menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Catalpa vraagstuk

Ga naar meest recente reactie

Appie Radeloos

Tekst aangepast

Appie Radeloos

Hoi allemaal,

Ik ben Patrick en ben een nieuwe gebruiker op het forum. Onze catalpa is ieder jaar prachtig maar dit jaar wil het niet vlotten. We leven nu mid Mei en er is nog geen blad te zien. Zie foto nu en een foto van vorig jaar.

Nu weet ik dat de catalpa een laatbloeier is maar ik zie dit jaar zelfs geen knoppen. Iemand een idee wat het kan zijn en wat ik kan doen? Vorstschade misschien? Ruim 2 jaar geleden was er veel strengere vorst maar deed het vervolgens prima die zomer.

Groet en dank,
Patrick

Bloemen & Planten

zaterdag 13 mei 2023 - 14:04
Appie Radeloos

Appie Radeloos

Catalpa nu

Bloemen & Planten

zaterdag 13 mei 2023 - 14:05
Henk-Willem

Henk-Willem

De boom staat in volledige verharding/kunstgras?
zaterdag 13 mei 2023 - 16:13
Appie Radeloos

Appie Radeloos

Hey Henk,

Deels. We hebben een tegel uitgesneden van plusminus 40 x 40cm. Dit is overigens in juni 2022 gedaan, voorheen had hij 60 x 60cm “vrijheid”.

Zou dat het zijn?
zaterdag 13 mei 2023 - 20:55
Henk-Willem

Henk-Willem

Wellicht dat de boom nog gaat uitlopen.
Bomen doen het echter veel beter met vrije grond in de boomspiegel. Zodat regenwater de wortels direct kan bereiken, waar afgevallen blad kan vallen en veteren wat weer de broodnodige voeding geeft aan de boom, en waar bodemleven kan gedijen. Dat is in bovenstaande situatie zo goed als onmogelijk.
zaterdag 13 mei 2023 - 22:42
Lamium

Lamium

Ik zou kijken of je die uitgeslepen tegel eruit kan halen zonder dat je hele terras instort (want ik snap dat je dat ook niet wil). En zie ik ook dat je iets wits rond de boom hebt? Als je de boomspiegel strak wil kan je misschien kijken of je daar een natuurlijk materiaal voor in kan zetten (schors/cacao).
zaterdag 13 mei 2023 - 22:45
PeterC

PeterC

Dit jaar gaat het allemaal wat trager.

Je kan, misschien met behulp van een trapladdertje, één van de hogere takken van je catalpa testen. Krab met je vingernagel de bast er van af.
Zit er groen onder? Geen probleem, de boom is wat later maar dat komt wel in orde.
Geen groen en knapt de tak af als een lucifer? Probleem. Wellicht is de boom dood.
zaterdag 13 mei 2023 - 23:33
Appie Radeloos

Appie Radeloos

Dank voor jullie reacties!

Ik heb een foto toegevoegd van de boomspiegel. We hebben inderdaad witte stenen rondom de stam gelegd. Niet zo slim, tezamen met de kleinere boomspiegel. We wonen hier nu 2 jaar en de eerste 2 zomers ging de catalpa perfect, daarvoor ook heb ik van de vorige bewoners gehoord, na de tuinverandering van afgelopen jaar is dit de eerste zomer en dus wat “slechter”. Hoewel hij altijd wel wat laat uitkomt. Dit jaar nog later. Waarschijnlijk door bovenstaande.

@peterc: er zit inderdaad groene stam onder de bast dus dat is goed nieuws.

Jullie adviseren dus om de witte stenen door natuurlijke materialen te vervangen en tegelijkertijd de boomspiegel te vergroten. Dit is beide
Gelukkig makkelijk te doen.

Bloemen & Planten

zondag 14 mei 2023 - 08:27
mjet

Mjet

Ieder jaar knot ik m'n catalpa's volledig kort zoals dit met 'n knotwilg gebeurt.
En ieder jaar krijgen ze dra terug een weelderig frisgroen bladerdek.
Catalpa's beginnen nu pas voorzichtig uit te lopen. Ze hebben beslist veel meer warmte nodig voor forse groei.
maandag 15 mei 2023 - 21:42
Appie Radeloos

Appie Radeloos

Moet ik ook dit jaar maar eens doen. Wanneer doe je dat? Oktober/november?
dinsdag 16 mei 2023 - 08:32
mjet

Tekst aangepast

Mjet

Wanneer je best snoeit moet je efkes voor googelen. Er is immers ook verschil tussen een gewone catalpa en een bolcalpa.
De takken van Catalpa hebben zacht hout waardoor je vorstschade oploopt als je voor- of in de vorstperiodes snoeit.
Of het nu nog kan weet ik niet.
Mijn gewone catalpa heeft momenteel een mooi veelbelovend scheutenbosje dat straks in de warme dagen zeer vlug zal groeien.
Ik vind het leuk om op die manier echt de evolutie van de seizoenen te beleven.

Bloemen & Planten

woensdag 17 mei 2023 - 10:27
Appie Radeloos

Appie Radeloos

Nog weinig actie bij mijn Catalpa. Geen bladeren. Zie ook de afbeeldingen.

Boomspiegel breder gemaakt, steentjes weg. Zodra ik een tak met mijn nagel schuur dan zie ik groen (zie middelste foto). De meest rechter foto is een doorgeknipte tak. Zie helaas geen sappen/vloeistof...

Is de boom dood?

Bloemen & Planten

woensdag 24 mei 2023 - 10:45
Lino

Tekst aangepast

Lino

Mij lijkt er ook iets mis met de stam…(?)
woensdag 31 mei 2023 - 15:21
Peterplant

Peterplant

Catalpa's die elk jaar consequent geknot worden sterven regelmatig opeens af na 15 tot 20 jaar. Catalpa's die ook nog eens op een slechte plek staan hebben een grotere kans om opeens niet meer uit te lopen.
Ik denk dat jouw Catalpa de moed opgegeven heeft.
woensdag 31 mei 2023 - 17:17

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon