menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Vlekken op oleander blad

Ga naar meest recente reactie

Greenpower

Greenpower

1 oleander die ik gekocht heb heeft redelijk wat bladeren met deze plekjes of vlekken? Iemand enig idee wat dit kan zijn en wat je ermee moet doen? Ik merk nergens blad luis op...Ik heb hem 1 week nu,heb verse grond en hem in Andere pot gedaan en 1 keer vloeibare bemesting gegeven.wat mij wel opvalt is dat die best uitgedund is aan geknipt is.het is nog niet super erg aanwezig maar sommige bladeren vertonen dit.hopelijk hebben jullie er inzicht op en tips.mvg Andy

Bloemen & Planten

vrijdag 15 mei 2020 - 08:50
Greenpower

Greenpower

Andere foto

Bloemen & Planten

vrijdag 15 mei 2020 - 10:05
verbena46

Verbena46

Lijkt op "pauwenoog"
Is een schimmel "cycloconium oleaginum" komt ook voor bij de olijfplant.
Behandelen met een anti sschimmel met koper.
vrijdag 15 mei 2020 - 10:08
satomi

Satomi

Vind dit niet op Spilocaea oleaginea lijken. Dat ziet er heel anders uit.
vrijdag 15 mei 2020 - 11:46
Greenpower

Greenpower

Het ziet er meer uit als op de eerste foto en het is enkel bij sommige blaadjes..misschien tijd dat die goed wat zon krijgt ofzo
vrijdag 15 mei 2020 - 12:17
satomi

Satomi

Zeker. Ook zorgen dat er genoeg wind door de plant gaat en er voldoende zon het grootste deel van de blad kan beschijnen. Dan droogt het blad sneller op na een regenbui. Evt.met snoeien wat open houden en de plant niet tussen andere hogere planten in zetten.
Verder altijd op de bodem water geven door de slang erbij te leggen. Dit soort schimmels wordt door waterdruppels verspreidt dus die zoveel mogelijk beperken. Daarnaast de bodem ook vrij houden van onkruid. Afgevallen blad meteen opruimen.

Als de oleander verder goed verzorgd wordt en gezond is komt dat meestal wel goed. Het blad op de tweede foto was al langer geïnfecteerd en daar zijn de vlekken in elkaar doorgelopen. Blijf dus de plant goed nakijken op vlekken en andere ziekten en plagen.

vrijdag 15 mei 2020 - 14:58
Greenpower

Greenpower

Zou het misschien ook kunnen dat hij last heeft gehad van droogte? Deze komen van een kweker uit Italië en ze waren bij aankomst de grond was erg droog.ik geef ze voldoende water nu en al bemest maar heb ze nog maar een week .Ik hoop dat ze gelukkiger gaan worden met de zon en genoeg water te geven dat het zo zal herstellen.
vrijdag 15 mei 2020 - 20:41
satomi

Satomi

Dat zou best kunnen maar oleanders kunnen best wat droogt hebben. Deze vlekken worden makkelijk doorgegeven op een kwekerij. Ze komen op meer plantengeslachten voor. Misschien door een regenbui, want er wordt bij veel kwekers een druppelsysteem in de potten gebruikt.
zaterdag 16 mei 2020 - 01:08
Greenpower

Greenpower

Die andere oleander begint wat wit op veel bladeren te krijgen! Komt dit nu dat het snachts nog fris is en te veel water geef.of is er iets meer aan de hand?

Bloemen & Planten

zaterdag 16 mei 2020 - 20:09
Greenpower

Greenpower

Als je erover gaat met je vinger gaat het meteen eraf
zaterdag 16 mei 2020 - 20:39
satomi

Satomi

Dat is niks ernstigs. Het is residu van stoffen die in het sproeiwater van de kweker of jezelf gezeten hebben, bv. bladvoeding of spuitmiddelen. Dat spoelt er met een flinke regenbui zo af.
zondag 17 mei 2020 - 00:54
Bieneke

Bieneke

Hier dit jaar ook ellende met de Oleander. Hij laat van onder naar boven het geel wordende gevlekte blad los.
Ga vanmiddag even naar een tuincentrum om ze mee te laten kijken…

Bloemen & Planten

zaterdag 13 november 2021 - 14:40

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon