menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Viburnum (sneeuwbal) snoeien

Ga naar meest recente reactie

Mazinger

Mazinger

Ik heb in de tuin een Viburnum (aka sneeuwbal) staan en ik krijg de snoei ervan maar niet onder de knie. Normaal moet het dus in de zomer na de bloei, maar dan zie ik geen steek doorheen al het gebladerte.
Nu dus wel (zie foto), en het ziet er niet uit. De kruisende en naar beneden hellende takken haal ik er af, maar als ik die lange scheuten ook weghaal, zijn de bloemen weg.
Wie weet hoe ik dit het beste doe?

Bloemen & Planten

woensdag 21 februari 2024 - 16:50
Plantadvies

Plantadvies

Pas echt snoeien na de bloei, kijk dan of er storende takken zijn, die kort je dan in. Tja Gaat een beetje op gevoel.
woensdag 21 februari 2024 - 21:31
Tuinprins

Tuinprins

Er zijn heel veel sneeuwbal/Viburnum soorten. Het is altijd verstandig de precieze soort te vermelden.

Het lijkt mij dat het hier om een vorm van Viburnum opulus gaat, ook bekend als Gelderse roos.

Het is een ijzersterke soort. Als je die bij de grond afzaagt schiet die nog uit.

Ik snap niet zo goed wat je met die snoei wilt bereiken. Mijn exemplaar van Viburnum opulus 'Compactum' is een dicht vertakte struik die tot beneden toe bebladerd is. Die kale takken onderaan jouw plant vind ik niet mooi. Gezien het feit dat bij jou ook een knotwilg staat moet je daar iets hebben dat daar bij past. Zo'n stakerige Viburnum opulus vind ik daar niet bij passen.

Als het mijn plant was zou ik die zeer sterk terug snoeien en zorgen dat je toewerkt naar een meer rond exemplaar. Opletten: nieuwe groei is tamelijk vatbaar voor de zwarte bonenluis dus dit in de gaten houden en zo nodig actie ondernemen.

Als je niet drastisch wilt snoeien dan kun je het beste snoeien direct na de bloei (ergens in mei/juni). Bij bovenstaande plant zou ik dan de toppen met drievierde terugnemen.

Gegroet, de tuinprins

donderdag 22 februari 2024 - 08:33
Dunya

Dunya

Is zeker geen Viburnum sneeuwbal want die blijft groen in de winter. Ik snoei de viburnum haag twee keer per jaar. In mei juni en terug in september oktober.
donderdag 22 februari 2024 - 10:33
Peterplant

Peterplant

Niet alle Viburnum over 1 kam scheren. Er bestaan veel bladverliezende Viburnum en enkele bladhoudende.
donderdag 22 februari 2024 - 13:17
Tuinprins

Tekst aangepast

Tuinprins

Er zijn meer bladverliezende sneeuwbal soorten dan bladhoudende.

Enkele bladverliezende, algemeen verkrijgbare Viburnum soorten:

= Viburnum bodnantense
= Viburnum carlcephalum
=Viburnum carlesii
= Viburnum farreri
= Viburnum plicatum
= Viburnum opulus
= Viburnum prunifolium
= Viburnum sargentii
= Viburnum trilobum

En dan heb ik nog niet eens over minder bekende soorten als Viburnum setigerum, Viburnum furcatum, Viburnum lantanoides, Viburnum lentago, Viburnum formosanum, Viburnum phlebotrichum etc. etc.

Gegroet, de tuinprins
donderdag 22 februari 2024 - 15:15
Kobus61

Kobus61

Beste Mazinger,
Uit alle adviezen en Wikipedia-kopiëen hierboven komt vlgs mij één zinvol combi-advies:
ná de bloei de schaar erin en stevig terugdsnoeien, zie rode lijn.
Na de snoei voldoende water en wat extra voeding geven.
Je Viburnum Whatever zal in 2025 opnieuw bloeien op het nieuwe hout.

Succes!
Kobus

Bloemen & Planten

donderdag 14 maart 2024 - 18:26
Henk-Willem

Henk-Willem

De groenblijvende varianten zijn vaak de Viburnum tinus of Viburnum davidii.
Maar zoals al opgemerkt zijn er ook vele bladverliezende "sneeuwballen". De inheemse Viburnum lantana (wollige sneeuwbal) is een hele mooie! Om er nog maar een paar te noemen....
donderdag 14 maart 2024 - 21:26
Mazinger

Mazinger

Plantadvies en Kobus61 bedankt voor pertinent advies!!
vrijdag 15 maart 2024 - 09:24

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon