menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Zwart aanslag blad

Monika123

Monika123

Goedemorgen, ik heb een vraag over de leibomen.
Ik heb vier grote leibomen en ze hadden een tijdje geleden een glanzende plakkerige gloed. Ik heb gelezen dat het mogelijk een honingdauw was.
Nu hebben ze een zwarte vlekken op de bladeren( zoals u op de foto ziet) en het zou dus een gevolg van honingduw zijn:roetdauw wat ik gelezen heb.
Klopt dit?
Ik heb nog vragen.
Weet u welke soort leiboom dit is?
Moet ik roetdauw bestrijden en zo ja, hoe? Want er stond dat je dat met zeep en spons moet afhalen maar met de grootte van deze lijbomen is dat niet te doen.
Als we ze in het najaar snoeien. Gaat het probleem dan weg? Kan ik de takken en bladeren ook als bodembedekking gebruiken ondanks roetdauw?

Hartelijk dank voor uw reacties.
Monika

Bloemen & Planten

vrijdag 8 september 2023 - 07:28
Peterplant

Peterplant

Waarschijnlijk hebben je lindebomen last van bladluizen. Die roetdauw leeft van de suikerhoudende plakkerige uitwerpselen van bladluizen of schildluizen.
vrijdag 8 september 2023 - 10:58
Tuinprins

Tuinprins

Honingdauw + roetdauw zijn het gevolg van de aanwezigheid van luizen. De luizen zullen waarschijnlijk nu niet meer op de boom aanwezig zijn, is meer iets van de tweede helft van de lente en het begin van de zomer. Als je de luizen bestrijdt op de juiste tijd dan zul je weinig tot geen last hebben van honingdauw en roetdauw. Bij grote bomen met een dicht bladerdek lukt bestrijding niet altijd goed omdat je met de meeste middelen de luizen moet raken met het bestrijdingsmiddel.

Veel lindes krijgen last van luizen op het jonge blad en de jonge groei. Het is overigens lang niet ieder jaar het geval dat er luizen in de lindes komen. Op beschutte plekken komen ze vaker op de lindes voor dan op open, winderige plaatsen.

De lindes die het meest voor leivormen worden gebruikt zijn Tilia europaea en Tilia cordata. Lindes determineren op basis van foto's is zeer lastig omdat ze van een afstand redelijk op elkaar lijken. Voor precieze determinatie zijn gedetailleerde foto's nodig van bladnerven, beharing op de bladeren, opbouw van de bloeiwijze etc.

Er bestaan overigens ook lindes die weinig last hebben van luizen (bijv. Tilia henryana) maar deze worden vanwege de langzame groei weinig gebruikt voor leivormen. Een uitzondering hierop is Tilia mongolica 'Buda' die je bij een paar kwekers kunt kopen als leivorm.


Gegroet, de tuinprins
vrijdag 8 september 2023 - 13:44
Lino

Lino

Let er volgend jaar in de lente eens op of je ook mieren ziet op de bomen kruipen.
Om luizen te bestrijden helpt het ook om mieren te bestrijden. Ik leg uit waarom: Mieren verzorgen de luizen om van hun honingdauw te genieten. Ze vallen de natuurlijke vijanden aan. Daardoor komen er steeds meer luizen bij.
Ik heb het dit jaar in mijn moestuin uitgetest en het resultaat was spectaculair. In een droge periode mierenlokdoosjes gezet. De luizenplaag verdween.
Volgend jaar doe ik het opnieuw, dan weet ik zeker of het geen toeval was.
dinsdag 19 september 2023 - 14:25

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon