menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Alstroemeria aanplanten

Ga naar meest recente reactie

groengroentje

Groengroentje

Ik heb een alstroemeria gekocht. 'Hybride Mars' Hij wordt 70 cm hoog en zou bloeien van juni tot oktober.
Uit de forumonderwerpen las ik wel dat een alstroemeria zich via wortelstokken uitloopt en dit redelijk hardnekkig kan zijn.
Ik dacht heb dus voor ik hem in de grond steek een wortelbegrenzer te zetten of is het voldoende hem in een plastieken pot zonder bodem aan te planten. Een soort metselkuip of zo? En hoe hoog dient deze best te zijn, opdat hij zich niet langs onder verder zet?
Iemand enge tips hieromtrent?
zaterdag 31 maart 2018 - 18:34
Tuinprins

Tuinprins

Ik zou deze niet in de tuin planten aangezien veel Alstroemeria's woekeren (niet alle soorten echter). De plant met pot en al ingraven is ook af te raden aangezien de worteluitlopers door de ontwateringsgaten van de pot gaan en zich zo als nog in de tuin vestigen. Een bodemloze pot is het gevaar opzoeken ...

Als je plant met een wortelbegrenzer dan toch minimaal 50 cm diep.

Verder zou ik de bloeitijd (juni-oktober) met een hele grote korrel zout nemen.


Gegroet, de tuinprins
zondag 1 april 2018 - 09:21
groengroentje

Groengroentje

Zijn precies enorme woekeraar. Heb een wortelbegrenzer van 65 CM. Ga die dan zeker gebruiken.
Bedankt voor de info

Heb je mss ook namen van de soorten die niet woekeren
zondag 1 april 2018 - 16:54
lilyboskat5

Lilyboskat5

Ik heb die van mij nu in een speciekuip gezet.
Kijken hoe hij het daarin doet.
Ik meen dat het Alstroemeria ‘Rock and Roll’ is.
zondag 1 april 2018 - 22:19
Tuinprins

Tuinprins

Alstroemeria's die weinig tot niet woekeren zijn botanische soorten die weinig worden aangeboden en veelal matig winterhard zijn.

Kruisingen waar 'bloed' in zit van A. aurea en A. ligtu woekeren meestal.


Gegroet, de tuinprins
maandag 2 april 2018 - 07:17

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon