menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Kalkkorrels

Ga naar meest recente reactie

willy cr.

Willy cr.

Op zoek naar een antwoord maar tot heden alleen maar onduidelijk: mag blauwe regen jaarlijks kalk krijgen of niet?
En welke bemesting is aangeraden voor deze klimplant?
Info is welkom waarvoor dank!
donderdag 3 februari 2022 - 15:11
leerling

Tekst aangepast

Leerling

Wisteria sinensis heeft een voorkeur voor lichtzure tot neutrale grond (pH 6.0 - 7.5). Wat niet wil zeggen dat hij het in iets zuurdere of iets kalkrijkere bodems slecht zou doen.

Wat is de zuurtegraad van de grond waar hij in staat?

Nooit zomaar blindelings bekalken. In België zijn zo'n 2 tuinen op 3 en en 3 gazons op 4 overbekalkt. Eén van de gevolgen hiervan is dat planten moeilijker voedingsstoffen kunnen opnemen.
Zie o.a. https://data.secureserver.be/hosting/pcs/Publicaties.nsf/webopen/4D939EF8ED1D9011C125863A004A6CA1/$File/STUDIEDAG_201210_01_AE.pdf
donderdag 3 februari 2022 - 17:47
Patrikc

Patrikc

Ik zal proberen duidelijk te zijn: kalk is niet nodig en een mulch van compost is voldoende.
donderdag 3 februari 2022 - 21:24
leerling

Leerling

Ik zal proberen duidelijk te zijn: kalk is niet nodig en een mulch van compost is voldoende.
donderdag 3 februari 2022 - 21:51
dries944

Dries944

Dit klopt ,zolang er genoeg organische stof in de bodem zit is kalken niet nodig.
Het bodemleven zorgt er namelijk voor dat je een neutrale ph krijgt in je bodem en das ideaal voor heel veel planten.
donderdag 3 februari 2022 - 22:03
willy cr.

Tekst aangepast

Willy cr.

Bedankt voor de reacties.
Ik zal het rond maart dan maar houden op organische koemest korrels zodat deze planten genoeg voeding hebben .
Ook heb ik vernomen dat een beetje bitterzout ( epsomzout) aan de planten een heel goed middel is om groeien en gezonde bladeren te bevorderen.
vrijdag 4 februari 2022 - 10:12
Polplastron

Polplastron

Dit geeft, vermoed ik, ongeveer dezelfde werking als patentkali. Magnesium zorgt er inderdaad voor dat de celstructuur stevig en gezond wordt of blijft. Het is echter hetzelfde verhaal als met een vitamine-kuur: veel mensen denken "hoe meer hoe beter", maar het tegendeel is waar; overdaad schaadt.

Zelf geef ik m'n rozen ieder jaar een handje patentkali bovenop de gewone organische meststoffen. Ik merk echter dat teveel mesten meer nadelen geeft dan te weinig mesten als het gaat om gezondheid.
dinsdag 8 februari 2022 - 22:04

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon