menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 2

Rozen

magdap

Magdap

Door het zachte weer zijn er nog veel rozelaars in bloei. Als het weldra kouder wordt en de bloemen verslensen, laat ik er dan nog bottels aan komen, of is het beter om heel de bloem af te knippen om de struik niet uit te putten ?
maandag 31 oktober 2016 - 21:04
Polplastron

Polplastron

Of je bottels laat komen of niet, is je eigen keuze. Dat de bottels energie wegnemen van de plant klopt wel, maar het effect daarvan wordt volgens mij nogal vaak overschat.
Persoonlijk vind ik het wel mooi als er in de winter ook iets te zien is aan de struiken, dus hier blijven bottels bij heel wat rozen gewoon hangen.
De enige redenen waarvoor nu snoeien wel interessant is:
1) De struiken kunnen op dit moment nogal "wild" ogen; met een beetje snoei krijg je ze snel terug een beetje op orde.
2) Lange takken kunnen 's winters bij storm, zware regen of sneeuw afbreken: om die reden is het interessant om nu al een beetje te snoeien.

De grote snoei gebeurt bij de meeste rozenenthousiastelingen toch nog in het voorjaar rond maart.

Groetjes,

Pol
dinsdag 1 november 2016 - 10:42
magdap

Magdap

Hartelijk dank voor de goede informatie. Ga dan alleen de lange takken van de klimrozen wat bijknippen.
dinsdag 1 november 2016 - 15:36
Polplastron

Polplastron

Veel snoeiplezier!
donderdag 3 november 2016 - 08:35

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon