menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Steriele bloemen

Ga naar meest recente reactie

cuckooflower

Cuckooflower

In een tuinboek worden een aantal planten met steriele - onvruchtbare - bloemen aangeraden omdat ze zo heerlijk lang doorbloeien. Maar ik vraag me nu af of deze planten wel natuurwaarde hebben. Hebben ze stuifmeel en nectar? Hebben de insecten er iets aan?
dinsdag 31 mei 2022 - 18:02
Peterplant

Peterplant

Dat kan per plant verschillen.
Steriel wil meestal zeggen dat er geen zaad gevormd wordt. Daardoor steekt de plant al haar energie in bloeien.
Een mooi voorbeeld is de steriele Agastache Blue Fortune
Die bloeit lang en rijk en er komen veel insecten op af. Als daar niets te halen zou zijn, zie je er ook geen insecten op af komen. Ook zijn er diverse steriele vlinderstruiken die rijk bloeien, veel vlinders lokken en geen zaad vormen. ( Wat voor de Amerikaanse markt handig is, want daar mogen geen zichzelf uitzaaiende vlinderstruiken verkocht worden omdat die anders het halve continent overwoekeren)
dinsdag 31 mei 2022 - 20:11
dries944

Dries944

De hortensia 'annabel' heeft steriele bloemen maar leveren ook geen nectar, dus hebben de bijen hier niks aan.Is bij veel hortensiasoorten zo maar nie bij allemaal.
dinsdag 31 mei 2022 - 20:49
WiPe

WiPe

Steriel is waardeloos voor insecten wegens geen meeldraden en vaak ook geen stampers. Er zijn maar weinig soorten met gevulde bloemen die interessant zijn voor insecten.

Wat hortensia's betreft zijn vooral de teller hybriden interessant: die hebben steriele lokbloemen en fertiele bloemen in het centrum.
dinsdag 31 mei 2022 - 22:08
Tuinprins

Tuinprins

@ Dries944: Veel Hydrangea paniculata cultivars zijn wel aantrekkelijk voor bijen. Ook Hydrangea aspera is interessant voor bijen en vlinders.

@ Peterplant: die (bijna) steriele vlinderstruiken zoals 'Blue Chip' trekken beduidend minder vlinders dan niet steriele soorten. (Bovendien is 'Blue Chip' echt een krukplant want zeer breekbare takken).

Gegroet, de tuinprins
woensdag 1 juni 2022 - 07:34
cuckooflower

Cuckooflower

Aha, per plant verschillend dus! Bedankt voor jullie inzichten! In mijn boek wordt inderdaad Agastache Blue Fortune aangeraden. Ook onder meer Geranium "Patricia" en Geum Totally Tangerine zouden steriel zijn. Als ik deze google, zie ik nu dat ze wel insecten lokken. Maar wellicht minder dan een fertiele soort, begrijp ik nu. Goed om te weten. Dank allemaal!
woensdag 1 juni 2022 - 14:46
dries944

Dries944

Als je wat observerend bent in je tuin zie je snel waar (veel) bijen/hommels zitten en waar niet. Ik heb hier een bruidsbloem die veel bijen trekt.
Ik heb hier ook 2 teller hortensia's staan in pot tuinprins. Vroeger ook annabellen ma heb die na paar jaar gerooid. Niet aan te raden in volle zon die annabellen!
woensdag 1 juni 2022 - 21:08

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon