menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Zantedeschia aethiopica rhizomen

Ga naar meest recente reactie

Arico

Arico

Ik heb een maand geleden deze rhizomen online gekocht met als bedoeling om ze in het voorjaar uit te planten. Ter overwintering heb ik ze in een open kartonnen doos gestopt, gaten in geprikt en tussen de afzonderlijke rhizomen krantenproppen geplaatst en op zolder geplaatst. Het is er donker en koel.
Maar ik heb gemerkt dat ze toch aan het schieten zijn. Zou ik ze beter in het tuinhuis leggen waar het vele malen koeler is?
donderdag 27 november 2014 - 22:56
Tuinman65

Tuinman65

Ik zou ze nu inpotten , vorstvrij bewaren en na half mei buiten uitplanten.
Leo
donderdag 27 november 2014 - 23:24
Arico

Arico

Oppotten in potgrond? Dan gaan ze volgens mij helemaal wortel shieten
vrijdag 28 november 2014 - 07:53
jdcoster

Jdcoster

Als je ze niet in grond plaatst is er tegen begin april veel kans op schade door uitdroging.
Als ze blad maken moeten ze wel op een goed verlichte plaats staan opdat de bladeren niet te groot en te slap worden. Alles wat ze nu al aan bladeren en wortels maken is al winst voor volgend jaar.
Eigenlijk zijn ze zelfs matig winterhard. Afgedekt met een dikke laag compost of bladeren overleven ze de meeste winters buiten in de volle grond.
vrijdag 28 november 2014 - 09:51
Patrikc

Patrikc

Aronskelk wordt door de bollenhandelaars verkocht in de herfst samen met de lentebloeiende bollen, en ook in de lente samen met de zomerbloeiende bollen. Ze moeten direct geplant worden. Als jij je aronskelk in de lente had willen planten had je ze in de lente moeten kopen.
vrijdag 28 november 2014 - 11:02
sirius

Sirius

Mijn Zantedeschia groeit en bloeit altijd in de winter en vroege lente. Ik kan daar niets aan veranderen, is schijnbaar de natuur van 't beestje. In de winterberging krijgt hij helaas weinig licht maar dat stoort 'm helemaal niet. Heb ooit voor de grap de bloemen eens bestoven en toen had ik nog zaden ook.
vrijdag 28 november 2014 - 11:47
Arico

Arico

Ik heb veel informatie opgezocht over Zantedeschia en het bewaren/overwinteren van bollen/rhizomen. De reden waarom ik de rhizomen nu al gekocht heb is deels als experiment en ten tweede omdat mijn tuin nog niet helemaal af is op de plaats waar ik ze wil planten.

Daarbij, staan ze nu in volle zon, halfschaduw of schaduw? Ook weer veel tegenstrijdige berichten.
vrijdag 28 november 2014 - 12:21
Patrikc

Patrikc

Als er geen probleem is qua vochtvoorziening bvb als oeverplant, dan kan de Z. probleemloos in volle zon. In drogere omstandigheden is halfschaduw tot schaduw aangewezen.

Wat is uw experiment?
vrijdag 28 november 2014 - 15:04
Arico

Arico

Eerste onderdeel van 't 'experiment' is zien OF ze als rhizoom zijn te overwinteren en hoe. Ik heb er 2 op zolder laten liggen, 2 in het tuinhuis gelegd en 3 heb ik opgepot binnen.

Tweede is dat we hier zitten met zware kleigrond. Komende lente ga ik de grond bewerken en ze op verschillende plaatsen (volle zon, halfschaduw, schaduw) planten en zien wat voor mij werkt.
vrijdag 28 november 2014 - 15:19
Patrikc

Patrikc

Niks mis met wat ge-experimenteer in de tuin, maar die rhizomen laten uitdrogen op zolder of in het tuinhuis heeft toch weinig zin. Als je die nu oppot zoals de anderen dan heb je er in 't voorjaar genoeg om uw experiment verder te zetten.
vrijdag 28 november 2014 - 21:56
Polplastron

Polplastron

Bij mij staat Zantedeschia in volle (zand-)grond buiten. De standplaats bij mij is in gedeeltelijke zon: vanaf de namiddag staan ze echt volop in de zon.
De grond is redelijk droog, maar daar lijken ze geen last van te hebben.

Ik heb ze ook al in schaduw gehad, maar dan bloeien ze minder en in volle zon op kurkdroge grond bloeien ze wel en groeien ze goed, maar blijven ze kleiner.

Hoewel het eigenlijk planten zijn die in hun thuisland in de winter en het voorjaar bloeien en dan op dat moment volop in drassige grond staan, lijken ze eigenlijk heel gehard te zijn tegen alle "mishandelingen" die je in de tuin maar kan aanrichten aan een plant.

's Winters kunnen ze wel doodgaan als de grond op dat moment te drassig of te nat blijft: de combinatie van vorst en slechte afwatering zorgt voor rot. Daarom lukt het in onze zandgrond net zo goed om ze zelfs zonder enige bescherming de winter door te krijgen.

Groeten,

Pol
zondag 30 november 2014 - 18:44
Arico

Arico

Al bij al heeft iedereen verschillende ervaringen (zoals altijd)

'k Heb er drie binnen in een grote 40l pot geplant. Zullen zien hoe goed ze het doen.

Bloemen & Planten

maandag 1 december 2014 - 23:11
Patrikc

Patrikc

Arico, er zijn ook zoveel verschillende invloedsfactoren die in ieders ervaring verschillend kunnen zijn, en dat maakt tuinieren juist zo boeiend
maandag 1 december 2014 - 23:17
sirius

Sirius

Bij mijn weten kan men de aard van het beestje niet veranderen, men kan het hooguit, en in het slechtste geval, mishandelen. Afhankelijk van de graad van "weerstand" leeft het dan of het sterft het, al dan niet na een lange/korte doodsstrijd.
dinsdag 2 december 2014 - 15:36
Polplastron

Polplastron

Bij mijn weten kan men de aard van het beestje niet veranderen, men kan het hooguit, en in het slechtste geval, mishandelen. Afhankelijk van de graad van "weerstand" leeft het dan of het sterft het, al dan niet na een lange/korte doodsstrijd.

Dat klopt inderdaad: cactussen houden niet van natte grond en waterlelies groeien niet in de woestijn ....

Zantedeschia aethiopica is echter een plant die in zijn thuisland (Zuid-Afrika) in een ruim areaal verspreid is en daar in geheel verschillende omstandigheden groeit. Als hij in een gebied groeit waar het 's zomers erg droog wordt en 's winters nat is, verlies hij er z'n bladeren in de zomer en groeit en bloeit hij in de winter. In gebieden waar het 's zomers vochtig is en in de winter nat, doet hij het omgekeerde. En op die plekken waar er het hele jaar door vocht genoeg is, blijft hij gewoon groen. De planten groeien er zowel op plekken naast de kust waar ze getergd worden door zoutige wind als op plekken op bergwanden waar ze zelfs vorst kunnen krijgen.

Kortom; dit is een "survivor" die zich eigenlijk zowat overal kan handhaven en uitbreiden.

Overigens heb ik wat opzoekingswerk gedaan en kom ik tot de ontdekking dat op verschillende Engelstalige websites staat dat dit een moerasplant is die het liefst groeit op plekken met een goede drainage .... Misschien mogen we dit als bewijs beschouwen dat hij eigenlijk heel wat kan!

Wat bloei betreft: die kan hier in de volle grond voorkomen vanaf april t.e.m. juni met af en toe nog eens een bloem hier of daar in de zomer.

Groeten,

Pol

P.S.: De foto hieronder is van 28 juni. Tussen de bloemen van Zantedeschia is de bloemknop van een Dracunculus vulgaris te zien.

Bloemen & Planten

dinsdag 2 december 2014 - 20:19
Paronoto

Paronoto

(Foto van zaterdag 7 juni 2014, 18:50:53)
Staat in de veranda in een "kuippot 24" gevuld met 1/2 bladgrond doormengd met "grond uit mijnen hof" en die doet het al jaren goed .

Bloemen & Planten

dinsdag 2 december 2014 - 20:29
Arico

Arico

Mooie foto's!

Hier mijn eerste spruit die boven komt

Bloemen & Planten

woensdag 3 december 2014 - 15:10
jdcoster

Jdcoster

Zoals ik al eerder schreef. Het is allemaal winst. Tegen de tijd dat ze naar buiten mogen, in mei volgende jaar, hetzij in pot of volle grond, zullen het al goed bebladerde planten zijn.
Moest je ze droog weg gelegd hebben en zouden nog levensvatbaar zijn volgende lente, krijg je daarvan in die paar zomermaanden niet meer hetzelfde resultaat van.
woensdag 3 december 2014 - 15:27
Arico

Arico

Mei? Op het tempo dat ze nu groeien zijn ze tegen dan al uitgebloeid bij wijze van Nu al 5 scheuten boven grond komen piepen. Word er zo blij van als een klein kind
donderdag 4 december 2014 - 23:43
Arico

Arico

Update: 6 scheuten na een week

Bloemen & Planten

vrijdag 5 december 2014 - 12:52

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon