grond.
zondag 3 maart 2024 - 18:26
leerling

Tekst aangepast

Leerling

Lonicera peryclimenum bloeit vrij lang en geurt m.i. heerlijk, maar doet dat vooral 's avonds/'s nachts om nachtvlinders (vooral nachtuiltjes en pijlstaarten) aan te trekken als bestuivers.

Misschien kan je die Lonicera combineren met een geurende klimroos?
zondag 3 maart 2024 - 23:35
Eryngium

Eryngium

Zijn er bepaalde rozen die veel geur afgeven? want meestal moet je heel dicht staan om dat te kunnen ruiken niet? En ik heb gelezen dat de voet van lonicera periclymenum in de schaduw moet staan. Wat houd dat dan in moet je die dan als een Clematis ook dieper planten of kan je daar gewoon iets van een siersteen voor zetten of een lavendel struik ofz ?
maandag 4 maart 2024 - 08:04
leerling

Leerling

'k Zou een uitstapje maken naar Lens Roses ( https://lens-roses.com/bezoek) Die hebben 850+ rozensoorten. De tuin is tijdens de openingsuren vrij toegankelijk, zodat je zelf kan kiezen en keuren.
maandag 4 maart 2024 - 17:36
Eryngium

Eryngium

Ik zal er is naar kijken. Bedankt voor de tip
maandag 4 maart 2024 - 19:21
minouke

Minouke

Austin rozen geuren het meest vind ik maar de geur van rozen is het felst bij warm weer.
In een meer ingesloten tuin zullen de rozen ook het meest geuren.
dinsdag 5 maart 2024 - 14:56
Eryngium

Eryngium

Austin rozen zijn geen klimrozen zeker. Ik voornamelijk op zoek naar klimplanten voor tegen een muur op het zuiden.
dinsdag 5 maart 2024 - 18:59
leerling

Leerling

Mijn ouders hadden er vroeger een mooie rode tegen de oostelijke gevel en die rook heerlijk - ook vanop een afstand. Helaas nooit geweten welke soort het was of waar ze die vandaan hadden.
dinsdag 5 maart 2024 - 19:18
minouke

Minouke

'Constance Spry' is een prachtige en fel geurende klimroos van Austin
https://www.tuinadvies.be/plantengids/1418/rosa-constance-spry
Trouwens de meeste Austinrozen kan je wel leiden als een klimroos, ze worden dan +/- 2m.
Je kiest 2 tot 3 sterke takken die je niet snoeit en die leid je dan zoals je klimrozen leidt en snoeit.
woensdag 6 maart 2024 - 08:10

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon