menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Advies nodig

Ga naar meest recente reactie

ladyZai

LadyZai

Beste allen,
Ik heb nooit groene vingers gehad, dus weinig groen en planten in mijn vorige tuin gehad. Nu ben ik verhuist naar een huis met grote tuin en wil graag advies. De enige plant die ik goed kon onderhouden was de hortensia en zal dit ook weer terug planten want behalve dat het makkelijk te onderhouden was, zijn het ook hele mooie planten. Maar zou ook wel andere planten/bloemen willen. Aan de voorkant heb we kort oprit, daar komen grote bakken. Geen idee wat ik daar in zou kunnen doen, ook zodat we wat privacy hebben, dus misschien hoge siergras met mooie bloemen o.i.d.? Achtertuin grenst aan een soort bospad. Op het einde wil ik graag een lijn met hortensia's van verschillende hoogten en kleuren gaan planten. Maar wat ik aan de zijkanten moet planten weet ik ook niet, in het midden nu gras laten leggen. O ja het is ook allemaal kleigrond hier. Wie kan mij helpen. Ik zie hier op de site allemaal zaden die je kunt kopen maar weet niet of dit op kleigrond kan.
zaterdag 11 juni 2022 - 00:05
Tuinprins

Tuinprins

Belangrijk is dat je weet hoeveel zon er in het groeiseizoen (maart/september) op de plekken komt waar je wil planten. Als je veel schaduw hebt dan geen zonminnende planten neerzetten.

Kleigrond kan in de winter redelijk nat zijn. Planten die goede drainage willen zoals bijvoorbeeld lavendel kunnen in de winter wegvallen omdat ze te nat staan.

Zaden+kleigrond+ beginneling= geen goede combinatie. Beter koop je planten in een pot.

Ik denk dat je te veel hortensia's wil gaan aanplanten, misschien een beetje te veel van het goede. Er zijn nog genoeg andere planten die op kleigrond prima groeien o.a. rozen, veel Viburnum soorten, Deutzia, Spirea, Chaenomeles, Hemerocallis etc. etc. Er zijn hiervoor genoeg lijstjes te vinden op internet.

Gegroet, de tuinprins
zaterdag 11 juni 2022 - 07:22
sophora

Sophora

Tuinprins, als men van een heester houdt kan men er nooit teveel hebben. Ik heb bijna 400 Hydrangea's en koop er nog altijd bij.
zaterdag 11 juni 2022 - 10:18
Tuinprins

Tuinprins

Tja, dat noemen we een verslaving (ken het ook ...!)
zaterdag 11 juni 2022 - 13:06
Lamium

Lamium

Volgens mij kan je als je een hortensia goed kan houden 95% van de andere planten goed houden. Ik heb er heel veel die veel minder kritisch zijn.

Belangrijkste stap is voor het kiezen van de plant bekijken wat hij nodig heeft. En natuurlijk wat je mooi vindt. Of een plant zich goed voelt op kleigrond is vaak met google goed uit te vinden. Wel een tip: geloof het pas als meerdere bronnen hetzelfde zeggen. Een leuke om naar te kijken vind ik ook de struikganzerik (potentilla fruticosa).

In bakken heb je de kans zelf te bepalen wat voor grond je erin doet. Heeft een plant luchtige kalkrijke grond nodig, dan kan je die er gewoon in doen. Ik zou daar met het oog op ontginning liever geen turfminnende in doen (maar het kan natuurlijk wel). Siergras pontificaal in beeld zou ik niet snel doen omdat dat vaak een groot deel van het jaar bruin is, maar dat is natuurlijk een smaakding.
zaterdag 11 juni 2022 - 22:37

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon