menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Brugmansia(Datura) in volle grond

Ga naar meest recente reactie

Wimsomnia

Tekst aangepast

Wimsomnia

Hoi,

Dit jaar ga ik het eens riskeren om een Brugmansia in volle grond te laten overwinteren.

Heb hem daarnet geplant en alvast rond de plant een mengeling van bladeren, stro en vers gemaaid gras gelegd, kwestie van de wortels toch al wat te beschermen tegen de komende vorst.

Deze vraag had ik een lange tijd geleden ook al gesteld in : https://www.tuinadvies.be/tuinvrienden/forum/2/bloemen-planten/64398/brugmansiaengelentrompet-in-volle-grond#bericht509018

Maar misschien zijn er nu nieuwe ideeën...

Wat raden jullie nu aan om de plant zélf zo goed mogelijk te beschermen tegen de kou?
Zelf had ik al gedacht aan meerdere vuilzakken over de plant heen trekken.

Heeft iemand van jullie een idee?

Alvast bedankt voor elke reactie!!

PS Ik ga deze vraag ook stellen in "tropische planten en kamerplanten" want daar hoort het natuurlijk ook bij

Bloemen & Planten

dinsdag 25 september 2018 - 12:32
Roeli

Roeli

Ik neem de gok niet. Als we maar een paar nachten strenge vorst krijgen, gaat hij wel hemelen.
Natuurlijk scheelt het wel waar je woont.
dinsdag 25 september 2018 - 12:57
LT

LT

Je zult overal het zelfde antwoord krijgen: NIET WINTERHARD!!!
dinsdag 25 september 2018 - 13:26
deHaan

DeHaan

Het kan denk ik wel, maar dan moet je er een kasje omheen bouwen en je moet verwarmen.
Zorg ook voor voldoende ventilatie.
dinsdag 25 september 2018 - 16:35
Patrikc

Patrikc

DeHaan, je vergeet te vermelden dat zo een serre verwarmen een aardige duit kost... Er zijn hoveniersbedrijven die overwinteringsplekken aanbieden in een grote serre, dat kost in verhouding bijna niks.

Zonder goede isolatie gaat hij er in volle grond gegarandeerd aan, zelfs in de voorbije zachte winters. Meerder lagen plastieken zakken is geen isolatie.

Als je het toch wil proberen, zou ik er een structuur rond bouwen die in alle richtingen aanzienlijk groter is dan de plant en dat dan helemaal vol met stro steken, zonder gaten te laten, het geheel afdekken met een zeil.
Zonder garantie...

Eventueel kan je inspiratie vinden bij het overwinteren van bananenplanten, maar daar moet slechts de groeipunt vorstvrij blijven, hier wil je alle takken behouden.

Laat vooral na de winter weten hoe het afgelopen is.

Veel succes.

dinsdag 25 september 2018 - 18:57
LT

LT

Er zijn kuipplantenverenigingen die een ruimte in een kwekerskas huren...
dinsdag 25 september 2018 - 19:05

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon