menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Zit dit tuinontwerp goed?

Ga naar meest recente reactie

waaslandwolf1980

Tekst aangepast

Waaslandwolf1980

Goedemorgen beste tuinvrienden

Ik ben momenteel zelf bezig met het ontwerp van mijn voortuin (zie bijlage).
Nu dacht ik om onderstaande planten te gebruiken.

4 x Quercus palustris “Green Dwarf”
21 x Hydrangea paniculata “phantom”
10 x Prunus lus. 'Angustifolia'
158 x Waldsteina Ternata P9
12 x Accenten van Narcis tête a tête P9
12 x Accenten van Anemone “Honorine Jobert” P9

Graag had ik geweten of jullie dit eens willen bekijken en eventueel opmerkingen kunnen geven over de gekozen planten (het ontwerp op zicht staat vast) ?
Passen deze bij elkaar? Zijn de aantallen goed?

Alvast bedankt voor de hulp.

Bloemen & Planten

woensdag 16 september 2015 - 11:14
Joukje Smeding

Tekst aangepast

Joukje Smeding

De hydrangea pan. Phantom is wel een krachtig groeiende soort. Aan ruimte heeft hij zo maar 1 vierkante meter nodig. Misschien wel meer. Ik probeer hem nu op stam te kweken. Verder tuinier op mijn gevoel en bekijk het bij een ander. De pluimen zijn prachtig en verkleuren mooi. Je hebt de maten er niet bij staan.
woensdag 16 september 2015 - 13:13
waaslandwolf1980

Waaslandwolf1980

Hallo Joukje,

Alvast bedankt voor je antwoord. Ik heb de "phantom" gekozen omdat deze - voor zover ik gelezen heb - beter/mooier te knippen is.
Is er een andere soort die jou beter geschikt lijkt?
Ik wil sowieso witte dus misschien "Mme E. Mouillère"?

I.v.m. de maten is het de bedoeling om "hoog/ca. 1,5 mtr." te starten met de hortensia's daarna een beetje te zakken naar ca. 1 mtr. met de portugese laurier.
Dan een tussenhoogte met de anemone en narcissus en tot slot
de Waldsteina als bodembedekker.

woensdag 16 september 2015 - 13:43
Tuinman65

Tuinman65

De aantallen zijn moeilijk te beoordelen als we de maten niet kennen.
Hydrangea Phantom en Mme Mouillère zijn totaal niet met elkaar te vergelijken.

Leo
woensdag 16 september 2015 - 15:07
waaslandwolf1980

Waaslandwolf1980

Goedemiddag Tuinman65

Waar zitten de verschillen juist tussen beide? Welke is volgens u het best aangewezen in een voortuin?

I.v.m. de oppervlaktes
Hortensia voor een oppervlakte van ca. 7 m²
Portugese laurier voor blokje van 4 lopende mtr x 1 mtr..
Vak voor Waldsteina Ternata, anemone, narcis is ca. 13m²
woensdag 16 september 2015 - 16:03
Joukje Smeding

Joukje Smeding

De hydrangea pan."phantom" is een pluimhortensia. Deze mag je ieder jaar flink (15 cm hoog ) terugsnoeien en hij bloeit op het nieuwe hout. De andere is een hortensia die op oud hout bloeit en als nadeel heeft dat je na een strenge winter dus geen bloei hebt. Er is ook een pluimhortensia "lemmon light" die licht groen/wittige bloemen heeft en sinds enkele jaren ook een mini lemmon light. Jouw keuze is voor de hoogte prima. Kijk bij een goede kwekerij maar hoe groot ze zijn. En anders you tube en dan toets je pluimhortensia in en krijg je heel wat informatie. Een portugese laurier als blok vulling wie weet. Heb ze hier als haag. En de stam is nu al behoorlijk dik na 5 jaar en hoog twee meter. En ik snoei regelmatig.
woensdag 16 september 2015 - 17:45
Joukje Smeding

Joukje Smeding

De hydrangea pan."phantom" is een pluimhortensia. Deze mag je ieder jaar flink (15 cm hoog ) terugsnoeien en hij bloeit op het nieuwe hout. De andere is een hortensia die op oud hout bloeit en als nadeel heeft dat je na een strenge winter dus geen bloei hebt. Er is ook een pluimhortensia "lemmon light" die licht groen/wittige bloemen heeft en sinds enkele jaren ook een mini lemmon light. Jouw keuze is voor de hoogte prima. Kijk bij een goede kwekerij maar hoe groot ze zijn. En anders you tube en dan toets je pluimhortensia in en krijg je heel wat informatie. Een portugese laurier als blok vulling wie weet. Heb ze hier als haag. En de stam is nu al behoorlijk dik na 5 jaar en hoog twee meter. En ik snoei regelmatig.
woensdag 16 september 2015 - 17:47
Joukje Smeding

Joukje Smeding

De hydrangea pan."phantom" is een pluimhortensia. Deze mag je ieder jaar flink (15 cm hoog ) terugsnoeien en hij bloeit op het nieuwe hout. De andere is een hortensia die op oud hout bloeit en als nadeel heeft dat je na een strenge winter dus geen bloei hebt. Er is ook een pluimhortensia "lemmon light" die licht groen/wittige bloemen heeft en sinds enkele jaren ook een mini lemmon light. Jouw keuze is voor de hoogte prima. Kijk bij een goede kwekerij maar hoe groot ze zijn. En anders you tube en dan toets je pluimhortensia in en krijg je heel wat informatie. Een portugese laurier als blok vulling wie weet. Heb ze hier als haag. En de stam is nu al behoorlijk dik na 5 jaar en hoog twee meter. En ik snoei regelmatig.
woensdag 16 september 2015 - 17:49
Carib

Carib

De bomen staan wel erg dicht bij de erfgrens. Ook bolbomen zijn gewoon bomen die aan de regels moeten voldoen. De aantallen planten zijn wel heel erg royaal. Voor 7m2 zijn 7 Phantoms meer dan genoeg. Om een heg van Portugese laurier in vorm te houden zul je wel vaker moeten snoeien, want het zijn forse groeiers. Hier groeien ze makkelijk 50 cm per jaar in hoogte en breedte.

woensdag 16 september 2015 - 19:24
waaslandwolf1980

Waaslandwolf1980

Goedemiddag Joukje, Carib,

Alvast bedankt voor de hulp. Ik pas de aantallen dan aan.
I.v.m. de bomen staan deze op voldoende afstand van de rooilijn (dit zie je inderdaad niet goed op het plan).

Jullie doen me nu wel twijfelen over de portugese laurier.
Ik dacht dat het wel mooi zou zijn om deze terug te laten komen.

Wat lijkt jullie een mooi alternatief wat bij de rest pas als middelhoogte?
Ik ben niet zo'n fan van siergrassen ...

Groetjes en bedankt.
donderdag 17 september 2015 - 13:24
Joukje Smeding

Joukje Smeding

Taxus blokken of ilex crenata is ook wintergroen. De laatste is een nieuwe vervanger van buxus.
donderdag 17 september 2015 - 15:15
Tuinman65

Tuinman65

7 stuks Hydrangea lijken mij ook voldoende.
Als het mijn tuin zou zijn zou ik de Phantom vervangen door Wim's Red. Een cultivar die veel steviger is en niet zo snel zal omvallen bij veel regen. Bloemen kleuren mooi rood in het najaar.
158 Waldsteinia is ook wel wat veel. Met 120 planten heb je ruim voldoende.
Ik zou de anemonen combineren met Verbena bonariensis. Gemengd planten dus.

Leo
donderdag 17 september 2015 - 15:30
Joukje Smeding

Joukje Smeding

Maar de verbena bona zaait in je grind. Maar de combinatie is wel mooi. Er is een nieuw soort verbena die niet zaait.
donderdag 17 september 2015 - 15:58
waaslandwolf1980

Waaslandwolf1980

Hey super bedankt voor de info.
Ik ben héel enthousiast over de aanpassingen.
De Ilex crenata en vooral de Wim's Red vind ik héel mooi, ik ga er nog even over denken maar ga dit zeker overwegen.

Zouden jullie dan de anemonen combineren met Verbena bonariensis EN de waldsteinia Ternata (narcissesen weglaten)?
Of moet de Waldsteina dan weg?

Is de Waldsteina eigenlijk gevoelig voor ziektes?
vrijdag 18 september 2015 - 12:54
Tuinman65

Tuinman65

Nee, de Waldsteinia moet zeker niet weg, de narcissen misschien wel.
Die bloeien maar even en wil je ze het volgend jaar nog zien bloeien dan moet het loof afsterven en dat is niet echt een mooi zicht.
Waldsteinia is niet gevoelig voor ziekten.

Leo
vrijdag 18 september 2015 - 13:27

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon