menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Winter bescherming.

Ga naar meest recente reactie

Johnnieboy

Johnnieboy

Mijn vraag is de volgende. Wanneer kun je beste de winter bescherming aanbrengen. Zoals aanaarden van de rozen en bescherming hoezen voor stamroos. Bedankt alvast.
dinsdag 13 oktober 2015 - 09:59
Wannus

Wannus

Ik heb nog nooit geen stamrozen en andere afgedekt tijdens de winter .
In de borders werp ik nu bladeren tussen de planten om de grond een beetje
te beschermen . Ook kan haksel gebruikt worden .
dinsdag 13 oktober 2015 - 10:16
Carib

Tekst aangepast

Carib

Ook ik heb nog nooit struikrozen aangeaard of afgedekt. Ik heb alleen heel lang geleden een onbeschermde stamroos aan langdurige vorst verloren. Het aanbrengen van hoezen op stamrozen dient alleen te gebeuren voor serieuze vorst en daarna weer verwijderd te worden, anders veroorzaakt het meer schade dan bescherming. Toen ik nog stamrozen had (passen niet meer bij het huidige karakter van mijn tuin) bracht ik bij strenge vorst alleen wat bescherming rond de entplek aan.
dinsdag 13 oktober 2015 - 16:03
minouke

Minouke

Wanneer rozen diep genoeg zijn geplant (entknop 5cm onder de opp) moet je ze niet aanaarden.
Aanaarden werd vroeger wel gedaan omdat men de rozen niet diep genoeg plantte.
Moesten je rozen toch na een strenge winter invriezen dan lopen ze in het voorjaar terug uit.
Al het afgevallen blad veeg ik ook in de borders en gevoelige planten leg ik nog eens een vliesdoek over.

Stamrozen kan je beschermen met een jutezak erover te trekken desnoods gevuld met hooi.
Zorg dat de entknop ook hier goed beschermd is.
ik ben de mijn wel kwijt geraakt met een strenge winter.

Groetjes
Chantal
dinsdag 13 oktober 2015 - 17:21
Johnnieboy

Johnnieboy

Bedankt voor alle goede adviezen.
woensdag 14 oktober 2015 - 09:32
Boerke

Boerke

Planten buiten nog nooit beschermd . Enkel potplanten zoals geranium - laurier - enz. die gaan naar binnen. Alsook deed ik vroeger de knollen van dhalia's uit om binnen vorstvrij te bewaren.
En rozen? Voor de winter ; wintersnoei ; half afsnoeien en na de winter snoeien op enkele ogen . Hangt af naar welke richting ze staan om een mooie plant te krijgen. En verder laat ik de natuur zijn gang gaan .
woensdag 14 oktober 2015 - 10:56
Johnnieboy

Johnnieboy

Bedankt voor uw reactie.
woensdag 14 oktober 2015 - 18:42

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon