menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Clematis

Ga naar meest recente reactie

Vincent Vermandels

Tekst aangepast

Vincent Vermandels

Beste tuinvrienden

Ik heb in april dit jaar 2 clematissen gekocht (princess kate en miss bateman).
Deze staan geplant in een grote bak met gaten onderaan op ons dakterras.

Beide clematissen doen het niet zo goed, en vooral over de miss bateman maak ik me het meest zorgen. Deze is sinds ik hem gekocht heb amper een paar cm gegroeid. De bladeren zien er allemaal wat ziek uit.

De princess kate groeit heel wat beter, maar er blijven bladeren verdorren.
Naast deze clematissen heb ik wel vandaag 2 kleine paddenstoelen aangetroffen.

Ik geef de clematissen bijna iedere dag water (elk ongeveer 3L). De grond staat altijd vochtig. Ik vraag me af of ik ze te veel water geef? Of zou dit de verwelkingsziekte zijn en geef ik ze te weinig water?
Zien jullie wat er mee scheelt en wat ik er kan aan doen? Bedankt!

Hieronder enkele foto's. 1, 2 en 3 zijn de Miss Bateman. 4 en 5 zijn Princess Kate.



dinsdag 4 augustus 2020 - 22:47
Tuinprins

Tekst aangepast

Tuinprins

Op de eerste foto's lijkt mij sprake te zijn van een ernstige spint aantasting. Spint is een minuscuul beestje dat aan de onderkant van het blad zit en nauwelijks met het blote oog te zien is. Het zuigt aan het blad waardoor je aan de bovenkant van die gele en geelgroene plekken krijgt. Bij een flinke aantasting wordt het blad bruin en valt af.

Spint ontstaat vooral onder warme en droge omstandigheden. Spuiten met een chemisch middel is noodzakelijk om van deze aantasting af te komen. Hierbij is het van belang om de onderkant van het blad goed te raken omdat daar de spintbeestjes zitten. Na 2-3 weken dit herhalen omdat dan weer eitjes zijn uitgekomen die de spintaantasting voortzetten. Het is van belang de cyclus eitje-spintbeestje te doorbreken anders blijf je last houden van spint.

Overigens vraag ik mij af of de plek waar de Clematis staat wel geschikt is voor die plant.


Bij de tweede Clematis zou er sprake kunnen zijn van verwelkingsziekte (verticillium). Het is een schimmelziekte die in de bodem blijft zitten. Droge grond heeft weinig met het ontstaan van verwelkingsziekte te maken, je ziet het vaker op grond die te nat is. Het zou kunnen dat overmatig water geven juist heeft geleid tot verwelkingsziekte bij jouw plant. De aangetaste delen weg snoeien (snoeigereedschap goed ontsmetten met chloor of spiritus!!!) en hopen dat de plant erover heen groeit.


Gegroet, de tuinprins
woensdag 5 augustus 2020 - 05:22
Roeli

Roeli

Een paar vragen.
Die plantenbak, daar zitten gaten in. Prima. Maar kan het water ook uit die gaten komen ?
Als die bak vlak op beton ,of zo, staat, kan het water misschien niet weg. Op een paarklinkers, of planken zetten helpt.
Verder is zo'n dakterras meestal bloedheet. Vermoedelijk nergens schaduw en de komende week wordt het tropisch warm. Kan je er geen parasol op of voor zetten ?
Doe ik zelf ook op het terras.
woensdag 5 augustus 2020 - 10:50
Vincent Vermandels

Vincent Vermandels

Beste tuinprins, bedankt voor de heel nuttige info! Het was mijn eerste vraag op dit forum en schatte de kans op een antwoord gering in. Niets is minder waar! Roeli ook bedankt voor de tip!

Ik koop morgen een middel tegen spint en behandel de clematis bateman. Bij de princess kate heb ik de aangetaste delen vandaag weg gesnoeid. Ik vind het wel moeilijk om te bepalen hoeveel water ik ze moet geven. Ze staan op het dakterras maar staan tegen een noordmuur en er hangt een wit zeil boven ons terras waardoor het licht gefilterd is. Ze krijgen pas de laatste uren van de dag volle zon. De bak staat op enkele latjes, dus het water kan onderaan weg.
woensdag 5 augustus 2020 - 22:23
Vincent Vermandels

Vincent Vermandels

Kennen jullie een goed middel om spint mee te bestrijden? Bedoel je met een chemisch middel de zeep-water-spiritus-mengeling, of een specifiek product?
woensdag 5 augustus 2020 - 22:38

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon